واکنش به حکم شستن جسد برای زن; من فکر می کردم که این یک دستور اکید طالبان است و درست نیست

واکنش به حکم شستن جسد برای زن;  من فکر می کردم که این یک دستور اکید طالبان است و درست نیست

«حجاب و عفاف و تجربه زیسته سیاست» عنوان یادداشت شهیندخت مولاوردی برای روزنامه اعتماد است که در آن می نویسد: خبر حکم صادره از شعبه 104 دادگاه کیفری 2 شهرستان ورامین را باور نکردم. ، ابتدا باور نکردم و منتظر تکذیبش شدم. فکر می کردم این خبر شبیه فرمان های شداد و گلزی است که در این سال ها چندین بار توسط طالبان در مجازستان منتشر شد و بعد معلوم شد کذب است، اما پیام هایی که در شبکه های اجتماعی دریافت کردم نیز احتمالا کذب است. ذکر شد. اما با گذشت زمان و اثبات واقعیت این رای غافلگیرکننده که با واکنش گسترده حقوقدانان مواجه شد، تصمیم گرفتم تجربه زیسته سیاست گذاری با محوریت «تعمیق باورهای دینی» را در این زمینه به اشتراک بگذارم.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در دولت یازدهم در بازه زمانی 92 تا 96 فعالیت های متعددی را با عنوان «اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب» در دستور کار خود قرار داد که یکی از اعضای 230 قانون بر آن تاکید کرد. مصوبات اجرایی برنامه پنجم توسعه و همچنین قانون مصوبات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب (مصوبه 427/1387 شورای عالی انقلاب فرهنگی) که شامل 6 وظیفه برای این معاونت و از سوی دیگر از سوی دیگر با خط مشی و اصول کلی برنامه دولت یازدهم مواجه شد که بر اساس آن توسعه حوزه فرهنگ یکی از محورهای اصلی آن است و همچنین ضرورت تغییر رویکرد فرهنگ و نهادهای نیروی انتظامی را از محورهای اصلی آن مطرح کرد. باید» به «باور» و از «تبلیغ» به «عمیق‌سازی» و از «ظاهر» به «معنا» و از «فعالیت اصلی» به «اثربخشی» توجه متعادل به مشکلات زنان، نه کاهش مشکلات زنان به گروهی خاص. یا گروه ها، آسیب های اجتماعی در حوزه زنان و خانواده و غیره را نفی یا سرپوش نگذارند. اولاً از ورود مستقیم به موضوع (که با استناد به تجربه دولت های گذشته به دلیل تکرار زیاد به ورطه کسالت و آلودگی افتاده بود) خودداری شود و ثانیاً با توجه به اینکه امروز زنان مسلمان با آن مواجه هستند نباید از سایر قوا غافل شد. فرصت ها و تهدیدهای فراوان و با آسیب های جدید مواجه می شوند و زمانی که شبهات فکری و هنجاری آنها پاسخ مناسب و به موقعی از سوی اندیشمندان مسلمان دریافت نکند، از بستر فکر و فضای فکری به جایگاه افکار و افکار عمومی نفوذ کرده و ناگزیر خواهند شد. به حوزه رفتار و کنش اجتماعی کشیده شده است. تا جایی که حلقه نهایی این فرآیند را می توان تغییر هنجارها و ارزش ها در حوزه حجاب دانست، در این میان وجود ابزارهایی مانند فضای مجازی و شبکه های ارتباطی سرعت و دامنه این تغییرات را افزایش داد و کار را با مشکل مواجه کرد. با آنها برخورد کنید.

بنابراین، مسئولیت متفکران و دانشمندانی که پاسخ های سنتی و قدیمی به این شبهات فکری را کافی نمی دانند و به دنبال راه حل های جدید و قانع کننده هستند، بسیار بیشتر و پیچیده تر از نهادهایی است که تنها در زمینه اجرا و اجرا نقش دارند. در آخرین مرحله قاعده سازی و قانون گذاری هستند، در این وضعیت هستند، در این شرایط تلاش یک معاون در دولت با کمبود نیرو! او به تنهایی نتوانست در احراز جایگاه شایسته زن موفق باشد و از این رو سعی کرد از همه فرصت های موجود به ویژه در مراکز علمی و دانشگاهی، سمینارها و نهادهای مدنی از جمله ایجاد کارگروه تخصصی «تعمیق دین» استفاده کند. و طراحی و برگزاری نشست‌های تخصصی با موضوع «زنان، معارف دینی و متفکران نوین» که بتواند مقدمه‌ای برای گسترش فرهنگ عفاف و حجاب باشد و همچنین به ترویج ارزش‌ها توجه جدی داشته باشد. که در نهایت می تواند زمینه ساز رشد فرهنگی و دینی و ارتقای جایگاه معنوی زن و مرد باشد.

این کارگروه به عنوان اتاق فکر و بازوی مشورتی معاونت در تصمیم گیری های کلان و برنامه ریزی راهبردی تخصصی در این حوزه عمل می کرد و به عنوان رابط نهادهای مدنی و معاونت در جمع بندی، تنظیم و تحقق خواسته های جامعه و تبیین مفاهیم حجاب و عفاف برای نسل جدید. علاوه بر این معاون رئیس جمهور در این سال ها همواره سعی در بازنگری و تغییر در شورای عالی انقلاب فرهنگی سال 1393 بر اساس مقتضیات زمان داشته و از این طریق مکاتبات متعددی با مراجع ذیربط از جمله رئیس جمهور و رئیس جمهور انجام داده است. رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی در آن زمان که در ارائه گزارشی از جمله سیاست های اصلاح قانون، مصوبات اجرایی گسترش فرهنگ عفاف و حجاب به وضوح پیشنهاد لزوم تغییر دبیرخانه را دارد. قانون مذکور از وزارت کشور به شورای فرهنگ عمومی کشور گام مهمی در جهت تغییر رویکرد امنیتی و سیاسی به رویکرد اجتماعی و فرهنگی نسبت به معضل برداشته است که متاسفانه پاسخی داده نشد. به نظر می رسد آن زمان اهمیت و ضرورت این امر به درستی درک نشده بود و شاید! (به اطلاعات نقشه برداری شماره 9 – گزارش موضوعی عملکرد نماینده مجلس در زمینه تعمیق باورهای دینی و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب مراجعه فرمایید)

لازم به ذکر است در ابتدای دولت یازدهم رئیس جمهور با دریافت نامه ای از تعدادی از نمایندگان مجلس نسبت به وضعیت حجاب ابراز نگرانی کرده و دستور بررسی همزمان مشکلات و راهکارهای مربوط به آن در حوزه فرهنگی دولت را صادر کرد. کمیسیون، مرکز بررسی استراتژیک ریاست جمهوری و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری که از سوی ریاست جمهوری صادر می شود. در ادامه گزارش کمیته فرعی فرهنگی در خصوص پیشنهاد در کمیته اصلی تهیه شد که بر اساس آن دو راهکار 1- حفظ وضعیت موجود با اصلاح و رفع نواقص مصوبه فوق و 2- مطالعه و بررسی و ارائه پیشنهاد شد. راهکارهای عملیاتی و عملی برای محدود کردن مشکل و بهبود وضعیت به موازات آن دو نشست تخصصی با عنوان «حجاب: آسیب شناسی سیاست های گذشته، نگاهی به آینده» در معاونت علمی مرکز مطالعات راهبردی برگزار شد. “، در تیرماه 1393 با حضور کارشناسان و سیاستمداران.

در این دیدارها با اشاره و تاکید بر اینکه: «پدیده حجاب و فراتر از آن مسئله زنان یکی از بحث برانگیزترین مسائل فرهنگی و اجتماعی پیش روی جمهوری اسلامی ایران است و پرداختن به آن بسیار حائز اهمیت است». ناکارآمدی سیاست گذاری حجاب و عفاف مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و در نهایت موضوعات ارائه شده در چند پیشنهاد ملموس خلاصه شد. در خاتمه لازم به ذکر است که این مقاله بدون در نظر گرفتن تجربه زیسته دولت دوازدهم که اغلب ادامه دهنده و تکمیل کننده فعالیت های دولت یازدهم است، کامل و جامع نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید