اراک سومین کلان شهر آلوده کشور است

ساعت: 13:25
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784808

میرزایی گفت: اراک با 109 روز هوای آلوده سومین کلانشهر آلوده کشور پس از کرج و اهواز است و پس از آن اصفهان، تهران و مشهد قرار دارند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; میرزایی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در کارگروه کاهش آلودگی هوای اراک گفت: در سه سال گذشته 15 جلسه کارگروه تشکیل شده است که منجر به 79 مصوبه شده که 58 مصوبه آن محقق شده است. دور 21 برآورده نشده است.

میرزایی گفت: 11 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان مرکزی پایش آنلاین صنایع و تحلیل و پایش داده های روزانه کیفیت هوا را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: شهر اراک امسال 8 روز پاک، 123 روز سالم، 95 روز ناسالم برای اقشار آسیب پذیر، 13 روز ناسالم برای تمامی گروه های سنی و یک روز خطرناک را تجربه کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: تعداد کل روزهای ناسالم اراک در سال جاری به 109 روز رسیده است که نسبت به سال گذشته 500 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: اراک با 109 روز هوای آلوده بعد از کرج و اهواز سومین کلانشهر آلوده کشور است و پس از آن اصفهان، تهران و مشهد قرار دارند.

میرزایی گفت: ذرات زیر 10 و 2.5 میکرون عامل اصلی آلودگی اراک هستند و در نیمه اول سال این ذرات عامل اصلی آلودگی ناشی از خشکسالی گسترده در کشور و وجود ذرات معلق در تالاب میکان هستند. و کویر مرکزی ایران اما در نیمه دوم سال با پدیده وارونگی مواجه هستیم که میزان تجمع آلودگی را تعیین می کند.

وی یادآور شد: از سال 90 تا 98 شاهد روند کاهش آلودگی هوا بودیم اما با شروع خشکسالی بی سابقه، امسال شاهد افزایش روزهای ناسالم در نیمه اول سال هستیم.

میرزایی با اشاره به اینکه مجوز TPP شازند نفت کوره است، گفت: به گفته وی موظف به نصب فیلتر هستند، اما نیروگاه با سوخت گازی کار می کرد که البته آلاینده های مبتنی بر ناکس نیز تولید می کند. مصرف و زمانی که نفت کوره مصرف می شود «آهسته گوگرد تولید می کند.

وی خاطرنشان کرد: نظارت آنلاین این مجموعه باید امکان پذیر باشد که تاکنون انجام نشده است، ضمن اینکه استفاده از نفت کوره روزانه 450 تن گوگرد را در هوا پراکنده می کند، مشعل وارد محیط می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید