از کدام جریان و چرا شیخ حسین انصاریان عصبانی شد؟

از کدام جریان و چرا شیخ حسین انصاریان عصبانی شد؟

مراسم شب قدر هر ساله فرصتی برای سخنرانی خطبا و مبلغان، انتقاد یا حمایت آنان از حکومت است.

شیخ حسین انصاریان یکی از وعاظ مشهور تهرانی است که در سخنرانی شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان با سخنان جنجالی خود که متفاوت از آنچه در مراسم مشابه در سال های گذشته مطرح می شد، جنجال به پا کرد. تا جایی که حتی شایعه ممنوعیت وی و در دسترس نبودن سایتش نیز خبرساز شد و با موج گسترده ای از انتقادات در اردوگاه اصولگرایان در فضای مجازی مواجه شد. وی در سخنانی در شب بیست و یکم ماه مبارک رمضان در حسینیه خطاب به بازجویان، مراجع و زنان بی حجاب گفت: من 90 درصد زنان بی حجاب را سرزنش نمی کنم و برای آنها بسیار دعا می کنم و دلم برایشان می سوزد حتی اگر. می گویند اشتباه می کنی.” . دل این زنان با خداست. با نمایندگان آنها صحبت کن و درخواست آنها را بشنو.”

تا جایی که برخی از این کاربران از او خواستند که اگر به گفته آنها «بی نظمی جدیدی در کشور اتفاق بیفتد» به جای امثال عجمیان و آرمان به خیابان ها برود و با معترضان صحبت کند. عده ای نیز او را منافق خواندند و به دلیل حمایت از محجبه به این واعظ و مدا با الفاظ غیر معمول حمله کردند. از سوی دیگر البته برخی از کاربران از اینکه این واعظ معروف به نوعی ارتباط خود را با اتفاقات اخیر روشن کرده ابراز خرسندی کردند. در این میان می‌توان به توئیت محمدعلی ابطحی اشاره کرد که نوشت: «مهمتر از حرف انصاری، بی‌باوری آنها در جامعه است. این سخنان شیخ حسین باید اولین رفتار حکومت در قبال مردم باشد، اگر توصیه یک متدین به عدم ظلم و احترام به جامعه باعث شد که از قطار انقلاب پیاده شود، شک نکنید که قطار دزدیده شده است و در ریل های ترکستان انداخته شد.مقام معظم رهبری در توئیتی در پاسخ به جنجال های مطرح شده پیرامون سخنان شیخ حسین انصاریان نوشتند: باید قدر سخنان این عالم ربانی را بدانیم و تفسیر نادرستی از آن نداشته باشیم.

اما این ابراز خرسندی و این انتقادات دیری نپایید و سخنان انصاریان در شب 4 فروردین، منتقدان او را دو شب دوباره به مدافعان خود تبدیل کرد و هشتگ شیخ حسین انصاریان دوباره داغ شد. این بار منتقدان دیروزش بار دیگر از او حمایت کردند و حاضر نشدند او را منافق خطاب کنند. چیزی که منتقدان او را به جمع هوادارانش بازگرداند، این جملات بود: «دخترم، تو از سر لجبازی روسری از سر بر می‌داری. این لجاجت ربطی به بنده خدا نداره. لجاجت با خداست که به آیات احزاب و نور برمی گردد. خدا می گوید دخترم من به تو روزی داده ام با کی؟

این اصرار بر بی حجابی به درد مردم نمی خورد، اصلاً نتیجه معکوس نمی دهد. می خواهم بنویسی خدا چه بلایی سرت آورد که با او بحث کردی؟» اما صحبت های انصاریان در حالی از شبکه سه پخش شد که پیش از این گمانه زنی ها احتمال پخش نشدن سخنرانی او به خاطر حرف های قبلی اش مطرح شده بود. شیخ حسین انصاریان سال هاست که در حسینیه همدانی تهران به صورت سنتی منبر می رود و به مسائل اجتماعی و فرهنگی می پردازد و به همین دلیل اولین بار نیست که سخنان وی در مراسم شب احیا واکنش هایی را برانگیخته است.در سال 90 وی در مراسم احیای شب بیست و سوم ماه مبارک رمضان به دلیل عملی نشدن به وعده های داده شده از مردم عذرخواهی کرد اما پس از واکنش هایی که در آن سال نسبت به سخنان وی رخ داد، اعلام کرد که این کار را انجام نداده است. با سخنان خود در مراسم شب قدر که از انقلاب اسلامی پشیمان شدم، تاکید کرد: دلیل عذرخواهی من از مردم بحث حجاب و انحراف در حکومت بود نه انقلاب اسلامی.

دیدگاهتان را بنویسید