ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

صفحه اینستاگرام علی کریمی که همزمان با اغتشاشات شهریور 1401 فعالیت مضاعفی پیدا کرد، یکی از صفحات مجازی بود که از ابتدای این اتفاقات، با گرایشی خرابکارانه به تحلیل وقایع داخلی کشور پرداخت و از آن پررنگ شد. تمایل به برانگیختن افکار عمومی با پوشش خبری مستمر و با فرونشست اغتشاشات و شکست پروژه براندازی همچنان به انتشار اخبار و اطلاعات نه چندان دقیق ادامه می دهد و مواضع رادیکال و گرایش های خام و فاشیستی این صفحه را به همراه داشته است. برخی از هواداران علی کریمی را به انتقاد و اعتراض به این سخنرانی و نحوه گزارش آن واداشت. توهین و استفاده از الفاظ رکیک به مسئولان که به فحاشی علیه علیرضا زاکانی ختم شد، یکی از مهمترین مصادیق این جریان رادیکال و هنجارشکنانه در صفحه علی کریمی است که اخیرا بازنمایی دیگری با این ماجرا پیدا کرده است. اتفاقی که در مشهد و لبنیات هاجرپور افتاد. علی کریمی در صفحه اینستاگرام خود به نمایندگی از فردی که روی سر دختران ماست ریخته بود، آدرس دقیق منزل خود را منتشر کرد و از هوادارانش خواست به خانه این فرد بروند. چنین رفتارهای غیر متمدنانه و وحشیانه در کنار استقلال نداشتن علی کریمی که با حمایت آشکار از رضا پهلوی خودنمایی می کرد باعث شد برخی از هواداران و هواداران این ستاره قدیمی دنیای فوتبال از ادامه حمایت و همراهی با اسطوره محبوبشان خودداری کنند.

تحلیل کیفی مطالب منتشر شده توسط صفحه اینستاگرام علی کریمی که بیشتر به صورت استوری و کمتر به صورت پست منتشر می شود، نشان می دهد که به احتمال زیاد این صفحه توسط خود کریمی مدیریت نمی شود، اما مدیران قبلا این کار را مدیریت می کردند. صفحه آنها مسئول هستند زیرا اولاً محتوای نوشتاری و فکری این صفحه قبل و بعد از درگذشت مهسا امینی به وضوح تغییر کرده است، به گونه ای که حتی دیده شده است که برخی از داستان های او در سال گذشته (قبل از شهریور) دارای املا هستند. خطاها دوم اینکه حجم زیاد مطالب در این صفحه به همراه موقعیت و نگارش محتوا نشان دهنده این است که فرد یا افرادی که مسئولیت مدیریت این صفحه را بر عهده دارند تحت نظارت و طبق پروتکل و هماهنگی خاصی اقدام به تولید محتوا می کنند.

محتوای کمی و کیفی صفحه اینستاگرام علی کریمی در زیر مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است. این تحلیل به دو صورت با بررسی پروفایل اینستاگرام علی کریمی در سال گذشته و بررسی 100 پست اخیر منتشر شده توسط وی انجام شده است.

جزئیات نمایه: لایک ها، نظرات و بازدیدهای فالوور

صفحه اینستاگرام علی کریمی تا اواسط فروردین ماه سال 1402 (زمان نگارش این گزارش) 14 میلیون و 831 هزار فالوور داشت در حالی که این صفحه تنها 530 فالوور دارد. فعالیت اصلی این اکانت انتشار محتوا در قالب استوری است و تنها 578 پست توسط این اکانت منتشر شده است.

میانگین لایک پست های منتشر شده توسط این اکانت حدود 800 تا یک میلیون لایک است و 100 پست آخر تخمین زده شده 859 هزار لایک دارند و از طرفی 100 پست آخر این صفحه به طور میانگین 10581 نظر دریافت کرده اند. که نشان دهنده سطح نسبتا بالایی از تعامل کاربران اینستاگرام با این صفحه است.

میانگین بازدید ویدیوهای ارسال شده در صفحه اینستاگرام علی کریمی برای 100 پست آخر 2 میلیون و 620 هزار بازدید است. لازم به توضیح است که مراجعه مجدد به اینستاگرام به عنوان یک عدد اضافه محسوب می شود و کاربر می تواند ده ها یا صدها بار به تعداد بازدیدهای ویدیوهای یک صفحه اضافه کند.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

نتایج سایت تحلیلگر صفحه اینستاگرام علی کریمی نشان می دهد که این صفحه به صورت ماهانه 21000 فالوور اضافه کرده است در حالی که ماهانه تنها 10 نفر به دنبال کننده آن اضافه شده است (Following). همچنین از آنجایی که ادمین های این صفحه تمایل به انتشار مطالب در قالب استوری دارند، میانگین تعداد پست های منتشر شده در این صفحه تنها 10 پست در ماه است، یعنی هر سه روز یک پست منتشر می شود.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

نحوه انتشار پست ها در طول هفته نیز شاخص دیگری است که فراوانی آن در نمودار زیر نشان داده شده است. بر اساس این رتبه بندی، شنبه و دوشنبه شلوغ ترین روزهای هفته برای پست های ادمین صفحه اینستاگرام علی کریمی بود.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

در این قسمت شاخص های مختلف صفحه اینستاگرام علی کریمی توسط سامانه مانیتورینگ شبکه اجتماعی به مدت 1 سال استخراج و ارائه می شود که بر این اساس نتیجه جذب فالوور و بازدید مهمترین شاخص و فعالیت در حوزه محتوا می باشد. تولید در قالب نشر کمترین میزان را دارد.

رتبه پیج علی کریمی در بین 1 میلیون و 636 صفحه فارسی زبان اینستاگرام هفتم است که با توجه به 14 میلیون فالوور او رتبه بالایی به نظر می رسد. پیش از این، علی کریمی، حسن ریوندی، بی‌بی‌سی فارسی، رادیوجوان، مهناز افشار، گلشیفته فراهانی و دنیا جهانبخت به‌عنوان شش اکانت فالوور فارسی در اینستاگرام شناخته شده بودند.

در عرض یک سال، 95 پست از این حساب منتشر شد و میانگین لایک ها با مشاهده 100 پست آخر با حدود 1 میلیون لایک به عنوان میانگین محاسبه شد.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

فرآیند عضویت در یک دوره 4 ساله

نمودار خطی زیر روند عضویت صفحه اینستاگرام علی کریمی را در مدت 4 سال نشان می دهد. نکته مهم این است که اعضای این اکانت در دوره ناآرامی های پس از درگذشت مهسا امینی بیش از پیش افزایش یافت، بنابراین تعداد اعضا در این مدت از 9.8 به 14.8 میلیون نفر رسید که افزایش چشمگیری را نشان می دهد. 5 میلیون در همین حساب در بازه زمانی 3 و نیم ساله مشاهده می شود، یعنی افزایش 5 میلیونی تعداد اعضا در مدت 6 ماه پس از اختلالات شهریور ماه معادل آن است. افزایش در دوره 3 سال و نیم قبل.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

رایج ترین هشتگ ها در پست های اینستاگرام

کلیدواژه های منتشر شده در صفحه اینستاگرام علی کریمی معیار مهمی برای تحلیل کیفی نظرات این کاربر محبوب است، از این رو نمودار 100 پست آخر صفحه اینستاگرام علی کریمی در نمودار زیر ارائه شده است:

هشتگ زن زینده آزادی رایج ترین هشتگی است که اکانت اینستاگرام علی کریمی برای حمایت از اغتشاشات شهریور 1401 از آن استفاده کرده و همچنان در زیر پست های خود از آن استفاده می کند.

وحدت پیروزی، اتحاد برای ایران و اتحاد وحدت دو هشتگ رایج در این حساب است که برای تقویت و اتحاد معترضان و شورشیان استفاده شده است.

ایران، ایران وطنم و وطن از جمله هشتگ های پرکاربرد در پست های منتشر شده در صفحه علی کریمی بودند که مطابق با حس وطن پرستی و ملی گرایی کاربران و شخصی وی منتشر شد.

رضا پهلوی یکی دیگر از هشتگ های مهمی است که کریمی از آن استفاده می کند و مدتی است که حمایت علنی خود را از رضا پهلوی و سلطنت طلبان نشان داده است، البته در ماه های اول این اکانت با ژست مردمی و استقلالی خود رای و نظر داده است. .

هشتگ های مهسا امینی، مرد میهن آبادی، هشش شریشی، انقلاب ایران و در برابر فراموشی از جمله هشتگ هایی بود که در ماه های اخیر در حساب های توییتر و اینستاگرام انقلابیون استفاده شد و صفحه علی کریمی نیز از آنها حمایت و منتشر می کند.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

در جدول زیر هشتگ های استفاده شده در بین پست های علی کریمی با توجه به تکرار در بین 100 پست آخر آمده است:

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

پست های برتر بر اساس تعداد بازدیدها، لایک ها و نظرات

در نمودار میله ای زیر، ۱۲ پست پربازدید صفحه اینستاگرام علی کریمی از نظر تعداد لایک، بازدید ویدیو و کامنت مقایسه شده است. پربازدیدترین ویدیو در صفحه علی کریمی با 4 میلیون و 624 هزار بازدید، 1 میلیون و 200 هزار لایک و 16 هزار و 300 کامنت مربوط به 29 اسفند 1392 (8 اسفند 1401) است که در حمایت از قربانیان اغتشاشات سال گذشته است. و با کتیبه “همه جا” شروع شد “هر کجا باشی خدا با توست.”

دومین پست پربازدید این صفحه با 4 میلیون و 300 هزار بازدید، 1 میلیون و 300 هزار لایک و 22 هزار کامنت دو روز قبل از پست قبلی یعنی 6 اسفند منتشر شد و تصاویری از مهسا امینی، نیکا شاکرمی و دیگر درگذشتگان یاد و و خاطره او این افراد را گرامی می دارد.

ادعای خبرگزاری دولتی درباره اینستاگرام علی کریمی

نتیجه

1. تحلیل کمی پروفایل علی کریمی نشان می دهد که این اکانت 14 میلیون و 831 هزار فالوور دارد و در بین کاربران فارسی اینستاگرام رتبه هفتم را دارد. میانگین 2 میلیون و 620 هزار بازدید ویدیو، 860 هزار لایک و 10 هزار و 800 کامنت نشان می دهد که صفحه اینستاگرام علی کریمی در ارتباط با کاربران اینستاگرام موفق بوده است. انتشار 578 پست از زمان ایجاد اکانت و 95 پست در سال گذشته نیز نشان می دهد که این صفحه چندان فعال در ارسال پست نبوده و بیشتر اطلاع رسانی های آن از طریق استوری بوده است.

2. تحلیل کیفی پست های اینستاگرام علی کریمی بر اساس تحلیل پربازدیدترین هشتگ ها نشان می دهد که «زن آزادی» پرتعدادترین هشتگی است که مدیران این صفحه در پست های خود در سال گذشته استفاده کرده اند. از سوی دیگر، تغییرات در نوشتار، محتوا و موقعیت‌هایی که در استوری‌های این صفحه مشاهده می‌شود، نشان می‌دهد که این صفحه توسط یک مدیر یا مدیرانی با گرایش‌های خرابکارانه اداره می‌شود.

3. تغییر جهت صفحه اینستاگرام علی کریمی چند ماه پس از اغتشاشات شهریورماه و حمایت علنی وی از رضا پهلوی و سلطنت طلبان، علاوه بر مخدوش کردن چهره وی به عنوان یک اینفلوئنسر محبوب و مستقل، باعث کاهش مخاطبان صفحه وی شد. و نزول . افزایش، زیرا بر اساس نمودار عضویت در پروفایل وی، شیب کمتری از عضویت در حساب وی را نسبت به مدت مشابه قبل مشاهده می کنیم، روندی که علاوه بر فرونشست تب اعتراض، ناشی از تغییر روند اعتراضی در این صفحه از مواضع مستقل و اعتراضی به گرایش سلطنتی و وابسته است.

دیدگاهتان را بنویسید