اردشیر زاهدی; از میلیاردها دلار معامله گرفته تا ملاقات با الیزابت تیلور

اردشیر زاهدی;  از میلیاردها دلار معامله گرفته تا ملاقات با الیزابت تیلور

روز جدید : زاهدی مجلل ترین و درخشان ترین مهمانی ها را در واشنگتن برگزار کرد. او اخیراً در سن 93 سالگی در ویلای خود در نزدیکی لوزان سوئیس درگذشت.

اردشیر زاهدی میلیاردها دلار در معاملات تجاری با ایران فراهم کرد و مهمانی های مجلل را در آمریکا ترتیب داد. او رابطه نزدیکی با اعضای کنگره آمریکا داشت و با بازیگر معروف «الیزابت تیلور» ملاقات کرد.

نیویورک تایمز در گزارشی درباره درگذشت اردشیر زاهدی نوشت: «زاهدی در دهه 1970 زمانی که سفیر ایران در آمریکا بود به مهمانی ها و زیاده خواهی های فراوان معروف بود. مهمانی های او در سفارت ایران در واشنگتن در سال 1975 با حضور افراد مشهوری مانند باربارا استرایسند خواننده آمریکایی و جان پیتس تهیه کننده آمریکایی برگزار شد.

زاهدی مجلل ترین و درخشان ترین مهمانی ها را در واشنگتن برگزار کرد. او اخیراً در سن 93 سالگی در ویلای خود در نزدیکی لوزان سوئیس درگذشت.

جان قزوینیان، مورخ روابط ایران و آمریکا در دانشگاه پنسیلوانیا، در مصاحبه ای گفت که اردشیر زاهدی به مدت پنج ماه به دلیل بیماری عروق کرونر قلب در بیمارستان بستری بود. هشت ماه پیش ایمیلی از آقای زاهدی دریافت کرد که به او اطلاع داده بود اردشیر زاهدی به بیماری عروق کرونر قلب مبتلا شده است.

زاهدی در اوایل دهه 60 و در بیشتر دهه 70 به خاطر مهمانی ها و مهمانی های فراوانش در سفارت ایران شناخته می شد.

نیویورک تایمز در سال 1994 گزارش داد که مهمانی های مجلل زاهدی با گروه های موسیقی، جوایز بازی، خاویار و شامپاین همراه بود و در اتاق سیاستمداران برجسته ای مانند هنری کیسینجر و هنرمندانی مانند اندی وارهول و الیزابت تیلور حضور داشتند. سفارت ایران در آمریکا با کاشی های آبی مورد استقبال قرار گرفت. افراد مهم این حلقه «باربارا استرایسند» و «فرانک سیناترا» بودند.

همچنین شایعه شده است که زاهدی با الیزابت تیلور رابطه داشته و حتی ممکن است با لیزا مینلی بازیگر و خواننده آمریکایی، باربارا والترز روزنامه نگار آمریکایی و بانوی اول سابق ژاکلین اوناسیس رابطه داشته باشد.

با این حال زاهدی در عین اینکه خود را مردی نوسانی معرفی می کرد، نقش اساسی در تقویت قدرت و موقعیت شاه داشت. او داماد پادشاه بود و روابط نزدیکی با بازرگانان و سیاستمداران بانفوذ داشت و تعداد زیادی از روسای جمهور آمریکا را می شناخت. وی در طول اقامت خود در سفارت ایران در آمریکا در دهه 1970، تعدادی قرارداد تجاری منعقد کرد. ایران مقادیر زیادی نفت به آمریکا فروخته و میلیاردها دلار تسلیحات و فناوری آمریکایی خریده است.

زاهدی به نزدیک شدن ایران و آمریکا به یکدیگر کمک کرد. روابط به حدی توسعه یافت که وزیر امور خارجه وقت، کیسینجر، شاه را «متحد بی قید و شرط ایالات متحده» توصیف کرد.

دیدگاهتان را بنویسید