از تکان دادن بدن ساواک تا شنیدن جمله «اوازبلا من شاه بدم» تا حضور فعال اقصی نقاط جنوب در تظاهرات سرنگونی رژیم پهلوی.


زمان: 09:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۲۱
کد خبر: 1807514

در گفتگوی تفصیلی با یک انقلابی؛

رزم از نخبه گرایی در سال های منتهی به انقلاب اسلامی در جنوب کشور برای مقابله با رژیم منحوس پهلوی گفت و تاکید کرد: حضور اقشار مختلف در تظاهرات و راهپیمایی ها باعث فروپاشی قدرت شاهنشاهی شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد رزم از مبارزان انقلابی بندرعباس در گفت و گوی تفصیلی با خبرنگار هرمز به تشریح وقایع تاریخی مبارزات مردم با رژیم منحوس پهلوی پرداخت که در ادامه به مهم ترین آنها می پردازیم.

* هرمز: آیا هرمزگان در تاریخ مبارزات انقلابی جایگاه ویژه ای داشت؟

رزم با اشاره به اینکه هرمزگان مانند سایر استان های کشور از زمان انقلاب تاکنون حضور فعال و مستمری دارد، گفت: . همه کسانی که ندای پیر جماران را شنیدند در سراسر کشور برخاستند.

این مبارز انقلابی اعلام می کند: در بندرعباس بزرگانی چون حاج آقا متین، حاج آقا انوری، حاج آقا عباسی، آقای درویشی و حاج آقا غفوری حرکت داشتند و جمع می شدند و جلسات داشتند، اما در سال 42 در خیابان ها حضور داشتند. ممکن است؛ اما جلسات روشنگری وجود داشت.

* هرمز: چگونه نیروهای انقلاب را شناسایی و تربیت کردید؟

رزم یکی از مهم ترین اقدامات بزرگان انقلاب را کادرسازی عنوان می کند: باید نیروهایی تربیت شوند که در مواقع لزوم مردم را به خیابان ها بیاورند و میدان برگزار کنند.

وی ادامه داد: حاج آقا زائری دانش آموزان را به منزلشان دعوت کرد و من و حاج محمد جعفری، حاج آقا سعادت، آقای کرمی کلاس هفتم و دبیرستان بودیم. جمعه شب رفتیم منزل حاج آقا و با ما صحبت کردیم.

این انقلابی گفت: باید کار فرهنگی و ریشه ای را در خود نهادینه می کردیم و باید شبهاتی را که در آن زمان در هرمزگان وجود داشت واکسینه می کردیم تا وارد محافل مختلف شویم و یکی دو سال دیگر وارد دبیرستان ها شویم. مساجد و محافل و نخبگان را شناسایی کردیم و به محافل خصوصی دعوت کردیم و علاوه بر ایده پردازی از طریق کتاب و سخنرانی، اردوهایی در خارج از شهر برپا شد.

رزم ادامه داد: کم کم بچه ها برای حضور فعال آماده می شدند و همزمان راهپیمایی ها و تظاهرات خیابانی در هرمزگان در سراسر کشور آغاز شد.

* هرمز: آیا خبر کشتار کوم نشینان جنوب کشور منتشر شده است؟

وی بیان می کند: با شهادت مصطفی خمینی و کشتار مردم کوم، خون مردم بیش از پیش به جوش آمد و از هرمزگان از جزیره هرمز تا بندرعباس، کشم، میناب و… سرایت کرد. خیابان ها و مردمی بودند که نمی خواستند از آزادی بترسند.

مبارز انقلابی هرمزگان گفت: جلسات تدارکاتی و بصیرتی هم برای خانم ها و هم آقایان بود و با جرقه های دریافتی آماده شدند و وارد خیابان شدند.

رزم گفت: با شهادت مصطفی خمینی مراسم ختم و ختم قرآن این شهید والامقام نیز در هرمزگان برگزار شد و در جوار آن تبلیغات انقلابی انجام شد. روی کاغذ نوشتیم و در نقاط مختلف شهر نصب کردیم و چنین اطلاعاتی ارائه شد.

* هرمز: اطلاعیه در بندرعباس چگونه بود؟

وی افزود: شهید حسن دانشمند که در آن زمان در مقطع متوسطه تحصیل می کرد; خط زیبایی داشت و آگهی می نوشت و روی تشک های ابری خانه شان می ایستادند و شب ها از آنها می گرفتیم و در جاهای مختلف شهر با چسب یا با میخ و چکش به آنها گنج می گفتیم. در عرض یک ساعت.

این انقلابی ادامه داد: به مردم اطلاع داده شد کسانی که دل و جرات داشتند در این جلسات حضور پرشور داشتند. در یکی از این جلسات حاج آقا عباسی که شاهد مبارزان و شکنجه های انقلابی بود، جمله اول «اللهم من شر شاه» را گفت که مأموران ساواک اطراف مسجد با آن می لرزیدند.

رزم گفت: پس از سخنان آتشین حاج آقا عباسی، مردم مسجد کوفه را ترک کردند و ندای خداوند متعال وارد خیابان ها شد و به سمت مسجد فاطمیه بندرعباس حرکت کردیم و از آنجا ماشینی که از قبل آماده شده بود، حاج آقا عباسی سوار شد. روی آن اتفاق افتاد و آن روز مأموران نتوانستند حاج آقا را دستگیر کنند.

وی گفت: در شهرستان میناب در دوران انقلاب دو شهید و در شهرستان بندرعباس 5 شهید تقدیم انقلاب شده است.

* هرمز: حضور گسترده مردم هرمزگان در تظاهرات

مبارز انقلابی هرمزگان گفت: هرمزگان هیچ گاه در کارزارها و اقدامات انقلابی از دیگر استان های کشور عقب نمانده و همواره به ندای پیر جماران پاسخ داده و در زمان اعلام شده در گزارش ها به خیابان ها آمده است.

رزم بیان می کند: در ابتدای مبارزات انقلابی اعلامیه ها با دست نوشته می شد و سپس با همراهی شهید حسن زکاری، برگه ها به صورت ماشینی چاپ می شد و پس از بسته بندی در منزل آقای محرابی قرار می گرفت و استان به شهرهای مختلف ارسال می شد. .

* هرموس: از نقش روحانیت در پیروزی انقلاب صحبت کنید

وی با بیان اینکه محور مبارزان انقلابی هرمزگان روحانیت هستند، گفت: در سطح ملی مانند مکارم شیرازی، نوری همدانی، موسوی تبریزی و … در مساجد و قرآن و مجالس خانگی از مردم به مبارزه دعوت می شد. و اطلاع داد.

* آیا همه افراد جامعه نقش داشتند؟

انقلابی هرمزگان گفت: زن و مرد برای ایجاد تحول و براندازی سلطنت از بازار تا دانشجو به میدان آمدند.
رزم گفت: حاج آقا متین، حاج آقا انوری، حاج آقا عباسی، حاج آقا صداقت، حاج آقا رضوانی و حاج آقاحمایتی، حاج آقامظفری حاج آقا طیب از روحانیون فعال دوران انقلاب بودند.

* هرمز: از دستگیری مبارزان انقلابی در بندرعباس چیزی به خاطر دارید؟

وی گفت: زمانی که آذری نخست وزیر ایران بود، انقلابیون به اوج خود رسیدند و در یک شب حدود 90 هزار نفر از فعالان انقلابی را که رهبری اعتراضات را بر عهده داشتند و در بندرعباس، حاج آقا مظفری و فرج زاده، حاج آقا متین بومی را دستگیر کردند. اسلام زاده وارد خانه ما شد و همه افراد خانه ما را دستگیر کرد و همچنین مبارزان فعال را در شهرهای استان دستگیر کرد.

انقلابی هرمزگان گفت: معتقدند دستگیر شده اند و رهبرانقلاب در سراسر کشور تظاهرات نخواهند کرد. اما مردم به طور خودجوش با آتش بیشتری به خیابان ها ریختند تا چرا دستگیر شدند.

رزم گفت: هر یک از انقلابیون را در سلولی زندانی کردند تا گفتار و گفتار رزمندگان با هم هماهنگ نباشد.

وی گفت: بسیاری از جوانان این منطقه از دانشجو گرفته تا بازاری و دانشجو، زن و مرد، در زیر شکنجه های ساواک تا حد زیادی به شهادت رسیده اند.

* هرمز: ممنون از وقتی که در اختیار ما گذاشتید

رزم: من به نوبه خود از رسانه قوی شبکه اطلاع رسانی هرمز که موجبات خاطره سازی و همچنین انتقال این مطالب را به مردم خوب ایران فراهم کردند، تقدیر و تشکر می کنم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید