استقرار هوای گرم در کشور/ توده گرد و غبار امروز وارد مرزهای غربی می شود


ساعت: 09:54
تاریخ انتشار: 1401/04/05
کد خبر: 1878622

سازمان هواشناسی با اشاره به گرمای هوا در کشور از ورود انبوه گرد و خاک به مرزهای غربی عراق خبر داد و به ۱۲ استان کشور هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، گیلان، البرز مرکزی، جنوب سیستان و بلوچستان، شرق هرمزگان، بخش‌هایی از گلستان و خراسان شمالی طی چند ساعت بارش باران، رعد و برق. وزش باد در مناطق دارای تگرگ پیش بینی می شود.

این وضعیت فردا دوشنبه برای استان های شمالی آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و ارتفاعات البرز مرکزی و روزهای دوشنبه و سه شنبه برای سیستان و بلوچستان، سه ارتفاعات جنوبی کرمان و شمال و شرق هرمزگان پیش بینی می شود.

توده گرد و غبار تشکیل شده امروز در عراق در شمال غرب، غرب، جنوب غرب، بخش‌هایی از مناطق مرکزی و استان‌های واقع در دامنه‌های البرز مرکزی باعث کاهش کیفیت هوا و دید افقی می‌شود.

همچنین از یکشنبه تا چهارشنبه در برخی نقاط دامنه های شرقی، شمال شرقی و جنوبی البرز وزش باد شدید و رگبار گرد و خاک پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، هوای گرم و افزایش تدریجی دما طی 5 روز آینده در بیشتر مناطق کشور به ویژه روزهای سه شنبه و چهارشنبه پیش بینی می شود.

* شرح سامانه اول: افزایش ابرهای همرفتی (به ویژه در بعدازظهر و اوایل عصر) و فعالیت سامانه بارشی.

نوع خطر: باران و رعد و برق و وزش باد شدید موقتی در مناطق مستعد تگرگ

ناحیه ضربه:

یکشنبه 1401/04/05: هرمزگان، کردستان، اردبیل، خراسان شمالی.

دوشنبه 1401/04/06: خراسان شمالی، هرمزگان.

اثر خطر: احتمال رعد و برق، وزش باد شدید موقت، احتمال سیلابی شدن معابر و محدودیت رواناب، احتمال شکستن درختان فرسوده، احتمال سقوط اجسام از ساختمان های نیمه کاره و کاهش شعاع دید.

توصیه: از رانندگی در اطراف رودخانه ها و مسیل ها خودداری کنید، در کوهنوردی و جابجایی عشایر مراقب باشید، در چرای دام مراقب باشید و خودرو را در اطراف درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره پارک نکنید.

* شرح سیستم دوم: باد و گرد و غبار

نوع خطر: باد نسبتاً شدید، گرد و غبار برآمده و گرد و غبار نافذ

ناحیه ضربه:

یکشنبه 1401/04/05: همدان، مرکزی، لرستان، کوم، قزوین، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، چهارمحال و بختیاری، ایلام.

دوشنبه 1401/04/06: ایلام، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، خوزستان، قزوین، کوم، لرستان، همدان.

اثر ریسک: کاهش کیفیت هوا، کاهش دید، آسیب به صنایع حساس به گرد و غبار و احتمال آسیب به صنعت کشاورزی، احتمال تاخیر و لغو.

توصیه: از حضور در فضای باز به ویژه در گروه های حساس، مدیریت و حفاظت از صنایع حساس به گرد و غبار، پارک نکردن خودروها در کنار درختان فرسوده و ساختمان های نیمه کاره، مقاوم سازی سازه های موقت مانند تابلوهای تبلیغاتی و غیره خودداری کنید.

توضیحات سیستم اول: افزایش سرعت باد و افزایش ارتفاع موج

نوع خطر: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و دریا بین 1 تا 1.5 متر.

ناحیه ضربه:

یکشنبه 14 فروردین 1401: نواحی مرکزی خلیج فارس، نواحی ساحلی و سواحل بوشهر.

دوشنبه 15 فروردین 1401: نواحی مرکزی و غربی خلیج فارس و نواحی مرکزی و شرقی تنگه هرمز و دریای عمان در نواحی ساحلی سواحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

تأثیر خطر: شناگران ممکن است غرق شوند، قفس ها و تورهای ماهیگیری ممکن است آسیب ببینند، قایق ها و کشتی های کوچک ممکن است آسیب ببینند.

توصیه: احتیاط در هنگام شنا، احتیاط در سفرهای دریایی به ویژه در کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی و رعایت احتیاط های لازم توسط تمامی فعالان دریایی.

* توضیحات سیستم دوم: افزایش ارتفاع امواج در ساحل و دریا بین 1 تا 1.5 متر.

زمان شروع: اواخر روز دوشنبه 1401/04/06

زمان پایان: اواخر چهارشنبه 14/04/04

نوع خطر: افزایش سرعت باد و ارتفاع موج

زمینه کاری: دریای خزر در نواحی ساحلی و سواحل گیلان، مازندران، گلستان.

تأثیر خطر: شناگران ممکن است غرق شوند، قفس ها و تورهای ماهیگیری ممکن است آسیب ببینند، قایق ها و کشتی های کوچک ممکن است آسیب ببینند.

توصیه: هنگام شنا مراقب باشید، در سفرهای دریایی به ویژه در هنگام گشت و گذار با کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی احتیاط کنید و اقدامات احتیاطی لازم را توسط فعالان دریایی انجام دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید