ادعای بلومبرگ: کاهش نظارت آژانس بر برنامه هسته ای ایران

ادعای بلومبرگ: کاهش نظارت آژانس بر برنامه هسته ای ایران

شبکه بلومبرگ با استناد به گزارش مدیرکل آژانس انرژی اتمی مدعی شده است که نظارت بر برنامه هسته ای ایران در سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است.

بلومبرگ نیوز در گزارشی درباره کاهش بازرسی‌های هسته‌ای ایران اعلام کرد که نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران در سال گذشته پس از حذف دوربین‌ها و تجهیزات نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی کاهش یافت و نگرانی‌های بین‌المللی را در مورد توانایی این کشور برای انجام بازرسی‌ها افزایش داد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: داده‌های آژانس نشان می‌دهد که تعداد بازرسی‌ها در سال 2022 پس از پایان ترتیبات نظارتی که در توافق ایران با قدرت‌های جهانی در سند محدودی که هفته گذشته برای برخی از دیپلمات‌ها منتشر شد، 10 درصد کاهش خواهد یافت. بازرسان به شدت تحت تاثیر این تصمیم ایران قرار گرفتند.

شبکه بلومبرگ با اشاره به کاهش پایبندی ایران به تعهدات هسته ای خود پس از خروج آمریکا از برجام، افزود: گروسی در گزارش سالانه 116 صفحه ای سالانه موسوم به «اجرای پادمان ها» نیز نوشت که ایران هنوز باید شفاف سازی و حل و فصل این موضوع را انجام دهد. پادمان باقی مانده است و ما کار مهم و قابل توجهی در این زمینه در پیش داریم.

این شبکه خبری در ادامه به مذاکرات ایران و آژانس انرژی اتمی در ماه مارس اشاره کرد و گزارش داد: این دیپلمات همچنین با استناد به این مذاکرات نوشت که از تضمین‌های عالی رتبه ایران برای تقویت همکاری‌های تهران استقبال می‌کند، اما از گزارش پیشرفت و پیشرفت آن خودداری کرد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، برنامه هسته ای ایران در بین کشورهای جهان تحت شدیدترین نظارت است. رصد انجام شده در ایران بیشتر از ژاپن است که از این نظر در رتبه دوم قرار دارد. این در حالی است که مواد هسته ای ایران بسیار کمتر از مواد هسته ای ژاپن است.

بر اساس این گزارش، رافائل گروسی در جریان گزارش سالانه اجرای پادمان ها، موضوع جنگ روسیه با اوکراین و تاثیر آن بر تاسیسات هسته ای زاپوروژیه را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایسنا، محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان پیش از این درباره توافق اسفندماه ایران و آژانس و پیشرفت مذاکرات گفت: روند مذاکرات در حال پیشرفت و رصد است و هیات های فنی و کارشناسی در حال بازگشت هستند. و هر روز بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی و ارتباطات و ما به موقع نتایج کار را گزارش می کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید