از سرگیری پروازهای آسمان به کیش پس از 3 سال

از سرگیری پروازهای آسمان به کیش پس از 3 سال

یکی از جدی ترین چالش های پیش روی کیش، سیستم حمل و نقل عمومی است. اگر تصمیم به سفر به کیش داشته باشیم از همان لحظه اول با چالش تهیه بلیط هواپیما مواجه می شویم و اگر موفق به تهیه بلیط شویم تاخیر پرواز و مشکلات تبدیل به یک بحران می شود. سپس در اثر ممنوعیت واردات خودرو به کیش مجبور به استفاده از خودروهای فرسوده سال های گذشته هستیم، خودروهایی که وضعیت داخلی و خارجی آن نشان می دهد که چقدر با مروارید خلیج فارس رفتار نامطلوبی صورت گرفته است.

در این شرایط شاهد عصبانیت برخی ایرلاین ها از کیش هستیم به گونه ای که پروازهای کیش را در لیست سیاه قرار می دهند و حاضر به ارائه پرواز به مسافران کیش نیستند. یکی از شرکت هایی که حدود سه سال از لیست پروازهای کیش حذف شد، شرکت هواپیمایی آسمان بود. این شرکت با توجه به قابلیت های قابل توجهی که داشت می توانست نقش موثری در جابجایی مسافران داشته باشد اما متاسفانه شاهد بودیم که گردشگران از خدمات پروازی آسمان محروم شدند.

مهم نیست چه دلایلی آسمان کیش را عصبانی کرده است، بلکه مهم ممنوعیت پرواز مسافران به کیش است. اما آسمان پس از حدود سه سال پس از رایزنی دوباره به کیش بازگشت و خدمات حمل و نقل مسافر را ارائه کرد.

در همین رابطه یک کارشناس اقتصادی به تشریح شرایط کیش پرداخت و گفت: وقتی منطقه ای را به عنوان مرکز گردشگری معرفی می کنیم باید تمام جاذبه های لازم برای جلب رضایت گردشگران را نیز فراهم کنیم، بنابراین حق نداریم سلیقه ای رفتار کنیم که باعث نارضایتی شود. گردشگران و تضعیف موقعیت های گردشگری کشور.

دکتر علی اکبر محمودی با اشاره به چالش های هواپیما گفت: روزی نیست که شکایتی از معیوب بودن هواپیما، قدیمی بودن هواپیما، از کار افتادن هواپیما، تاخیر در پرواز به دلیل معیوب بودن هواپیما و بسیاری موارد دیگر وجود نداشته باشد. در این شرایط ما حق نداریم و نباید ظرفیت کافی و بزرگ تردد مسافر در بخش هوایی را ببندیم.

وی درباره دلایل عصبانیت آسمان از کیش گفت: با توجه به اینکه پرواز به کیش یکی از جدی ترین چالش های گردشگران است، نباید در هیچ مناسبتی این ممنوعیت و محدودیت ایجاد می شد.

این کارشناس گردشگری با تاکید بر اینکه تاخیر هواپیما، سرگردانی گردشگران در اتاق های انتظار و اظهارنظرهای پس از آن به ظرفیت گردشگری کیش لطمه می زند، گفت: به دلیل طولانی بودن زمان سفر، ارتباط زمینی و دریایی به کیش وجود ندارد، با استقبال قابل توجهی مواجه شد. رو در رو نیست، بنابراین تنها راه امن و سریع، ارتباط هوایی است. در این شرایط هرگونه تصمیم اعتراضی به ضرر کیش خواهد بود.

وی نسبت به عواقب تاخیر هواپیما هشدار داد و گفت: تصور کنید گردشگر بخواهد به کیش سفر کند و در اولین قدم با دلال بلیط هواپیما، تاخیر یا مفقود شدن پرواز در فرودگاه مواجه شود، بنابراین در همان ابتدای سفر احساس تلخی می کند و تاریکی ظاهر می شود و سفر تلخ می شود.

محمودی با اشاره به چالش های پایان سفر گفت: در پایان سفر تاخیر پرواز به هر دلیلی می تواند بحران ایجاد کند و لذت سفر را به تلخی تبدیل کند.

وی با تاکید بر اینکه وجود ایرلاین های متعدد می تواند قدرت انتخاب را افزایش دهد، گفت: زمانی که تعداد شرکت های هواپیمایی در کیش محدود باشد بار فشار پرواز بر دوش شرکت های دیگر می افتد در نتیجه امکان بررسی هواپیما کاهش می یابد و منجر به تاخیر می شود. یا لغو پروازها به دلیل نقص فنی هواپیما.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه یک تصمیم اشتباه بر سایر بخش ها مانند دومینو تاثیر می گذارد، گفت: بهتر است تصمیم گیران قبل از هر تصمیمی رضایت مردم را در نظر بگیرند و در شرایطی که شاهد توجه گردشگران ایرانی به کشورهای دیگر هستیم، باید توجه داشته باشیم. همین کار را نکنید گردشگرانی که معتقدند و به اقتصاد ایران مشغول هستند باید به کشورهای دیگر بروند.

دیدگاهتان را بنویسید