توده جدیدی از گرد و غبار از روز جمعه وارد کشور شد/ افزایش نسبی دمای هوا در تهران


ساعت: 08:40
تاریخ ارسال: 1401/04/14
کد خبر: 1880979

سازمان هواشناسی از ورود توده ای جدید گرد و غبار به کشور در روز جمعه خبر داد و نسبت به وزش باد و گرد و خاک و خطرات ناشی از آن در 16 استان هشدار داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سازمان هواشناسی اعلام کرد: طی 3 روز آینده در جنوب سیستان و بلوچستان، رشته‌کوه‌های هرمزگان، جنوب کرمان و جنوب شرق فارس افزایش ابر، رگبار و رعد و برق در ساعات بعدازظهر و اوایل شب و در مناطق مستعد صعود پیش‌بینی می‌شود. مناطق در معرض گرد و غبار

در این مدت در برخی مناطق شمال غرب، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز، تهران، سمنان و برخی از مناطق مرکز، وزش باد شدید طی چند ساعت رخ می‌دهد که در برخی مناطق باعث خیزش گرد و غبار می‌شود. کاهش کیفیت هوا و دید افقی

از فردا بتدریج دما در نیمه شمالی کشور افزایش می یابد، روز جمعه افزایش ابر، وزش باد و بارش پراکنده در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی پیش بینی می شود.

بر اساس اعلام روز جمعه سازمان هواشناسی، با توجه به افزایش سرعت باد بر فراز کشورهای سوریه و عراق و تشکیل توده گرد و غبار و نفوذ تدریجی آن به کشور، پدیده گرد و غبار، کاهش کیفیت هوا و دید افقی در کمربند غربی دور از انتظار نیست شنبه هفته آینده در بیشتر مناطق کشور جوی پایدار پیش بینی می شود.

وضعیت جوی استان تهران طی پنج روز آینده، آسمان صاف تا نیمه ابری و تا ساعاتی دیگر احتمال وزش باد و خیزش موقت گرد و خاک و احتمال کاهش کیفیت هوا به ویژه در مناطق جنوبی و جنوبی وجود دارد. نیمه غربی استان .

همچنین در نقاط بالاتر از ساعات بعدازظهر تا شب افزایش ابر و وزش باد شدید پیش بینی می شود که طی آن افزایش نسبی دما پیش بینی می شود.

ورامین با دمای 38 درجه سانتیگراد و فیروزکوه با دمای 10 درجه سانتیگراد به ترتیب گرم ترین و سردترین نقاط استان تهران در 24 ساعت گذشته بوده اند.


شرح سیستم اول: باد و گرد و غبار

نوع خطر: تولید گرد و غبار، نفوذ گرد و غبار و باد شدید

حوزه اثر:

سه شنبه 1401/04/14: یزد، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، قم، مرکزی، بوشهر، فارس، تهران، البرز، چهارمحال و بختیاری، سمنان و شرق کرمان.

چهارشنبه 1401/04/15: اصفهان، یزد، خراسان جنوبی، خوزستان، بوشهر، سمنان، نیمه جنوبی ایلام، قم، چهارمحال و بختیاری و شمال سیستان و بلوچستان، شرق خراسان رضوی.

اثر خطر: کاهش دید، کاهش کیفیت هوا، احتمال ریزش سنگ از ارتفاع، احتمال شکستن درختان کهنسال، احتمال آسیب به سازه های موقت و احتمال اختلال در ناوگان حمل و نقل.

توصیه: عدم استقرار در فضاهای باز برای افراد آسیب پذیر، عدم توقف و پارک خودروها در اطراف درختان پوسیده و ساختمان های نیمه کاره و استحکام سازه های موقت از جمله تابلوهای تبلیغاتی و گلخانه های سقفی.

توضیحات سامانه دوم: افزایش ابرهای همرفتی به ویژه در بعدازظهر همراه با رگبار و در مناطق مستعد رگبار.

نوع خطر: رگبار و رعد و برق (در مناطق دارای تگرگ) و وزش باد شدید موقتی

حوزه اثر:

سه شنبه 14/04/1401: ارتفاعات در مازندران و گیلان غربی.

چهارشنبه 1401/04/15: نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، ارتفاعات و رشته های کوه هرمزگان، جنوب شرق فارس، جنوب کرمان.

اثر خطر: احتمال آبگرفتگی معابر و جریان محدود و موضعی آب، احتمال افزایش ناگهانی سطح آب در سطوح فصلی، احتمال رعد و برق، احتمال کاهش دید و کاهش موقت کیفیت هوا و احتمال شکستگی درختان.

توصیه: هنگام بالا رفتن از ارتفاعات مراقب باشید، وسیله نقلیه خود را در اطراف درختان خشک پارک نکنید، از ایستادن در بستر رودخانه ها خودداری کنید و هنگام عبور از جاده مراقب باشید.

توضیحات سیستم: افزایش سرعت باد و باران و رعد و برق

نوع خطر: افزایش ارتفاع امواج در سواحل و دریا بین 2 تا 3 متر و بارش باران و رعد و برق (سه شنبه شرق دریای عمان و چهارشنبه دریای عمان)

منطقه عملیاتی: دریای عمان، مناطق ساحلی و فراساحل دریای عمان و تنگه هرمز.

اثرات خطرناک: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری، آسیب به قایق ها و کشتی های کوچک و اختلال در فعالیت های دریایی.

توصیه: عدم شنا، محدودیت و احتیاط در ترددهای دریایی به ویژه تردد با کشتی های سبک و قایق های ماهیگیری و تفریحی و رعایت تدابیر لازم توسط فعالان دریایی.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید