2000 تن برنج آلوده خارجی وارد چرخه صنعت و صنعت شد/ آیا محصولات برنج آلوده سالم هستند؟


ساعت: 08:45
تاریخ انتشار: 1400/12/15
کد خبر: 1813180

اخیراً 2000 تن برنج آلوده به آفلاتوکسین توسط اداره کل غله خراسان رضوی به شرکت شیمیایی اصفهان تحویل داده شد که این نگرانی ها را در مورد اینکه آیا این شرکت قادر به حذف این سم در محصول نهایی خود خواهد بود، ایجاد کرد. نه، او انجام داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صبح توس، به گفته یک منبع آگاه، اخیراً 2000 تن برنج آلوده به آفلاتوکسین توسط اداره کل تولید الکل غلات خراسان رضوی به شرکت شیمیایی اصفهان تحویل داده شد. با توجه به حساسیت بالای این موضوع و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم صبح توس، مسئولان امر صحت این خبر را پیگیری کرده اند که نتایج آن را در ادامه می خوانید.

بلوچی مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس با تایید خبر توزیع 2000 تن برنج آلوده به آفلاتوکسین به شرکت شیمیایی اصفهان برای تولید الکل گفت: درآمد حاصله به طور کامل در اختیار صنعت قرار گرفت که اخیراً به صنف و صنعت اهدا شد.

وی افزود: این برنج آلوده تنها مجوز مصرف در صنایعی مانند الکل دارد که هیچ تاثیری بر محصول نهایی آنها ندارد.


15 تن برنج آلوده دیگر در انبار اداره کل غله خراسان رضوی است.

بلوچی گفت: در حال حاضر 15 تن برنج آلوده دیگر در انبار اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی موجود است که در صورت اخذ مجوزهای لازم برای استفاده در صنف و صنعت توزیع می شود، در غیر این صورت این 15 تن برنج از بین می رود.

مدیر روابط عمومی اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی گفت: این برنج آلوده برنج اروگوئه ای بوده و مدت زیادی در انبار مانده بود. در صنف و صنعت پیروز شوید.


مردم نگران تنظیم بازار برنج نیستند

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی مقررات بازار واردات برنج که توسط اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در ابتدای استان و در زمان توزیع در بازار توزیع می شود، به طور کامل تست شده و مردم شما لازم نیست نگران آلوده شدن این برنج باشید.


4145cbd2 d9ac 4eed b0da a14d39756d03 خبر خاکستری

جواد کریم پور، رئیس اداره کل استاندارد خراسان رضوی در گفتگو با صبح توس گفت: ما به عنوان اداره کل استاندارد خراسان رضوی اطلاعی نداریم که به اداره غلات اجازه فروش برنج های آلوده به صنایع را بدهیم اما اگر این مجوز داده شود، مراجع نظارتی و انتظامی قطعا این موضوع را پیگیری کرده و چنین مجوزی را صادر کرده اند.


واردات برنج تابع استانداردهای اجباری است

وی افزود: واردات برنج تابع استانداردهای اجباری است و هنگام واردات این محصول در کشور تحقیقات و نمونه برداری های لازم انجام می شود و در صورت وجود استانداردهای لازم مجوز واردات آن توسط سرویس استاندارد صادر می شود.

کریم پور خاطرنشان کرد: این برنج وارداتی گمرک موفق شد استانداردهای لازم را برای ورود به کشور کسب کند، اما در خصوص اینکه چه اتفاقی برای این نوع برنج در کشور افتاده و یا نحوه نگهداری و آلوده شدن آن ها، اداره کل غلات را بررسی کرد. و وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد.


محصولات ساخته شده از برنج آلوده باید آزمایش شوند

سرپرست اداره کل استاندارد خراسان رضوی تاکید کرد: تولید الکل و اتیل نیز شامل استانداردهای اجباری است و فرآورده های نهایی به دست آمده از این برنج آلوده باید مورد آزمایش قرار گیرد، بنابراین اداره استاندارد و وزارت بهداشت در صورتی که محصولات نهایی از این صنایع نمی توانند استانداردها را رعایت کنند، اگر آنچه را که نیاز دارند به دست آورند، اجازه بازاریابی آنها را نخواهند داشت.

وی با درخواست از وزارت بهداشت برای رسیدگی جدی به این موضوع گفت: اداره کل استاندارد نظارت کامل و دقیقی بر واردات برنج های وارداتی دارد و مردم نگران این موضوع نباشند.


087393bc c73d 421e 8d86 25ca7cfc5e90 خبر خاکستری

تحقیقات صبح توس در این زمینه ادامه دارد، زیرا همچنان این سوال باقی است که آیا الکل تهیه شده از برنج آلوده به سم آفلاتوکسین شرکت شیمیایی اصفهان فاقد سم است؟ و آیا این شرکت توانایی و تکنولوژی حذف سم آفلاتوکسین در محصول نهایی خود را دارد یا خیر؟

لازم به ذکر است که ورود سم آفلاتوکسین به بدن انسان باعث بیماری می شود و هیچ موجود زنده ای از این سم در امان نیست. این سموم می توانند باعث نکروز بافتی، سیروز، سرطان کبد شوند وباعث سرطان معده می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید