شاخص های مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران


ساعت: 20:39
تاریخ انتشار: 1401/10/14
کد خبر: 1842957

علی شیرازی در یادداشتی نوشت: مدرسه طرحی جامع و منسجم است که هدف آن کمال انسان و تأمین سعادت اجتماعی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی شیرازی در یادداشتی نوشت: مدرسه طرحی جامع و منسجم است که هدف آن کمال انسان و تأمین سعادت اجتماعی است.

اسلام یک مکتب است. مکتب نظریه پیروزی بشر بر حیوانیت، علم بر جهل، عدالت بر ظلم، برابری بر تبعیض، تقوا بر بندگی و توحید بر شرک.

مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران الهام گرفته از مکتب اسلام است. مکتبی که با سد قوی و غنی فکری و معنوی راه خود را به دل ها و اندیشه ها باز کرد و دل ها را به خود جذب کرد.

این مکتب اساساً مبتنی بر جهان بینی توحیدی است.

توحید یعنی اعتقاد به این که کهکشان ها، سحابی ها و کرات بزرگ آسمانی، سیاره ها و میلیون ها منظومه شمسی از اندیشه، نقشه و نیرویی به نام خدا تشکیل شده اند.

توحید همان ایمان به خدا، بندگی خدا و عدم اعتقاد به بت پرستی و تکبر است.

توحید رکن اصلی بینش و ادراک اسلامی است که امام بر اساس آن نظام جمهوری اسلامی ایران را ایجاد کرد.

دومین شاخص این مکتب که نقطه کلیدی در مبانی و دیدگاه های بنیانگذار جمهوری اسلامی است، مسئله اسلام ناب محمدی (ص) است.

اسلام ناب اسلام ضد استکباری است. اسلام ضد سلطه بیگانگان است، اسلام با دخالت نیروهای بیگانه در امور داخلی کشورها، اسلام مخالف زانو زدن در برابر دشمن است، اسلام مخالف فساد و بردگی، با طمع، تحجر، ضد اشرافیت است. علیه اختلاف طبقاتی، مخالف ورطه بین فقیر و غنی است، اسلام برای محرومان و مستضعفان است، اسلام برای مستضعفان است، اسلام برای مردم فلسطین، اسلام برای تقوا، اسلام برای دموکراسی، اسلام برای پاکی و معنویت است. اسلام برای عارفان مبارزه این فضا است اسلام رنج تاریخ است اسلام زهد کافران است خدا رحمتشان کند اسلام از ریا و نیرنگ پاک است اسلام پیامبر و اولیاء اسلام است حمایت فقیه است.

سومین ویژگی این مکتب، حرکت در مسیر ولایت اولیای الهی و معصومین است که مسیر ملکوت، تربیت معنوی، تزکیه و رسیدن به هدف اصنی و رصد عالی خواهد بود.

امام خمینی (ره) نسبت به مدح ائمه (ع) حساسیت فوق العاده ای داشتند و معتقد بودند که برای اهل بیت مقام هایی در سیر معنوی وجود دارد که فراتر از درک بشر و فراتر از ذهن عرفا است.

شاخص دیگر این مکتب، بعد معنویت است; یعنی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران تنها بر اساس عوامل مادی راه خود را طی نکرده است. اهل معاشرت با خدا، اهل سیر و سلوک، اهل توجّه، ذکر، ندا، توکل، خشوع، مناجات، اشک و ذکر بود. او مردی بود که به خدا توکل می کرد و از خدا یاری می خواست و اهل عبادت و شب زنده داری و نماز شب بود.

تجلی معنویت در بنیانگذار جمهوری اسلامی بیش از هر چیز اخلاص او بود. او کار را برای خدا انجام داد و در صدد انجام وظیفه برآمد و تکلیف الهی رمز سعادت این وکیل و عارف بزرگ بود.

بعد دیگر مکتب امام خمینی بعد عقلانیت است. استفاده از خرد و تدبیر، اندیشه و محاسبه در این مکتب مطرح شده است.

انتخاب مردم سالاری دینی، لجاجت و انعطاف ناپذیری در برابر دشمن، بی اعتمادی به استکبار جهانی، تزریق روحیه خودباوری و درک تعلق کشور به مردم، جلوه های بارز عقلانیت در زندگی بود – مکتب اهدایی جمهوری اسلامی. .

در مکتب امام صدای مردم به معنای واقعی تأثیرگذار و تعیین کننده است. او از این منظر معتقد بود که با اراده مردم می توان در مقابل همه قدرت های متجاوز جهانی ایستاد و آنها را سرکوب کرد.

یکی دیگر از شاخص های مکتب امام، بعد عدالت است. اما بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران به بعد عدالت اجتماعی واقف بود و از مسئولان خواست تا به فقرا و ضعیفان دست یابند و خدمات عمومی را به اقصی نقاط کشور ارائه دهند و از اشرافی گری و تجمل گرایی و اسراف پرهیز کنند.

بیزاری از دنیا و بیزاری از دنیا از دیگر ویژگی های مکتب امام خمینی است. او مظهر تقوا و زهد و تحقیر دنیا بود و امور و تکالیف دنیوی برایش ارزشی نداشت و معتقد بود: هر چه به دنیا توجه شود، دوست داشتن دنیا سخت تر می شود.

امام خمینی (ره) که مظهر مکتب سیاسی ایشان بود، سیاست و معنویت را در کنار هم داشت و این امر را دنبال می کرد و وظیفه اصلی ایشان ایجاد نظم مدنی – سیاسی مبتنی بر عقلانیت و قانون اسلامی بود.

در این دیدگاه، سلطنت و استبداد را ریشه کن می کند و در عوض از طریق دموکراسی و انتخابات، نظام دینی ایجاد می کند. اسلام واقعی را وارد جامعه بشری کنیم.

امام خمینی (ره) مهمترین فلسفه تشکیل حکومت اسلامی توسط پیامبر اکرم (ص) را برای انتقال اسلام ناب محمدی معرفی می کند و می فرماید: قیام و نهضت پیامبر در تشکیل حکومت باید می توانست ارتباط برقرار کند. اسلام به مردم و دعوت به توحید.

یکی دیگر از ویژگی های مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران دشمنی است. امام دشمن را می‌شناخت، روش‌های سیاسی و روش‌های تبلیغاتی آن‌ها را می‌شناخت، آنها را می‌شناخت و در مقابل آن‌ها ایستادگی می‌کرد.

رمز پیشرفت و موفقیت آنان در این بود که دشمن را شناختند و بدون کوچکترین اعتمادی به مستکبران و ستمگران با تمام قدرت و استقامت با او جنگیدند و او را شکست دادند.

شاخص بعدی برای مکتب امام صبر و مقاومت است. هیچ حادثه جدی برای شکست دادن او و وادار کردن او به تسلیم در برابر این حادثه رخ نداد.

امام مقاومت در برابر قیام عاشورا و بر اساس نص قرآن و سنت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اولیای الهی را فرا گرفت. همه را به ایستادگی در مقابل مستکبران و منادیان نظام سلطه فرمان داد و خود الگوی کامل صبر و مقاومت شد.

گفتمان مقاومت بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران موازنه قوا و معادلات سیاسی نیروهای مسلط را تغییر داد و به مردم مسلمان و مستضعفان جهان قدرت و عزت بخشید و منشأ نفوذ در دنیای مدرن شد. . عصر.

شاخص بعدی جهان بینی مکتب امام خمینی است. مخاطبان او در سیاست و اندیشه های سیاسی، انسانیت بود و خواهان مهربانی، استقلال، عزت و ایمان و زندگی توحیدی برای همه انسان ها و کل امت اسلامی بود و در صدد گسترش نفوذ اسلام ناب ناب محمدی در جهان و کاهش سیطره آدم خواران بود. مغرور وی با بیان اینکه امروز جهان تشنه فرهنگ اسلام ناب محمدی است و مسلمانان در تشکیلات بزرگ اسلامی رونق و شکوه کاخ های سفید و سرخ را از بین خواهند برد، سعی در خشکاندن ریشه های فساد رژیم صهیونیستی داشت.

شاخص دیگر در مکتب بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران بحث جذب و دفع امام خمینی است.

ملاک و مبنای جذب و دفع ائمه اسلام ناب محمدی (علیه السلام) بود. همان امامی که همه اقوام، گروه ها، قبیله ها و مذاهب را در آغوش گرفت، کمونیست ها و لیبرال ها، فرقه گراها و دوستداران نظام های غربی و فرهنگ غربی را پذیرفت.

امام در محفل مدرسه با قاطعیت کامل جاذبه و دافعه خود را اعمال می کرد. این یک شاخص کلیدی برای مدرسه او است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید