نماینده ایران در آژانس: سه ادعای دفاعی جزئی آژانس به دو دهه قبل برمی گردد

نماینده ایران در آژانس: سه ادعای دفاعی جزئی آژانس به دو دهه قبل برمی گردد

روز جدید نماینده ایران در آژانس همچنین بر حفظ استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن آژانس تاکید کرد و افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن برای اهداف سیاسی خود خودداری کنند. به طور جدی.

سفیر و نماینده دائم ایران در آژانس در واکنش به گزارش جدید گروسی گفت: سه ادعای پادمانی جزئی آژانس به حدود دو دهه قبل برمی گردد و ایران برای حل آنها تعاملات مناسب و سازنده ای با این سازمان داشته است.

«محسن نظیری عسل» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از انتشار گزارش جدید رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی. درباره اجرای توافقنامه پادمان ها در جمهوری اسلامی ایران گفت: در گزارش جدید در آنچه اساساً به روز رسانی آژانس در مورد موضوعات پادمان باقی مانده است، مدیرکل اعلام کرد که موارد باقی مانده هنوز حل نشده است.

گزارش مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز گذشته منتشر شد. در گزارش جدید، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تکرار ادعاهای «مشکلات باقی‌مانده» اعلام کرد که ذخایر اورانیوم غنی‌شده ایران اکنون بیش از ۱۹ برابر حد تعیین‌شده در توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است.

نماینده ایران در آژانس با بیان اینکه رویکرد جمهوری اسلامی ایران همواره مبتنی بر همکاری و تعامل با آژانس بوده است، افزود: از طرف مقابل نیز انتظار می رود فشارهای سیاسی و مسائل ناشی از تخلفات اشخاص ثالث را نادیده بگیرد. آنها خودشان در هر مکانیزمی عضو هستند و امنیت سازمانی ندارند و ده ها کلاهک هسته ای برای انجام وظیفه ذاتی خود دارند.

نذیری عسل با اشاره به اینکه موضوعات پادمانی ایران و آژانس با قطعنامه شورای حکام در سال 2015 بسته شد، خاطرنشان کرد: سه درخواست جزئی پادمانی آژانس نیز به حدود دو دهه قبل برمی‌گردد، علی‌رغم اینکه ایران مناسب و مناسبی داشته است. تعاملات سازنده تا کنون با آژانس برای حل آنها.

شایان ذکر است، مدیرکل آژانس در گزارش خود مدعی شد که «ایران هنوز پاسخ‌های موثقی در مورد منشاء ذرات اورانیوم یافت شده در سه سایت اعلام‌نشده که به نظر می‌رسد عمدتا قدیمی هستند و آژانس سال‌هاست در حال بررسی است، ارائه نکرده است». به طور فزاینده‌ای نگران این است که ایران در طول دوره گزارش با آژانس در ارتباط با پادمان‌های باقی‌مانده درگیر نشده است و بنابراین هیچ پیشرفتی در حل این مسائل حاصل نشده است.

آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن خود را حفظ کند

نماینده ایران در آژانس همچنین با تاکید بر اینکه آژانس باید استقلال، بی طرفی و حرفه ای بودن خود را حفظ کند، افزود: اعضای آژانس نیز باید از اعمال فشار بر این سازمان و تلاش برای استفاده ابزاری از آن برای اهداف سیاسی خود به طور جدی خودداری کنند.

این دیپلمات ارشد ایرانی در خصوص گزارش اجرای برجام نیز اظهار داشت: گزارش آژانس نیز یک طرفه و مغرضانه است. مدیرکل به جای قدردانی از حسن نیت ایران در اجرای موقت پروتکل الحاقی در قالب برجام و اجرای داوطلبانه آن توسط کشورمان با گذشت بیش از یک سال از خروج یکجانبه آمریکا از برجام، آن را درخواست از آژانس

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی به این گزارش واکنش نشان داد. سخنگوی سازمان انرژی اتمی در واکنش به گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: برقراری مجدد سیستم بازرسی قبلی، طرف‌های برجام را ملزم به پایبندی به تعهدات خود می‌کند و نباید انتظار داشته باشند که ایران در صورت عدم تعهد و ادامه تحریم‌ها، نظارت با پادمان‌های اضافی را بپذیرد. .

دیدگاهتان را بنویسید