شرکت آب و فاضلاب: آب در هیچ نقطه ای از کشور آلوده به وبا نیست/ اطلاعات منتشر شده درباره آب شرب شهر حمیدیه نادرست است.

شرکت آب و فاضلاب: آب در هیچ نقطه ای از کشور آلوده به وبا نیست/ اطلاعات منتشر شده درباره آب شرب شهر حمیدیه نادرست است.

روز جدید احمد منتظری، مدیرکل نظارت بر سلامت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: به صراحت می توانیم بگوییم که در هیچ نقطه ای از کشور یعنی در هیچ یک از شهرها و روستاها وجود ندارد. مشکل آلودگی به باکتری وبا در شبکه های توزیع آب نادرست بوده و نتایج آزمایشات میکروبی و کیفی نشان دهنده سلامت مناسب آب آشامیدنی است.

احمد منتظری با تاکید بر اینکه موارد بسیار جزئی نیز وجود ندارد که علائم وبا در آب وجود داشته باشد، اظهار داشت: درصد مطلوبیت میکروبی در شبکه های توزیع در بخش شهری و روستایی بسیار خوب برآورد شده است.

وی با بیان اینکه به سلامت و بهداشت آب باقیمانده میکروبی و کلر آزاد در شبکه های شهری و روستایی اطمینان 100 درصدی داریم، تاکید کرد: این مشکل نه تنها از سوی شرکت آبفای کشور، بلکه از سوی وزارتخانه است. بهداشت و درمان که نظارت می کند این قانون ماست و تایید شده است.

مدیرکل دفتر پایش سلامت آب و فاضلاب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور، موارد وبا مشاهده شده در کشورمان را ناشی از تماس با مسافران خارجی یا سفر خود مردم عنوان کرد و گفت: فرآیند کلرزنی و کنترل کیفیت آب انجام می شود. در بسیاری از کشورهای منطقه این کار را به درستی انجام نمی دهند.

به گفته منتظری، دلیل اطمینان از کیفیت و سلامت آب در کشور مرهون تلاش و برنامه ریزی 25 ساله است چرا که زیرساخت های لازم ایجاد شده و اکنون چنین اطمینانی به سلامت آب در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه تنها حدود 700 آزمایشگاه آب و نزدیک به 200 آزمایشگاه فاضلاب در سراسر کشور وجود دارد که به طور مستمر عوامل کلر زنی، میکروبی، فیزیکی، شیمیایی و … را پایش می کنند، گفت: در بسیاری از کشورهای همسایه چنین شرایطی وجود ندارد. و شرایط بهداشتی آب بسیار شکننده و ضعیف است.

مدیرکل دفتر پایش سلامت آب و فاضلاب شرکت آب و فاضلاب ایران با بیان اینکه در عراق، افغانستان و پاکستان شرایط کنترل آب و بهداشت به هیچ وجه مانند ایران نیست، گفت: توصیه ما به مشترکان این است که تنها آبی مورد تایید و نظارت شرکت آب می باشد زیرا در این شرایط از کیفیت و سلامت آب اطمینان کامل وجود دارد.

منتظری ادامه داد: مردم برای شرب از منابع ناایمن مانند چاه مزرعه، رودخانه و امثال آن استفاده نکنند. آب لوله کشی تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب است و هرگونه شبکه توزیع آب که تحت پوشش شرکت آبفا نباشد مورد تایید نیست.

وی در خصوص وضعیت آب شرب شهر حمیدیه که اخیرا شایعه ناسالم بودن آن شنیده می شد، گفت: تمامی مطالب منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر آلودگی آب این شهر کذب است و نتایج آزمایشات میکروبی و کیفی نشان می دهد. سلامت مناسب آب آشامیدنی

وی با بیان اینکه آب شرب شهر حمیدیه روزانه چندین بار توسط مرکز بهداشت حمیدیه نمونه برداری و آزمایش می شود و از سوی دیگر آزمایشگاه مرکزی آب اهواز به طور مستقل نمونه های آب از شبکه توزیع ارسالی را بررسی و پایش می کند. شبکه آب حمیدیه گفت: تاکنون موردی مشکوک به اسهال و استفراغ ناشی از نوشیدن آب گزارش نشده است.

منتظری تنها منبع موثق برای اعلام آلودگی آب را مراکز بهداشتی و درمانی شهرستان ها و استان ها و دانشگاه های علوم پزشکی وابسته به وزارت بهداشت عنوان کرد و تاکنون اخطاری در مورد آلودگی آب شرب در شهرستان حمیدیه صادر نکرده است. : مطالعه میدانی سیستم های تامین آب. روستاهای اطراف حمیدیه انجام می شود و تامین بهداشت و سلامت آنها توسط گروه اعزامی آبرسانی کشور به صورت مستمر انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید