اختلال تنفر از خود باعث اعمال زیبایی افراطی در زنان می شود/ آرایش سنگین نشانه اعتماد به نفس پایین است

البته می توان گفت یکی از مراکز توزیع این عادت در بین زنان ایرانی آرایشگران هستند، بنابراین با ایجاد این نیاز کاذب، روز به روز بر درآمد کلانی که از این راه به دست می آورند، می افزایند، بنابراین اگر به فضای مجازی مراجعه کنیم. در صفحه اینستاگرام، خواهیم دید که تبلیغات رنگارنگ از چه تبلیغاتی برای تبلیغ کار خود استفاده می کنند.

بی شک میل به زیبا بودن یکی از احساسات اجتناب ناپذیر هر انسانی بخصوص برای خانم های با روحی لطیف و زیباست و استفاده از خدمات آرایشگاه یکی از بدیهیات است و نمی توان در مقابل آن ایستادگی کرد اما سوال اصلی آیا نباید از آن برای زیباسازی استفاده کرد یا مرزبندی امکان پذیر است؟ آیا اعتیاد شدید به آرایش به سلامت جسمی و روانی آسیب نمی رساند؟

زهرا علیخانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی در خصوص دلایل گرایش زنان به انجام عمل های زیبایی گفت: اگر به کشورهای اروپایی و آمریکایی نگاهی بیندازیم متوجه می شویم که معمولاً عمل های زیبایی برای رفع عیوب انجام می شود و حتی تعداد خانم های آرایش شده نیز کم است و فقط افراد مسن هستند. و آنهایی که دارای اختلال هستند روانی هستند و اعتماد به نفس پایینی دارند، بنابراین آرایش می کنند.

وی افزود: در کشورهای اروپایی و آمریکایی گاهی مشاهده می شود که خانم ها در روز عروسی خود آرایش خاصی ندارند و فقط لباس عروس سفید می پوشند، اما در ایران بررسی ها نشان می دهد که هر ساله هزینه هنگفتی صرف خرید می شود. کلینیک های آرایشی و زیبایی و آرایشگاه ها و متاسفانه آمار زنان با چهره های غیر طبیعی و دستکاری شده رو به افزایش است.

این روانشناس بالینی گفت: متاسفانه امروزه شاهد صف های طولانی خانم ها در آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی هستیم که زمان زیادی را در این مکان ها سپری می کنند. وی بیان کرد: این سبک زندگی جدید و گرایش زیاد زنان به آرایشگاه ها دلایل مختلفی دارد که روانشناسان و جامعه شناسان می توانند در شناسایی عوامل و راهکارهای موثر برای درمان آن نقش داشته باشند.

ab1fc892 1a8a 4f4e a1ec f088bcb69390 خبر خاکستری

تاثیر اینستاگرام و صفحات مجازی بر گرایش زنان به آرایش زیاد

علیخانی تصریح کرد: روانشناسان و جامعه شناسان به افراد کمک می کنند تا حالات روحی و روانی خود را درک کنند و دلیل تمایل و گرایش خود را به کلینیک های زیبایی و آرایش های تند و ناخوشایند درک کنند. از آنجایی که بسیاری از افراد تصور درستی از شرایط داخلی خود ندارند، بنابراین با وجود انجام انواع آرایش یا عمل های زیبایی، هرگز راضی نمی شوند.

وی با اشاره به دلایل موثر در آرایش شدید بانوان خاطرنشان کرد: در سال های اخیر صفحات مجازی به ویژه اینستاگرام در جامعه رواج پیدا کرده و بسیاری از آرایشگاه ها و کلینیک های زیبایی و سلامت در این فضا صفحات کاری دارند و در نتیجه مشتری جذب می کنند.

کارشناس صدا و سیمای مرکز قزوین گفت: زنان برای پذیرفته شدن در جامعه می توانند به هر کاری متوسل شوند، در این میان برخی از زنان راه های اشتباه را انتخاب می کنند و تمایل به آرایش های بلند و پر زرق و برق دارند.

وی افزود: برخی از زنانی که در خانواده از عزت نفس و عزت نفس پایینی برخوردارند و مورد قبول و پسند خانواده قرار نگرفته اند، برای کسب اعتماد به نفس کاذب با آرایش تند سعی در ایجاد تصویری اجتماعی دارند.

20f64928 c65c 4792 9a78 e9d04fb88249 خبر خاکستری


آرایش سنگین نشانه اعتماد به نفس پایین افراد است

علیخانی ادامه داد: علاوه بر این، برخی از افرادی که دارای نقص عاطفی یا مشکلات خانوادگی هستند ممکن است برای جلب توجه دیگران از آرایش استفاده کنند.

وی گفت: بسیاری از خانم ها تحت تاثیر چشم ها و چشم های خود قرار می گیرند یا حتی دوست دارند تا دلشان بخواهد آرایش کنند که عموماً مشکلی نیست زیرا خانم ها زیبایی را دوست دارند، بنابراین این ویژگی در دختران سه ساله و چهار ساله دیده می شود. و وجود لوازم آرایشی نیز در این زمینه کمک کننده است.

این روانشناس ادامه داد: متأسفانه در برخی نقاط کشور واقعاً مهم است که مردم برای زیبایی چهره خود هزینه کنند و این به نوعی ارزش تلقی می شود.

وی بیان کرد: برخی از عوامل نیز ریشه در فرد دارد، از جمله ویژگی کمال گرایی این است که فرد دوست دارد همیشه در ایده آل ترین شرایط باشد یا فردی که در کودکی مورد آزار جنسی قرار گرفته ممکن است به دلیل شرم و حیا بالغ شود. نفرت ناشی از او از اختلال “سرگردانی” رنج می برد.

علیخانی اضافه کرد: علاوه بر این در فرهنگ برخی از جوامع ظاهر افراد به راحتی مورد تمسخر یا انتقاد قرار می گیرد که این امر می تواند منجر به بروز یک اختلال مخدوش کننده در فرد شود و افراد مبتلا را به جراحی های زیبایی متعدد، درمان های پوستی و استفاده از کرم ها و کرم ها وادار کند. سرب آرایش متفاوت

وی بیان کرد: در کلینیک های زیبایی با وجود اینکه گاهی پزشکان مراجعه کننده را مبتلا به بدشکلی بدن و وسواس تشخیص می دهند، اما به دلیل منافع مالی هرگز او را به کلینیک های روانشناسی ارجاع نمی دهند و در واقع می توان گفت که جنبه تجاری و علت آن. تبلیغات را اضافه کنید

این روانشناس بالینی تصریح کرد: روانشناسان از روی نوع آرایش و رنگ لوازم آرایشی مورد استفاده تشخیص می دهند که افراد به چه اختلال شخصیتی مبتلا هستند و باید تحت حمایت روانشناسی و روان درمانی قرار گیرند.

وی تصریح کرد: بسیاری از افرادی که به کلینیک های پزشکی مراجعه می کنند، در واقع چهره زشت یا مشکل و نقصی در چهره خود ندارند، بلکه در واقع افرادی هستند که برای التیام دردهای روحی و روانی خود به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند.

19206dd2 c61f 46ee ac65 5ed28b11e875 خبر خاکستری


اضطراب و اختلالات وسواس فکری-اجباری باعث می شود زنان به «اختلال غیر بدخیم» مبتلا شوند.

علیخانی با اشاره به اختلال وسواسی «خود زشتی» یا «زشتی بدن» گفت: در این اختلال فرد دائماً جلوی آینه نگاه می کند و به دنبال نقصی در صورت یا بدن خود می گردد و نگران است که ممکن است وجود داشته باشد. نقصی در بدن اوست و او را در جامعه غیر جذاب و مقبول و مورد انتقاد و تمسخر دیگران قرار داده است.

وی گفت: دلایل مختلفی برای بروز اختلال بدشکلی بدن در فرد وجود دارد که از آن جمله می توان به دلایل بیولوژیکی، ژنتیکی، محیطی و فرهنگی اشاره کرد.

در ادامه این روانشناس گفت: مبتلایان به دیستوپیا خود را بیمار روانی نمی دانند، بلکه نقصی را در بدن خود احساس می کنند، بنابراین به جای مراجعه به روانشناس یا روانپزشک به کلینیک های زیبایی مراجعه می کنند.

علیخانی تصریح کرد: مبنای اصلی این مشکل اضطراب و وسواس است، زیرا افکار مزاحم و مزاحم در طول روز بارها بر هوشیاری این افراد فشار وارد می کند و در نهایت فرد را مجبور به انجام اعمال و رفتار برای رهایی از افکار مزاحم می کند.

وی در پایان گفت: فردی که از بدشکل شدن بدن رنج می‌برد، افکاری مضطرب در بر می‌گیرد و تصور می‌کند که بینی، گونه‌ها یا لب‌ها، ابروها و سایر قسمت‌های بدنش تغییر شکل داده است و باید اصلاح شود. از این رو برای آرامش به آرایشگاه ها و سالن های زیبایی می رود، اما پس از مدت کوتاهی دوباره دچار وسواس می شود زیرا به شکل ریشه ای با مشکل خود برخورد نکرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید