ادعای یک روزنامه نگار پرتغالی درباره انتقال مهدی طارمی

ادعای یک روزنامه نگار پرتغالی درباره انتقال مهدی طارمی

کمتر کسی فکر می کند که مهدی طارمی تنها در سه فصل بتواند چنین تاثیر درخشانی در فوتبال پرتغال و حتی اروپا داشته باشد و تیم های بزرگ به فکر خرید او باشند. مهاجم ایرانی پورتو در پرسپولیس و الغرافه عملکرد خوبی داشت اما زمانی که برای بازی در ریو آوه راهی پرتغال شد، سطح بازی او کاملا تغییر کرد و خیلی زود توجه ها را به خود جلب کرد. پس از تنها یک فصل، او به قدری خوب کار کرد که پورتو در حالی که در رقابت تنگاتنگ با اسپورتینگ لیسبون و بنفیکا بود، او را خرید و حالا به ستاره کلیدی این تیم تبدیل شده است. به همین بهانه و با توجه به اینکه طارمی در تابستان می تواند به باشگاه بزرگ تری در فوتبال اروپا برود، به سراغ خبرنگار روزنامه پرتغالی اوجوگو رفتیم و از او در مورد وضعیت این بازیکن پرتغالی در آن سال ها و احتمال جدایی اش جویا شدیم. پایان فصل

آیا مهدی را قبل از رفتن به پرتغال می شناختید؟
خیلی کوچک. ما در اروپا به خصوص در پرتغال زیاد فوتبال آسیایی نمی بینیم و اطلاعات زیادی از تیم ها و بازیکنان این قاره نداریم. من شخصاً برای اولین بار در جام جهانی 2018 با مهدی طارمی آشنا شدم و او را در تیم ملی ایران در این مسابقات دیدم.

وقتی برای اولین بار او را با پیراهن ریو آوه دیدید، تصور می کردید روزی به یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال تبدیل شود؟

او خیلی زود توانایی ها و پتانسیل خود را نشان داد و مشخص بود که می تواند بازیکن خوبی شود. البته گاهی اوقات وقتی بازیکنان تیم کوچک تری را ترک می کنند و به باشگاه بزرگتری می روند، مدتی طول می کشد تا در آن جا مستقر شوند و گاهی حتی آن نقل و انتقالات هم جواب نمی دهد. فشار زیادی در پورتو وجود دارد و بازیکنان باید با آن کنار بیایند. در تیمی مانند پورتو و به خصوص تحت هدایت مربیانی مانند سرخیو کونسئیک، اگر نتوانید از ابتدا عملکرد خوبی داشته باشید و موفق شوید، ادامه مسیر موفقیت سخت است. طارمی این روحیه و شخصیت را دارد که هرگز ناامید نمی شود و تمام تلاشش را می کند تا موفق شود. حرکاتی که در بازی انجام می دهد و کارهایی که با مدافعان حریف انجام می دهد بسیار هوشمندانه و متفکرانه است و به همین دلیل او را مهاجم اول تیم می دانند. مجموعه همه اینها او را به یکی از بهترین مهاجمان تبدیل کرد.

وضعیت فعلی او را چگونه ارزیابی می کنید و فکر می کنید اگر زودتر به قهرمانی پرتغال می رفت چه جایگاهی را در اختیار می گرفت؟
پاسخ به این سوال دشوار است. اما اگر او به همین شکل و به همان شکل به پیشرفت خود ادامه دهد، فکر می کنم می تواند از فوتبال پرتغال فراتر رفته و در لیگ های بهتری بازی کند. لوئیز دیاز نمونه خوبی از پیشرفت بازیکنان در فوتبال پرتغال است و کیفیت بالای خود را نشان داده و سپس به تیم های بزرگتر رفته است. باشگاه های پرتغالی دوست دارند بازیکنان جوان و آینده دار را در تیم های خود پرورش دهند و با قیمت مناسب به باشگاه های بزرگ بفروشند. آنها در این امر دخیل هستند و فروشندگان خوبی به حساب می آیند. این روشی است که در این سال ها استفاده کرده اند و با این شرایط کی می داند اگر مهدی زودتر به اینجا می آمد کجا بود.

در هفته های اخیر یکی از اتفاقاتی که در فوتبال پرتغال جنجال زیادی به پا کرد، مطلبی بود که در سایت اسپورتینگ کلاب منتشر شد و به گفته هواداران پورتو طارمی، او در آن دلخور شد. به نظر شما انتشار چنین مطلبی در سایت یکی از باشگاه های بزرگ پرتغالی درست است؟
فکر می کنم همه حق دارند نظرشان را بیان کنند اما به نظر من انتشار آن اشتباه بود. البته من روزنامه نگار هستم و باید تا حد امکان بی طرف باشم. نکته ای که در مورد فوتبال پرتغال وجود دارد این است که همیشه رقابت تنگاتنگی بین سه تیم جنگنده وجود دارد و آنها همیشه با انتقاد از حریف، اعتراض به تصمیمات داوری و مواردی از این قبیل و آسیب رساندن به حریف سعی در کسب امتیاز برای تیم خود دارند. از جمله این نبردها طارمی بود که اسیر شد.

البته در این بین طارمی هم واکنش جالبی داشت و در دیدار بعدی تیمش نه تنها هت تریک کرد و مقابل پورتیموننس نمایش درخشانی از خود به نمایش گذاشت، بلکه منتقدانش را به نمایش گذاشت و منتقدانش را به سکوت دعوت کرد.
فکر می کنم این بهترین کاری بود که او می توانست انجام دهد. برای بازیکن، واکنش عملی بسیار مهمتر از کلمات است. او با به ثمر رساندن این سه گل نشان داد که انتقادات روی عملکرد او تاثیر چندانی نداشته و البته هواداران پورتو نیز از کار او استقبال کردند و همانطور که در قهرمانی تیمی دیدید به خوبی از مهاجم تیمش حمایت کردند.

طارمی مدت هاست که مورد توجه تیم های مختلف از جمله میلان بوده است. به نظر شما او می تواند در این تیم و فوتبال ایتالیا موفق باشد؟
در حال حاضر نمی دانم میلان یا باشگاه دیگری علاقه مند به خرید او هستند و نمی دانم مذاکرات در چه مرحله ای است. به زودی پنجره نقل و انتقالات تابستانی باز می شود و به تدریج تیم ها برای خرید بازیکنان مورد نظر خود تلاش خواهند کرد. البته به نظرم سبک بازی طارمی به فوتبال ایتالیا می خورد و اگر به این کشور برود می تواند به موفقیت هایش ادامه دهد.

یکی از شایعاتی که این روزها در فوتبال پرتغال زیاد شنیده می شود، ابراز تمایل پاری سن ژرمن برای به خدمت گرفتن سرمربی پورتو سرخیو کونسیچو است و روزنامه ها هر روز در این باره می نویسند. چقدر به این انتقال خوشبین هستید؟
پاری سن ژرمن یکی از باشگاه هایی است که می تواند برای جذب Conceiç و o تلاش کند و این برای هر دو طرف خوب است. کونیسیو دوست دارد فصل آینده تیمی را هدایت کند که در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد و این تیم فرانسوی یک گزینه عالی است. البته تا جایی که من می دانم، Conceiç همچنان o همچنان برای فصل آینده در پورتو خواهد بود، مگر اینکه در هفته های آینده اتفاق جدیدی بیفتد.

از سوی دیگر برخی از خبرنگاران و رسانه ها معتقدند اگر کونسیچ به فرانسه برود یکی از بازیکنانی که با خود خواهد برد مهدی طارمی است.
این مسائل همچنان حدس و گمان است و می توان با باز کردن پنجره نقل و انتقالات در مورد آنها اظهار نظر کرد.

حالا اگر این گمانه زنی ها به رفتن مهدی به پاری سن ژرمن نزدیک شود، به نظر شما با بازیکنانی مثل مسی و نیمار می تواند موفق باشد؟
اظهار نظر در مورد آن کمی سخت است. چون بستگی به این دارد که چقدر با فوتبال فرانسه سازگار باشد. از طرف دیگر، فوتبال در آنجا کمی بیشتر از پرتغال است، بنابراین نمی توان درباره موفقیت آن در آنجا اظهار نظر کرد.

پورتو با طارمی به فینال جام حذفی رسید و با توجه به حریف نسبتا ضعیف خود، پیش بینی شما از این دیدار چیست و فکر می کنید پورتو می تواند دو برابر شود؟
آنها اولین شانس موفقیت در این بازی هستند. البته نه تنها به این دلیل که در این فصل لیگ را بردند و رکوردهای زیادی را شکستند، بلکه به این دلیل که توندلا در این فصل سقوط کرد و در طول فصل هر دو بازی را در لیگ انجام داد. پورتو از دست رفت همه اینها باعث می شود پورتو اولین شانس ما برای قهرمانی باشد. در صورت قهرمانی پورتو در این جام، قطعا یک شگفتی بزرگ در این تورنمنت رقم خواهد خورد.

در نهایت به نظر شما در تابستان چه اتفاقی برای طارمی می افتد؟ آیا او در پورتو به بازی خود ادامه خواهد داد یا برای پیشرفت و بازی در تیم فوتبال بهتر پرتغال را ترک خواهد کرد؟
این بستگی به پیشنهاداتی دارد که در هفته های آینده به پورتو خواهد رسید. باشگاه برای حفظ تعادل مالی خود مجبور به فروش بازیکنان است و طارمی نیز به عنوان یکی از مهره های اصلی این تیم نقش مهمی در موفقیت آنها در دو فصل گذشته داشته است. البته یادتان باشد پورتو فروشنده سرسختی است و به راحتی بازیکنانش را از دست نمی دهد. فکر می کنم فقط یک پیشنهاد مالی عالی می تواند پورتو را وادار به فروش ستاره ایرانی خود کند.

منبع: دانشمندان

دیدگاهتان را بنویسید