ارسال تلاوت های فراوان قرآن در مورد زندگی / «صلوات» در منازل

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ زندگی فراز و نشیب دارد، فراز و نشیب دارد، انسان گاهی در اوج و عرش است و گاهی ممکن است خدای فرش و ته زمین نباشد، راه حل های زیادی دارد.

گاهی انسان از همه چیز در اطراف خود خسته می شود یا به عبارتی از دست همه می گریزد و کسی را نمی یابد که به او پناه دهد یا به او آرامش دهد، در این گونه موارد تنها خداوند می تواند پناهگاه انسان باشد. خدا همیشه هست، ما می توانیم حضور او را فراموش کنیم، اما در بسیاری از موارد، به خصوص در مواقع سختی.

تلاوت های مختلفی از قرآن کریم و به روایت ائمه برای آرامش روح ما وجود دارد که تأثیر فوق العاده ای دارد. اگر کسی بداند هرگز آنها را رها نمی کند. یعنی ذکر می تواند برای آرامش انسان موثر باشد تا بتواند تمرکز کند و بر مشکلات فائق آید.

14001006000619 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

به برخی از این ذکرها و آیات قرآن اشاره می کنیم:

1- حَسْبُنَا اللَّهُ وَنِعْمَ الْوَکِیلُ.

آیه 173 سوره آل عمران «الزین نسوز لهوم الناس سفت قد جموا شما به روزه فخشوهم فزاهم یمنا وقالوا بس ما الله ونم وکیل / آیه 173 سوره آل عمران: مؤمنان چون مردم (منافقان) به آنها گفتند لشکر بسیار بر ضد. شما ای مؤمنان فرموده اید: «از آنان بپرهیزید و از آنان بپرهیزید، (این تبلیغات) ایمانشان را زیاد کنید و بگویید: «ما را فقط خدا کافی است و او بهترین مباشر است».

این آیه می تواند برای مواقعی که دچار ترس و اضطراب زیادی می شویم موثر باشد. از امام محمد بکر (ع) نقل شده است که پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) علی و عمار را نزد اهل مکه فرستاد. مردم به پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گفتند: چرا این جوان را نزد آنها فرستادی و مردم این دو نفر را از ساکنان مکه ترساندند و گفتند که کار مهمی در حق آنها شده است.

حضرت علی (ع) می فرمود: «لعنة الله و النعمت الولیّ; خدا ما را بس است و بهترین وکیل ما خواهد بود.» آنها را از فرستاده خود نزد على (ع) آگاه ساخت و اين آيات نازل شد كه در روز دوم غزوه احد، مسلمانان ندا دادند و او را اجابت كردند.

امام صادق (علیه السلام) نیز می فرماید: «در عجبم که چه کسی می ترسد و چه کسی به خدا به حساب خدا و لطف وکیل پناه نمی برد. پس هم حرکت و هم کوشش لازم است و ایمان و توکل به خدا:

14001006000621 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

2- لا اله الا تو منزهی تو اگر از ستمگران بود.

ذکر دوم (آیه 87 سوره انبیاء: لا اله الا تو حرم تو، زیرا من از فاسقان بودم). به ذکر یونسیه معروف است و برای غم و اندوه بسیار مفید است. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود این دعا اسم اعظم خداوند است که اگر خداوند به آن خوانده شود مستجاب می شود. بزرگان اخلاق و عرفان نیز بر تداوم بیان این ذکر به ویژه در هنگام عبادت تأکید دارند.

ذکر یونسیا برای نجات از غم و پاسخ به حاجت گفته می شود که مؤثر است. سید علی قاضی طباطبایی، عالم و عارف شیعه، چهارصد مرتبه به ذکر یونسیه توصیه شده است. همچنین از سعید عبدالکریم رضوی کشمیری نقل شده است که بهترین چیز برای سالک، ادای احترامی است که یونسیه را ذکر کند. بعد از هر نماز، برای جبران حاجت، چهل روز در عبادت 40 مرتبه ذکر یونسیه را سفارش می کند.

آیت الله انصاری همدانی می فرماید: ذکر یونسیه به عنوان سالک مانند سوخت ماشین است. همچنین از علامه طباطبایی از شاگردان آیت الله قاضی نقل شده است که اولین وصیت آیت الله قاضی ذکر یونسی بوده است که باید در عبادت در زمان معینی به مدت یک سال خوانده شود.

14001006000617 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

3- احکامی دادن به خداوند که خداوند از طریق عبادت می بیند.

آیه 44 سوره غافر: آنچه را که به شما می گوییم ذکر مکن و خداوند به تو فرمان می دهد که خداوند آنچه را که می خواهی بگویی از بین می برد (درباره آنچه می خواهی به تو بگوئی و به من بگو آنچه می خواهی به تو بگویم). می گویم کار و بار خود را به خدا می سپارم و می خوانم که خداوند بندگان را می بیند (و مراقب افکار و گفتار و کردارشان است).

این آیه برای مواقعی مؤثر است که می خواهید خداوند حیله دیگران را علیه شما خنثی کند. امام صادق(ع) می فرمایند: تعجب می کنم که کسی که فریب خورده و فریب خورده، چگونه به این کلام خدا پناه نمی برد «و افضل الامر الی الله خالق عبادت»؟! زیرا از خداوند بزرگ بعد از آن شنیدم که فرمود: «پس خداوند او را از شر فریب آنان حفظ کرد».

در تفسیر این آیه نیز آمده است که خداوند پس از عذاب جهنم اسراف در آیات قبل، در آخرین سخنان خود این آیه را با تهدیدی معنادار مطرح کرد.

14001006000618 Test NewPhotoFree خبر خاکستری

4- ماشالا از چیزی جز خدای متعال حرف نزن

برای لحظه هایی که در دنیا زیبایی می خواهی و می خواهی از زخم در امان باشی. امام صادق (ع) فرمود: در عجبم کسى که از چهار چیز مى ترسد، چگونه در چهار کلمه پناه نمى برد!

تعجب می کنم آدمی که دنیا و زیبایی های دنیا را می طلبد، چگونه به یاد ماشاءالله لا قوه البالله پناه نمی برد، زیرا خداوند بعد از ذکر فرمود: «مردی که نعمت دنیوی نداشت، به مردی روی آورد که نعمت داشت) گفت اگر مرا کمتر از مال و فرزندانت می شناسی، امیدوارم خداوند از باغت بهتر به من عطا کند.

پس برای کسی که غمگین است و ثروتی هم دارد که می خواهد از چشم زخم در امان بماند می تواند به این آیه پناه ببرد. همچنین خداوند در آیه 88 سوره انبیاء می فرماید: «ما از بلا نجات دادیم و مؤمنان را نیز نجات خواهیم داد».

پس هنگام دعا و پس از نماز، باید بگوید: ما اراده خداوند برای تغییر هستیم، نه قدرت جز با خدا. «آنچه خدا خواست معدوم و عاجز بود ولى از خدا بود»، خداى متعال مى فرمايد كه بنده ام تسليم مرگ شد و فرمانش را به من واگذار كرد و فرمان مرا اطاعت كرد و حاجتش را برآورد.

جمیل از امام جعفر صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: از حضرت شنیدم که می فرمود: «آنچه خدا خواسته بود نبود، نه توانایی جز برای خدا. خداوند هفتاد نوع بلا را از او دور کند که آسان ترین آن غرق شدن است.» گفتم: فدای تو! خفگی چیست؟ گفت: به خاطر فرورفتگی ها پیچیده یا ناسالم و مریض نمی شود و به نظر می رسد روی اندام بالا می آید.

5- صلوات فراوان ذکر کنید

به گفته آیت الله فاطمی نیا، در خانه ای که صلوات زیاد است، آرامش در این خانه بسیار است. برای خانه و اعضای خانواده خود صلوات فراوان بفرستید. مشکلاتی وجود دارد، اما وقتی صلوات را ذکر می کنید، بسیاری از جاده ها آسفالت شده است.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید