از غاری 70 میلیون ساله که هنوز زنده است تا زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از دیار آفتاب; نوروز و تعطیلات آن فرصت مناسبی برای سفر و گردشگری است به ویژه امسال که با گذشت دو سال از شیوع تاج با واکسیناسیون توسط دولت سیزدهم شرایط سفر به نوروز را فراهم کرد.

ایران کشوری است که نشانه ها و آثار فراوانی از هزارتوهای تاریخ و طبیعت دارد که هر انسان متفکر و کنجکاویی را به وجد می آورد.

استان مرکزی از دیرباز دارای اماکن طبیعی و تاریخی بسیاری است به طوری که در استان مرکزی بیش از 2000 جاذبه گردشگری شناسایی شده است که از این تعداد 873 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است. این روزها که طبیعت احیا می شود، مناطق طبیعی بکر روستاها بیشتر نمایان می شوند. از سوی دیگر اماکن مذهبی و تاریخی در ایام نوروز مهمانان خود را دارند.

استان مارکاسی بین رشته کوه های البرز و زاگرس قرار دارد. این استان از شمال به استان های تهران و قزوین، از جنوب به اصفهان و لرستان، از شرق به استان اصفهان و تهران و از غرب به استان همدان محدود می شود.

مساحت کل استان مرکزی حدود 29152 کیلومتر مربع و دارای 12 شهرستان است. بلندترین ارتفاع این استان قله شهباز با ارتفاع 3388 متر در رشته کوه راسوند و پست ترین قسمت آن جلگه ای در جنوب ساوه با ارتفاع 950 متر از سطح دریا است..

استان مرکزی به دلیل قرار گرفتن در محورهای مواصلاتی جنوب – شمال و غرب – شرق کشور، همه ساله شاهد تردد تعداد زیادی مسافر و گردشگر از این منطقه است و در ایام نوروز 100 هزار خودرو از محورهای این استان تردد می کنند. بنابراین شناخت جاذبه های گردشگری آن می تواند نقشه راهی برای گذراندن اوقاتی خوش در این استان و بازدید از جاذبه های کمتر شناخته شده آن باشد.


تالاب میکان اراک

تالاب میکان (تالاب کویر میکان) در استان مرکزی و در 15 کیلومتری شمال شرقی اراک و جنوب غربی داودآباد قرار دارد که به ثبت ملی رسیده است. در سال‌های با بارندگی خوب، تالاب آب قابل توجهی دارد و در سال‌های کم‌آبی، سطح تالاب به طور کلی خشک شده و به بیابان تبدیل می‌شود.

تالاب کویر میکان مقصد نهایی دشت اراک است که آب های سطحی را از مشکلات فصلی جذب می کند و وسعت حوضه دریاچه فصلی بین 100 تا 110 کیلومتر مربع متغیر است..

این دریاچه محل زندگی گروه های بزرگ پرندگان است و آب و هوای آن در فصل پاییز بسیار مساعد است


92947722 c48d 4429 97f0 b96527b518c1 خبر خاکستری

این منطقه از نظر آب و هوا دارای زمستان معتدلی است و به دلیل همین ویژگی محل توقف گروه های جمعیتی پرندگان مهاجر از مناطق سردسیر است که در گروه های کوچک و بزرگ با اشکال زیبا در فراز و نشیب خود عکس هایی زیبا از طبیعت بکر و زیبایی جلوی هر کدام تماشاگران را قرار می دهند.

تالاب میکان در فصل بهار یکی از زیستگاه های اصلی پرندگان مهاجر است که در فصل پاییز از مناطق سردسیر سیبری به سمت مناطق گرمسیری جنوب و آفریقا باز می شود و اکنون در مسیر بازگشت به خانه در این تالاب اسکان موقت پیدا می کند.


بیت تاریخی امام خمینی (ره) زادگاه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در خمین

این خانه متعلق به دوره قاجار است و در خمین، خیابان امام خمینی، جنب خیابان صالحی واقع شده است. امام خمینی (ره) در سال 1299 هجری قمری به دنیا آمد و تا سال 1281 در آنجا زندگی کرد.


81934ba8 01e7 4e02 9012 33dbbae69598 خبر خاکستری

این اثر در تاریخ ۱۰ تیر ۱۳۷۵ با شماره ثبت ۱۷۴۶ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

از زیر این خانه یک قنات می گذرد. این خانه یکی از بزرگ‌ترین خانه‌های روستای خمین در دهه‌های پیش بود که موقعیت منحصربه‌فردی (استراتژیک) در روستای خمین داشت.


امامزاده محمد (ع) تفرش

یکی از مهمترین جاذبه های گردشگری و مذهبی تفرش وجود امامزاده محمد (ع) از نیاکان مقام معظم رهبری و اولین شهید مدفون در تفرش است. این بنا به شکلی بسیار زیبا و منحصربفرد از دوره صفویه بازمانده است و در هر زمانی از شبانه روز پذیرای گردشگران و زائران است.


چشمه های آب گرم محله

چشمه های آب گرم محله، چشمه های آب گرم عمیقی هستند که از بخار خمیر سنگی سوزان در داخل پوسته زمین تشکیل شده و به سطح زمین می رسند.

این چشمه ها قدمتی طولانی دارند که در آن استحمام بر بیماری های روحی و جسمی اثر شفابخش دارد.


مسجد جامع ساوه

در این بنای تاریخی و مذهبی آثاری از سه دوره تاریخی قبل از اسلام، قرون اول اسلامی و عصر صفویه به چشم می خورد. این مسجد باشکوه دارای یک صحن بزرگ در جنوب، دو ایوان، یک مناره، چندین شبستان، چندین محراب قدیمی با خطوط کوفی و ​​دو محراب از دوره صفویه با ردیف سوم است.


غار چال نهجیر دلیجان غاری 70 میلیون ساله که هنوز زنده است

غار نخجیر در پنج کیلومتری شمال غربی شهر نراق و در دامنه کوهی به نام تخت قرار دارد. دلیل اصلی این غار گسل معکوس است که در این منطقه قرار گرفته و پس از میلیون ها سال به شکل امروزی درآمده است. این غار با جاذبه های خود یکی از شگفتی های طبیعی ایران به شمار می رود.

غار چال نهجیر در میانه راه دلیجان به نارک در انفجاری که سازمان آب برای یافتن آب انجام داده بود، به طور تصادفی کشف شد. از سال 1988 برای بازدید عموم در دسترس بوده است.


bf6d72a2 e545 470b 985e f11d86bda3c1 خبر خاکستری

غار نخجیر دارای یک شاخه اصلی و چندین پناهگاه است و به راحتی به غار منتقل می شود. این غار زنده است و درون غار به طور کلی متبلور و از سنگ های تزئینی زیبا تشکیل شده است. کف و دیوارهای غار با اسفنج کریستالی پوشیده شده است که یکی از زیباترین غارهای کشور است. علاوه بر این غار نهجیر دارای دالان ها و لابی های زیادی است که زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

منطقه غار نهجیر با وسعت 300 هکتار یکی از مناطق نمونه گردشگری استان مرکزی است.


سراب عباس آباد شازند

سراب عباس آباد در نزدیکی شازند واقع شده است که به دلیل فضای سبز وسیع و چشمه آبی که دارد گردشگران زیادی را به خود جذب کرده است. آب این چشمه برای مصارف کشاورزی و شرب روستاهای همجوار به مناطق پایین دست هدایت می شود.


ملک مستوفی الممالک در آشتیان

این عمارت در یک کیلومتری غرب آشتیان متعلق به دوره قاجار و پهلوی است. معماری این خانه بر خلاف سایر بناهای تاریخی به سبک فرانسوی است، بنابراین گچ و درها با طراحی فرانسوی تطبیق داده شده است.

این عمارت اولین خانه ایرانی در ایران است.


مدل وفس روستای گردشگری کمیجان

روستای تاریخی و زیبای خزاوه در 18 کیلومتری شمال غربی اراک در دامنه ملایم کوه های غربی اراک، بافتی پلکانی و متراکم دارد.

قدمت هزاوه به قرن هفتم هجری قمری و دوره ایلخانی می رسد. خزاوه یکی از زیباترین روستاهای استان مرکزی است که زادگاه مشاهیری چون امیرکبیر و قائم مقام فراهانی است.

در این روستا آرامگاه امامزاده سلطان سید احمد از نوادگان امام زین العابدین (ع) قرار دارد. این حرم در زمان شاه عباس صفوی ساخته شده است.

آب و هوای کوهستانی، بهار و تابستان معتدل و زمستان سرد، وجود چشمه های فراوان و خاک خوب و حاصلخیز و آب و هوای مناسب شرایط مساعدی را برای کاشت و پرورش انگور در این روستا فراهم کرده است.

تاکستان ها در دامنه کوه های مرتفع قرار گرفته اند و در فضای سبز بیش از 20 کیلومتری می توان زیبایی تاکستان ها را تماشا کرد. هزاوه دارای آب و هوای کوهستانی و آب و هوای مناسب برای باغداری و دارای تاکستان های وسیع است و انواع انگور در رنگ ها و اشکال مختلف در هزاوه می روید.


ae9c32f8 14c0 43fe a76a 817e8bd43c05 خبر خاکستری

روستای تاریخی و گردشگری وفس در بخش مرکزی شهرستان کمیجان در 15 کیلومتری شمال شرقی این شهر قرار دارد. این روستا از شمال غربی به کوه کله گیری و از جنوب شرقی به کوه دسلی محدود می شود. ارتفاع وفس از سطح دریا 2200 متر است. آب و هوای آن معتدل و کوهستانی است. زیارتگاه های امامزاده یحیی، امامزاده اسماعیل و امامزاده شاهزاده حسین در روستای وفس نشان از قدمت تاریخی روستا دارد.

روستای وفس یکی از روستاهای ییلاقی استان مرکزی است که مناظر طبیعی و فرصت های ورزش کوهستانی مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.


آرامگاه امامزاده محمد مسعود منسوب به امام موسی کاظم (ع) در هنداب

پیدایش این امامزاده با یازده واسطه به امام موسی کاظم (ع) می رسد. علاقه مندان و بارگاه ملکوتی امامزاده مسعود به برکت و کرامات بی شمار معظم له بخشی از اموال و دارایی خود را وقف آبادانی این معبد کردند. این آرامستان دارای شصت جریب زمین موهبتی و مسابقات دیگر است که عواید حاصل از آن علاوه بر آبادانی آرامستان در ایجاد اشتغال موثر بوده است.


امامزاده سید منصور (ع) زرندیه

این امامزاده از امامزاده هایی است که در دسته دوم به زیارت امام رضا (ع) رفته است. این کاروان ها در طول مسیر بارها مورد حمله غاصبان قرار گرفته اند. سرانجام امامزاده سید منصور (ع) در مامونیه زرندیه به شهادت رسید. در اسناد آمده است که امام قاظم (ع) دارای 32 فرزند بود که یکی از آنها محسن نام داشت. محسن یازده فرزند داشت که یکی از آنها امامزاده سید منصور (ع) بود. از این رو او را نسبتاً به امامزاده سید منصور بن محسن بن کاظم (ع) می شناسند.

اینها برخی از جاذبه های گردشگری و تاریخی استان مرکزی است که امیدواریم با سفر به استان و رعایت پروتکل های بهداشتی و دیدن این آثار از تعطیلات نوروزی لذت ببرید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید