افزایش 10 تا 20 درصدی واردات برنج خارجی / برنج تایلندی ممنوع است

افزایش 10 تا 20 درصدی واردات برنج خارجی / برنج تایلندی ممنوع است

روز جدید : مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: اخیرا مصوبه ای در مرکز تنظیم بازار به تصویب رسید که بر اساس آن واردات برنج تایلندی به دلیل عدم استقبال از برنج تایلندی وارداتی شرکت بازرگانی دولتی ممنوع است. بازار داخلی.

مسیح کشاورتز با اشاره به افزایش قیمت جهانی برنج گفت: پس از جنگ روسیه و اوکراین شاهد افزایش قیمت غلات و سایر محصولات کشاورزی در بازارهای جهانی بودیم. زیرا کشورها تلاش می کنند ذخایر غذایی خود را افزایش دهند.

وی افزود: چین بخشی از کسری گندم خود را با واردات برنج جبران می کند، در حال حاضر قیمت برنج خارجی حدود 10 تا 20 درصد افزایش یافته است.

این فعال اقتصادی ادامه داد: نرخ ارز، تعرفه و تعرفه و در نهایت نرخ جهانی برنج خارجی از مولفه های تعیین قیمت برنج وارداتی است.

این کشاورز مبنای محاسبات گمرکی در سال جاری را بر اساس TS می داند و می افزاید: TS تقریبا 6 برابر ارز ترجیحی است و این موضوع بر قیمت تمام شده محصول و افزایش قیمت برنج وارداتی تاثیر گذاشته است، بنابراین تعرفه دولتی 6 او درصد سود تجارت را به یک درصد افزایش داد و مجلس نیز تعرفه گمرکی در قانون بودجه را از 4 درصد به یک درصد کاهش داد تا قیمت برنج خارجی حدود هزار تن کاهش یابد.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج گفت: کاهش تعرفه ها کمک می کند قیمت برنج خارجی بیش از حد افزایش پیدا نکند و اگر در روند واردات زیاد شاهد نباشیم، در نهایت برنج خارجی کیلویی 40 هزار تومان به دست مصرف کننده نهایی می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا قیمت برنج هندی و پاکستانی در حال افزایش است، آیا امکان تغییر منبع تامین و واردات برنج از کشورهایی مانند تایلند که قیمت کمتری دارند وجود دارد؟ وی گفت: باید انواع برنج وارد شود تا بازار رقابتی بماند و برنج با رده های کیفی مختلف وارد شود.

به گفته کشاورز؛ با توجه به عدم استقبال از برنج تایلندی وارداتی این شرکت بازرگانی دولتی در بازار داخلی، چندی پیش مصوبه ممنوعیت واردات برنج تایلندی در ستاد تنظیم بازار به تصویب رسید.

وی با اشاره به الزام ذاتی شرکت بازرگانی دولتی به تامین ذخایر کشور گفت: واردات و فروش برنج های لوکس در بازار برای این شرکت برنامه ریزی نشده است بنابراین برنج ارزان قیمت را از این کشور وارد می کند. این شرکت برنج تایلندی را به بازار معرفی کرد تا تاریخ مصرف آن منقضی نشود، اما واردات برنج تایلندی به دلیل عدم استقبال مصرف کنندگان ممنوع شد. البته برنج تایلندی مرغوب است که کیفیت آن با برنج خانگی برابری می کند.

دبیر انجمن واردکنندگان برنج در پایان خاطرنشان کرد: برخی از محموله های وارداتی ترخیص نشده است زیرا کالا در گمرک انبار شده است تا قانون بودجه جدید نظام اعمال شود تا مجبور نباشند محصولات خود را به گمرک عرضه کنند. قیمت قبلی.”

به گفته وی؛ در سال جاری کل واردات 308862 تن است که 35000 تن آن توسط شرکت بازرگانی دولتی و حدود 200 هزار تن توسط تجار وارد می شود.

دیدگاهتان را بنویسید