ادعای جنجالی درباره داور دربی بازگشت

ادعای جنجالی درباره داور دربی بازگشت

“آقا شما چند سالته؟” متولد چه سالی هستی؟ آیا شما 43 ساله هستید؟ میخوای سوپرکاپ رو قضاوت کنی و بری (خداحافظ)؟ مهم شروع شد!

اما در بین داورانی که با این پیشنهاد عجیب از سوی داوران مواجه شدند، تنها محمدرضا اکبریان بود که حاضر شد در بازی سوپرجام شرکت کند و دو سال زودتر (سن بازنشستگی یعنی 45 سال) با داور خداحافظی کند. پاداش کار متاسفم برای ملاقات با او! اما چند داور اکبریانی دیگر از خداحافظی با داور خودداری کردند. این سیاست چندین سال پیش در زمانی که حسن کامرانی فر رئیس اداره داوری بود اجرا شد و تورای هاگوردی و احمد صالحی قبل از بازنشستگی از داوری کنار گذاشته شدند، اما اکنون پس از گذشت چند سال دوباره همین سیاست توسط مردم اعمال می شود. که به نوعی مستقیماً خود کامرانی فر (به عنوان دبیرکل فدراسیون) در تماس است. به داورانی که دو یا سه سال تا سن بازنشستگی فرصت دارند پیشنهاد فریبنده ای داده می شود تا اجباری نداشته باشند و به محض خداحافظی محترمانه از دنیای داوری.

روز گذشته که از خداحافظی سیدعلی با داور در دربی نوشتیم، طبق سیاست همه مسئولان، روسای هیات ژوری این خبر را تکذیب کردند اما در حین تکذیب این خبر، داورانی که با آنها تماس گرفتیم خداحافظی کردند. همین ماجرای خداحافظی اکبریان برای آنها اتفاق افتاده و از سیاست حاکم در فدراسیون بسیار ناراحت هستند!

داوران به نوعی این خبر را تایید کردند و خواستار حمایت از نسلی شدند که قرار است بدون فکر سوزانده شود. به جز خداحافظی داورانی که در بالا ذکر شد، که مطمئناً به زودی زبان به انتقاد و ابراز ناامیدی از هیئت داوران باز خواهند کرد، اما یک نکته در مورد سیاست اخیر هیئت داوران بسیار مورد توجه است. سوال اینجاست که قضات کمیسیون قضایی با چه پشتوانه ای قصد برکناری قضات مجربی را که در روزهای حساس عصا در دست آنهاست، دارند؟ در چند سال اخیر چند داور جوان توانسته اند از داورانی که تا چند سال دیگر بازنشسته می شوند حمایت قوی کنند؟ یا اینکه هیئت منصفه مجبور خواهد شد با این سیاست اشتباه اخیر خداحافظی کند؟ تاکنون چند استعداد در قوه قضائیه شناسایی شده است تا علیرضا فغانی در نهایت بتواند نماینده شایسته ای در سطح بین المللی باشد؟ چگونه می توان فنر ظرف خشک کن را در آینده با قطره چکان پر کرد؟ اگر داوران بتوانند به این سوالات پاسخ دهند، نیازی به تکذیب اخبار موثق ایران ورزشی نیست!

اما اگر پاسخ درستی برای سؤالات نداشته باشند; چه سودی برای جامعه فوتبال و داوری دارد که اخباری را که از خود فدراسیون آمده و ناشی از نگرانی داورانی است که دستمزد زحمات خود را خداحافظی می دانند، تکذیب کنند؟ خبر داوری سیدعلی در دربی شاید بهانه خوبی باشد برای کشف حقایقی که سعی در سرپوش گذاشتن دارند و فقط جلو می روند وگرنه اگر لیگ ما همیشه پر از داوران درجه یک باشد قطعا با آینده ای زیباتر می شود. و بزرگترین مزیت “کمیته داوری از سر و صدایی که از داخل لیگ پس از هر مسابقه (نه چندان مهم) می آید مراقبت می کند!”

دیدگاهتان را بنویسید