ادعای آمریکا درباره سفر رئیس جمهور به سوریه و توقیف نفتکش ها در خلیج فارس

ادعای آمریکا درباره سفر رئیس جمهور به سوریه و توقیف نفتکش ها در خلیج فارس

ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در نشستی خبری که جزئیات آن در سایت وزارت امور خارجه منتشر شد، در پاسخ به نظر وی درباره سفر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران به ایران سوریه به عنوان ادعایی علیه روابط ایران و سوریه گفت: تداوم تعمیق روابط ایران و اسد نه تنها برای متحدان و شرکای ما و کشورهای منطقه، بلکه برای کل جهان باید نگران کننده باشد.

وی استدلال کرد که هر دو کشور در فعالیت های مخرب و بی ثبات کننده نه تنها در کشورهای همسایه بلکه در کل منطقه نقش داشته اند.

پاتل گفت: ما همچنان معتقدیم که روابط با رژیم اسد را عادی نخواهیم کرد. ما از عادی سازی روابط دیگران با دمشق حمایت نمی کنیم و این را برای شرکای خود روشن کرده ایم. آمریکا معتقد است که راه حل سیاسی توضیح داده شده در قطعنامه 2254 شورای امنیت سازمان ملل تنها راه حل ممکن برای این مناقشه در سوریه است.

پاتل در این نشست خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر واکنش خود به توقیف دومین نفتکش ایران در آب‌های خلیج فارس در هفته گذشته گفت: صراحتاً اقدام ایران مبنی بر مزاحمت برای کشتی‌ها و دخالت در حقوق دریایی در سرنخ‌های منطقه و قوانین بین‌المللی مغایرت دارد. قوانین بین المللی و موجب اختلال در ثبات و امنیت منطقه می شود.

وی افزود: ما به همراه جامعه جهانی از دولت ایران و نیروی دریایی ایران می خواهیم که فورا این کشتی و خدمه آن را آزاد کنند.

ظهر چهارشنبه رسانه ها از توقیف یک فروند کشتی به نام «نیووی» توسط سپاه در تنگه هرمز خبر دادند.

بر این اساس دادستان تهران اعلام کرد که شناور نیووی با شکایت شاکی و دستور مقام قضایی توسط نیروی دریایی سپاه توقیف شده است.

این نفتکش با پرچم پاناما در حال عبور از تنگه هرمز بود که توقیف شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه: آمریکا عصبانی شو و از این عصبانیت بمیر

ناصر خانانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به ادعای آمریکا در توییتر نوشت: آمریکا از سفر رئیس جمهور ایران به سوریه و نتایج آن ابراز نگرانی کرده و آن را شیطانی توصیف کرده است. خشم رژیم منحوسی که شاخ آن در سوریه و کل منطقه توسط ایران و محور مقاومت شکسته شد و باید به حضور تجاوزکارانه خود در سوریه پایان دهد. “عصبانی باش و عصبانی بمیر.”

سید ابراهیم رئیسی صبح روز چهارشنبه در پاسخ به دعوت رسمی رئیس جمهور سوریه با همراهی بدرق محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور و با حضور حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی معاون اول رئیس جمهور برای سفری دو روزه این کشور را ترک کرد. ارتباطات بین المللی دفتر رهبری و جمعی از اعضای کابینه وی به منظور استقبال محمد سامر الخلیل وزیر اقتصاد و تجارت سوریه وارد فرودگاه بین المللی دمشق شد.

دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر سوریه و بحث و تبادل نظر در مورد راه های تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری های تجاری بین دو کشور و امضای اسناد و تفاهم نامه های اقتصادی و سیاسی بین تهران و دمشق از جمله برنامه های روز اول این سفر بود.

شرکت در نشست مشترک فعالان اقتصادی ایرانی و سوری، دیدار با ساکنان ایرانی و زیارت اماکن متبرکه از دیگر برنامه های سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به سوریه است.

این یازدهمین سفر خارجی رئیس جمهور و اولین سفر عالی مقام کشورمان به سوریه پس از 13 سال و در چارچوب تقویت روابط حسن همجواری است. در بیشتر 13 سال گذشته، سوریه شاهد جنگ و درگیری شدید داخلی بوده است.

رئیس جمهور را در این سفر دو روزه، غلامحسین اسماعیلی، حسین امیرعبدلاخیان رئیس ستاد کل، محمدرضا آشتیانی وزیر امور خارجه، مهرداد بذرپاش وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزیر راه و شهرسازی همراهی می کردند. وی که ریاست کمیسیون مشترک ایران و سوریه را بر عهده داشت، جواد اوجی وزیر نفت، عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و جمعی از تجار و فعالان اقتصادی بخش خصوصی را همراهی می‌کنند.

رئیسی و هیئت همراه در سفر دو روزه خود به سوریه در خصوص راهکارهای تحکیم و تقویت روابط سیاسی و گسترش و ارتقای سطح همکاری های اقتصادی و تجاری فیما و سوریه با مقامات ارشد این کشور رایزنی خواهند کرد.

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سفر در نشست مشترک بازرگانان ایرانی و سوری حضور یافته و با آنها به بحث و تبادل نظر خواهد پرداخت.

دیدار و گفتگو با ایرانیان بومی و زیارت اماکن متبرکه سوریه از دیگر برنامه های سفر رئیسی به سوریه است.

دیدگاهتان را بنویسید