از این طرف امید، و از طرف دیگر شستن!

از این طرف امید، و از طرف دیگر شستن!

مینا محمدزاده گذشت

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه و علی باقری همتای ایرانی وی در مورد چشم انداز از سرگیری مذاکرات برجام گفتگو کردند.

اسپوتنیک دیروز به نقل از وزارت خارجه روسیه این خبر را منتشر کرد و افزود: ریابکوف و باقری در مورد تعدادی از چالش های بین المللی که روسیه و ایران را نگران می کند و همچنین برخی از مسائل دوجانبه گفتگو کردند. توجه ویژه به چشم انداز از سرگیری اجرای کامل برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) برای حل و فصل برنامه هسته ای ایران شد.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در وین نیز در توییتی نوشت که این دیدار در مسکو برگزار شد. اما وی جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

در همین زمینه، محمدحسن آصفری، یکی از اعضای شورای اسلامی ایران نیز در گفتگو با «نامه نیوز» گفت: مذاکرات برای احیای برجام از دی ماه سال جاری از سر گرفته می شود.

این در حالی است که مقامات اروپایی به‌عنوان مذاکره‌کننده اصلی طی روزها و هفته‌های اخیر مواضع خود را درباره بن‌بست برجام به صراحت اعلام کرده‌اند و آمریکایی‌ها نیز گفته‌اند با توجه به وضعیت اعتراض‌ها در ایران، مذاکره با تهران در میان نیست. اولویت های واشنگتن پاهایشان را فشار می دهند.

غرب مدعی است که منشا ذرات اورانیوم کشف شده و غیرقابل توضیح به مانعی بر سر راه مذاکرات برای احیای توافق برجام تبدیل شده است.

هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه سابق آمریکا نیز در مصاحبه با «سی ان ان» گفت که آمریکا نباید «در حال حاضر درباره هیچ چیز از جمله توافق هسته ای با ایران» مذاکره کند.

پیش از این رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران اعلام کرده بود که گزینه نظامی همچنان در مورد برنامه هسته ای ایران روی میز است. مقامات دولت بایدن می گویند که مذاکرات هسته ای با ایران در شرایط کنونی اولویت ندارد و در حال حاضر بر اعتراضات مسالمت آمیز مردم ایران متمرکز است.

گروسی: روابط ایران و آژانس هسته ای به بن بست رسیده است

شورای حکام در 26 نوامبر قطعنامه پیشنهادی آمریکا و سه کشور اروپایی را با 26 رای موافق، 2 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کرد. متعاقباً، واکنش شدید دیپلماتیک تهران و آغاز غنی‌سازی 60 درصدی در تأسیسات هسته‌ای فردو نیز روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و چشم‌انداز مذاکرات را تیره و تار کرد. ایران به وضوح از مواضع خود دفاع می کند و هیچ نشانه ای از عقب نشینی در رویکردش به موضوع هسته ای در کشورمان دیده نمی شود.

در همین راستا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته در کنفرانسی نسبت به تحولات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد و گفت: روابط دو کشور باید در مسیر درست قرار گیرد.

رافائله گروسی در سخنانی در رم از عدم تعامل رو در رو بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران در زمینه پادمان ها ابراز تاسف کرد و افزود که مذاکرات بین دو طرف به بن بست رسیده و شتاب لازم برای رسیدن به یک مسیر را ندارد. هیچکدام در این کنفرانس گفت که نگران آغاز غنی سازی اورانیوم با خلوص 60 درصد در نیروگاه اتمی فردو است. گروسی افزود: ایران به ما اطلاع داده است که ظرفیت تولید اورانیوم با غنی‌سازی 60 درصد را سه‌برابر و نه دو برابر خواهد کرد.

در آن زمان مدیرکل آژانس گفت: «این موضوع جزئی نیست و پیامدهایی دارد. زیرا مجموعه ای از مواد اتمی را در اختیار آنها قرار می دهد که قابل حذف نیستند. ما باید برویم (به ایران) و بررسی کنیم.»

آغاز ساخت نیروگاه های هسته ای در مناقشه

همزمان با روز گذشته عملیات ساخت نیروگاه 300 مگاواتی کارون با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در دهوین شادگان اهواز آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان انرژی اتمی ایران، نیروگاه های آب سبک تحت فشار رایج ترین نیروگاه های هسته ای در جهان هستند که از آب سبک به عنوان خنک کننده و کندکننده استفاده می کنند و سوخت این نوع راکتورها اکسید اورانیوم است. غنی سازی حدود 4 درصد

ساخت این نیروگاه در راستای ماموریت سازمان انرژی اتمی مبنی بر تولید برق هسته ای از طریق احداث نیروگاه های اتمی داخلی است و زمان پیش بینی شده برای اجرای این طرح 8 سال است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران تاکید کرد: با ساخت این نیروگاه که با استفاده از حداکثر توان و ظرفیت داخلی انجام می شود، فصل جدیدی در ظرفیت صنعت و فناوری هسته ای و ساخت هسته ای گشوده می شود. نیروگاه ها و امیدواریم در رونق این صنعت در کشور موفق باشیم.

محمد اسلامی صبح شنبه در سفر به استان خوزستان نیز گفت: نیروگاه 300 مگاواتی با برآورد یک و نیم تا دو میلیارد دلار در این محل احداث می شود و زمان بندی تکمیل آن حدود 7 سال پیش بینی می شود. .

وی با ابراز امیدواری از اینکه گام نخست این پروژه در همین زمان بندی انجام شود، تصریح کرد: نکته مهم این است که ساخت این نیروگاه ها علاوه بر نشان دادن بلوغ علمی و فناوری کارشناسان داخلی کشور، آموزش از پرسنل و کارشناسان مرتبط با وی. او هم خواهد آمد.

با توجه به عزم ایران برای ادامه پروژه های هسته ای، سوال اصلی این است که سرنوشت نهایی برجام چه خواهد بود؟

یک پیشرفت غیرمنتظره می تواند فضای جدیدی ایجاد کند

نصرت الله تاجیک، سفیر و رایزن فرهنگی سابق ایران در اردن و انگلیس در پاسخ به این سوال که سرنوشت نهایی معادله هسته ای ایران چه خواهد شد؟ وی به فرارو گفت: بازی ها و مانورهای ایران و غرب در معادله هسته ای تهران بیشتر با هدف «امتیاز گرفتن» است. از این منظر طرفین به دنبال نابودی کامل روندی که در گذشته شکل گرفته است نیستند. بدون شک زمانی که هر دو طرف قصد دارند کل بازی را به هم بزنند، این مشکل خیلی زود محقق می شود و عواقب و سناریوهای خاصی را به دنبال خواهد داشت.

تاجیک افزود: اکنون اما وضعیت معادله هسته ای ایران در چنین وضعیتی نیست و هر دو طرف بیش از هر چیز در تلاش هستند تا از یکدیگر امتیاز بگیرند. بنابراین اگر این روند با نوعی مدیریت همراه باشد، به نظر من نباید زیاد نگران آینده باشیم. با این حال، واقعیت این است که وضعیت به قدری بی ثبات، ژله مانند و متزلزل است که اساساً نمی توان سرنوشت نهایی معادله هسته ای ایران را پیش بینی کرد.

وی گفت: سناریوهای زیادی ممکن است. در این فضا، هر اقدامی که ایران و غرب در معادله هسته‌ای کشورمان انجام می‌دهند، سناریوهای جدیدی را مطرح می‌کند و اینطور نیست که اساساً با گزینه‌های محدودی در مورد اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، مواجه باشیم.

این کارشناس سیاست خارجی گفت: اما باید در نظر داشت که توسعه داخلی ایران که در دوره اخیر فراز و نشیب های خاصی را پشت سر گذاشته است نیز در سرنوشت معادله مذکور تاثیر ویژه ای دارد. در این راستا لازم است عوامل و متغیرهای مخربی که بر روند مذاکرات هسته‌ای و معادله هسته‌ای ایران تأثیر منفی می‌گذارند، به‌دقت بررسی و رصد شود و نظارت شود که مطابق با روند مخل اتخاذ شده در پرونده برجام، چه اقداماتی باید انجام شود. “

برجام مرده است و امیدی به احیای آن نیست

فریدون مجلسی، دیپلمات سابق و کارشناس سیاست خارجی کشور در پاسخ به پیش بینی وی درباره سرنوشت نهایی معادله هسته ای ایران و پینگ پنگ هسته ای ایران و غرب به فرارو گفت: در مورد سوال شما عرض کردم. بارها ایران باید خود را برای عصر آماده سازی برجام آماده کند. دورانی که حداقل 7 و حداکثر 10 سال طول بکشد. اکنون در این فضا پاسخ سوال شما روشن است: شاهد تشدید تنش بین ایران و غرب خواهیم بود (غرب بر شدت فشارها علیه ایران افزوده است و ایران نیز در حال تقویت و افزایش توانمندی های خود به ویژه در میدان هسته ای).

وی افزود: در این فضا منظورم تشدید تنش نیست که مثلاً غرب و به ویژه آمریکا به ایران حمله نظامی کنند، خیر، اما معتقدم تلاش خواهند کرد که اشغال کنند و تضعیف ایران با افزایش تحریم ها علیه ایران و گسترش مناطق بحران زا علیه کشورمان به ویژه در عرصه منطقه ای. سناریویی که معتقدم غرب از زمان امضای برجام در سال 2015 به طور فعال از آن استفاده کرده است. این احتمال وجود دارد که فشار اقتصادی علیه ایران تشدید شود، اجماع بین‌المللی گسترش یابد و در نهایت تنش‌های منطقه‌ای علیه ایران نیز تشدید شود.

دیدگاهتان را بنویسید