ارائه پوست وارونه دین باعث تنفر مردم از احکام دینی می شود


ساعت: 08:10
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1835910

نهادینه سازی برکات ماه مبارک رمضان در مبارزه با فرهنگ وارداتی؛

حجت الاسلام محسن پورمحمدی استاد دانشگاه گیلان با بیان اینکه اخلاق و سیره متدینین در گرایش دیگران به دین و عبادت تأثیر بسزایی دارد و عبادت را در انسان لذت می بخشد، گفت: متأسفانه برخی چیزها وارونه می شود. مثلاً آخر جایزه را در نظر بگیرید که برای خواندن و تکمیل سوره انعام چه توصیه شده است و هفتاد هزار فرشته با این سوره همراهی می کنند، اما امروز گاهی تبدیل به مراسم غذاخوری می شود!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام محسن پورمحمدی استاد دانشگاه گیلان در گفت و گو با خبرنگار ۸دی درباره اهمیت نهادینه شدن برکات ماه مبارک رمضان و تاثیر آن در بهره مندی از عبادت جامعه در مصاحبه ۸ بعدی گفت: کار جدی و تنها روزه نیست و لذت بردن از عبادت جای تأمل دارد، اما ارائه دین به صورت وارونه از حوصله این موضوع خارج است و چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است. اولاً ما حق نداریم از دین چیزی که گناه نابخشودنی است کم و زیاد کنیم.

وی افزود: روایات و آداب و رسوم می تواند در روش انجام واجبات و حتی مستحبات مؤثر باشد، اما آنچه از دین نیست نباید در دین وارد شود و حدود دین و واجبات دینی از آنچه به اصطلاح است. کاملا واضح است.”

این استاد دانشگاه ادامه داد: لذت عبادت به خیلی چیزها مربوط می شود، از جمله اینکه اخلاق و رفتار افراد متدین تأثیر زیادی در گرایش دیگران به دین و عبادت دارد، به ویژه افراد متدین اگر دارای مسئولیت های اجرایی هستند باید مواظب رفتارشان باش و عملشان را حفظ کن، زیرا مردم با دین خلیل مخالفند. متأسفانه فساد و اختلاس، استفاده از رانت توسط برخی از مسئولان، مردم را از دین دور کرده و آنان را از دین و احکام دینی متنفر می کند.

وی ادامه داد: مسئولی که در حین صحبت با مردم از لب یاد می کند به نوعی از دین استفاده ابزاری می کند و مردم به خوبی می فهمند که این فرد فیلم می سازد، این چیزی است که مردم از دین و احکام دینی متنفرند.

حجت الاسلام پورمحمدی با بیان اینکه متأسفانه برخی از سؤالات سوء تفاهم شده است، به مثال پایان جایزه نگاه کنید، چه توصیه ای به خواندن و تکمیل فصل مبارک جایزه شده و هفتاد هزار فرشته این سوره را همراهی می کنند. اما امروز تبدیل به یک مراسم غذاخوری شد !! این در حالی است که سوره انعام دارای چهل دلیل بر اثبات مبدأ و معاد و نبوت و امام است و علامه طباطبایی می گوید این سوره را باید سوره حج نامید که به معنای سوره برهینی برای اثبات اصول دین است. اجر واقعی را با پایان ثواب سنتی در جامعه تمام کنیم!

وی با بیان اینکه ایمان یک اقرار قلبی است، بیان کرد: این اقرار قلبی را می توان به اشکال مختلف حتی به صورت دروغ بیان کرد، یعنی کافر تظاهر به مومن می کند اما ایمان یک اقرار قلبی است نه دروغگو، پس مجبور شد نمی تواند باشد. به همین دلیل باید بین قوانین جامعه و قوانین تمایز قائل شویم. تصمیمات برخلاف قانون جرایم اجتماعی حساب خاص خود را دارد مانند حدود، دیه، کساء و امثال آن، اما در اجرای تصمیمات باید حوزه تبلیغ، تبیین و ابلاغ و ادای دین را از هم جدا کرد. مرحله اشاعه و تبیین زور و زور و بداخلاقی کارساز نیست و مردم را از دین بیزار می کند. علاوه بر این، وظیفه مردم باید از وظایف حاکمان جدا شود، امر به معروف و نهی از منکر یک تکلیف همگانی است نه تخلف.

این استاد دانشگاه گیلان ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم مردم به دین و مذهب به قول داستان با عمل خود مردم را به دین دعوت کنند، در ابتدا باید عامل دین باشیم تا مردم متوجه شوند که عبادت پسندیده است و در ادای دین مواظب باشیم، آن وقت مؤثر است.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می فرماید: «اگر بنده بداند در ماه رمضان چیست، دوست دارد ماه رمضان در تمام سال باشد». (بحارالانوار ج 96 ص 346 ).

امام صادق (علیه السلام) می فرماید: «هر کس روزه مؤمنی را افطار کند، فدیه یک سال گناه او محسوب می شود و هر کس روزه دو مؤمن را افطار کند، بر عهده خداوند است که او را به بهشت ​​وارد کند». (وسائل الشیعه، جلد 7، ص 101 و 102.)

اگر به تاریخ چند هزار ساله ایران نگاهی بیندازید، می بینید که تقریباً همه چیز از دیرباز آداب و رسوم باستانی بوده است که به مرور زمان این آداب و رسوم یا رنگ باخته و یا از بین رفته است، مردم از هر منطقه از ایران در هر شهر و روستایی بر اساس باورها که گاه ریشه در فرهنگ آنها دارد، برای ماه رمضان آداب خاصی داشتند. بسیاری از مردم قبل از ماه رمضان شروع به حرکت کردند، انگار که می خواهند نوروزی باشند.

در این روزهای پایانی ماه مبارک رمضان، خاطره این سنت های فراموش شده تجدید نظر می شود که خالی از لطف نیست;

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در گیلان;

آیین روحانیت از شهر تا روستا/ اهدای احشام به نوجوان روزه دار در مناطق کوهستانی گیلان

شکوه رمضان در گوشه کویر;

آداب و رسوم شاهرودی در ماه رمضان / از دوخت کیف مراد تا مراد کشون

ماه مبارک رمضان در استان مرکزی؛

آداب و رسوم مردم استان مرکزی در ماه مبارک رمضان / از آیین «الم ترانی» تا سنت دیرینه «آهو آهو» + تصاویر

شب های زیبای ماه مبارک رمضان در کوم;

از یتیم خانه تا اهدای خون در شب های ماه مبارک رمضان در کوم / آداب و رسوم دائمی ماه مبارک رمضان در کوم

همراه با سنت های کرمانی در ماه مبارک رمضان؛

«کلید زن» و «الله رمضانی»; دو رسم قدیمی کویرنشینان در ماه عید خدا

آداب و رسوم مردم سبزوار در ماه مبارک رمضان؛

از تلاوت قرآن تا ملاقه بودن

تجلی آداب و رسوم زیبای سیستانی و بلوچ در ماه رمضان؛

چمرک و رمضان؛ نماد عشق به رمضان در پایتخت وحدت / اینجا سنت ها ماه خدا را نقاشی می کنند

آیینه مردم آذربایجان شرقی در ماه مبارک رمضان;

از «قاباخلما» تا آشپزی «نازیه» و «ختایی»

آداب و رسوم سنتی ماه مبارک رمضان در فرهنگ مردم استان اصفهان؛

از «کله دان» و «دوخت پیراهن مراد» در اصفهان تا «دادن» کاشانی ها و مناجات خوانی شهرری.

آداب و رسوم مردم بوشهر در ماه میهمانی خدا;

ذبح گوسفند در اولین روز ماه مبارک رمضان تا عید تلخ بوشهر / شهادت مولا امیرالمومنین علیه السلام

گزارشی از سنت های حسنه قمارخانه ها در ماه مبارک رمضان؛

از برگزاری مراسم گلریزان در قزوین تا صلوات خوانی بر پشت بام خانه ها

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در بیرجند;

از ماه رمضان تا بیداری همسایه ها

آداب و رسوم ماه مبارک رمضان در کردستان;

از ناکاراچی سرنا تا پخت نان بیست و هفتم

نگاهی به افطاری های سنتی با طعم های خاص هرمزگانی;

از تهیه «لگیما» توسط «ماما گاپو» تا پخت نان «کولوکو» توسط «باپ گاپو»

ماه مبارک رمضان در خوزستان؛

آداب و رسوم خوزستان در ماه مبارک رمضان


4440011801 3 خبر خاکستری

اعیاد ماه مبارک رمضان از دیرباز در اقصی نقاط ایران با آداب و رسوم خاصی برگزار می شده است. این آیینه ها که همگی دارای فلسفه، نقش تربیتی و کارکردهای مثبت فرهنگی بوده اند، امروزه به قدری دگرگون شده اند که هر یک سالانه هزینه های مادی و معنوی بیشماری را بر جامعه تحمیل می کنند. آنچه که پایه های هویت هر فرهنگی را که دین، تاریخ، آداب، زبان و ادبیات این کشور است، ویران می کند. فرهنگ وارداتی و ضد فرهنگی است.

وجه مشترک همه این آیین های رمضانی از قدیم الایام تا امروز، تقویت همدلی و درک بهتر تجربیات معنوی این ماه است. اکنون که بسیاری از آداب و رسوم ماه مبارک رمضان یا به فراموشی سپرده شده یا به فراموشی سپرده شده است، باید در جهت ثبت و حفظ این گنجینه های گرانبهای اسلامی قدم هایی برداشته شود، لذا ضروری است دلسوزان جامعه با صرف وقت، انرژی و هزینه های هنگفت مبارزه کنند. با فرهنگ وارداتی همراه شوید و مطابق با دنیای مدرن و پیشرفته امروزی در چارچوب باورها و ارزش های نهادینه شده در فرهنگ بومی خود به خانه شادی برسید.

دیدگاهتان را بنویسید