استیلی نیز به اخراج اسکوچیچ رای داد/ 5 شرکت VAR را معرفی کردیم


ساعت: 15:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۶/۲۵
کد خبر: 1897734

رئیس کمیسیون داوران اتحادیه فوتبال انگلیس گفت: از وضعیت داوری در 6 هفته لیگ برتر راضی نیستم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خداداد افشاریان رئیس کمیسیون داوران از برنامه های کمیسیون داوری و همچنین آخرین وضعیت ورود VAR در مقابل کشورمان تصریح کرد: اگر بخواهیم درباره اقدامات انجام شده در داوری صحبت کنیم باید رفتار کمیسیون قضات را هم اضافه کنیم. افرادی که قبل از من در این کمیته بودند و فعالیت کمیته را تعیین کردند می توانستند حرفه ای تر و بهتر رفتار کنند. ما می توانستیم گام های بیشتری برای تسهیل رای گیری چهار گزینه در نظر گرفته شده برای فعالیت هیئت منصفه برداریم.

وی افزود: چهار گزینه برای فعالیت کمیسیون داوران انتخاب شده است اما می توانستیم گزینه دیگری را انتخاب کنیم. با توجه VAR باید بگویم در این 14-15 ماه با سه رئیس فدراسیون و دبیرکل کار کردم. وقتی فدراسیون تعادل واقعی ندارد، شاید همه کمیته ها متزلزل باشد، اما من شخصا با همه کار کردم و نگذاشتم مانعی ایجاد شود. من با داوران، سرپرستان و … کار کردم. و کوشیده ام تعادل و وزن قضاوت را در کشور بر اساس آنچه شایسته است حفظ کنم. شما شاهد بودید که با توجه به جلسات و مسائلی که وجود داشت، ما چه ساعات بسیار خوبی را در داوری سپری کردیم.

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون فوتبال خاطرنشان کرد: برای پیشرفت و کلاس های پیش فصل داوران هر کاری انجام داده ایم و خدا را شکر حداقل در این زمینه عقب نیستیم اما مهم این است که وقتی سیستم مدیریتی نباشد. پایدار است، همچنین می تواند بر کار ما تأثیر بگذارد. . ما می‌توانستیم با اولین سیستمی که وارد کشورمان شد و با نامه‌ای از مراجع نظارتی کشورمان مشکل را جمع‌آوری کرد، پختگی بیشتری داشته باشیم، اما چیزی که اکنون روی میز ماست، روند جدید را از حدود 45 روز پیش آغاز کردیم.

افشاریان افزود: این سامانه دارای 5 مرحله است. این مراحل باید طی شود. اکنون در مرحله دوم هستیم و پایان مرحله دوم در حال عقد قرارداد با یک شرکت است. به همین دلیل به سازمان ورزش و مراجع نظارتی نامه نوشتیم و اعلام کردیم که می خواهیم با یکی از این شرکت ها به مرحله قرارداد برسیم. ما به آنها گفتیم به نظر شما کدام یک از این شرکت ها مناسب است و بالاخره حدود 20 روز پیش مجوز وزارت ورزش را برای یکی از شرکت ها گرفتیم. این شرکت بلژیکی EDS تایید شده.

افشاریان خاطرنشان کرد: این نامه برای تصمیم گیری در اولین جلسه هیات مدیره آورده شد. سیستم برای فدراسیون نیست، برای باشگاه هاست، بنابراین در جلسه هیات مدیره مصوب شد که گزارش کمیته بازرگانی، روابط بین الملل، دفاع از فدراسیون به عنوان الحاقیه دریافت شود و به میز هیات مدیره بیاید. از مدیران دوباره به پایان کار قرارداد.

وی افزود: با توجه به تحریم ها علیه کشورمان، بحث در مورد مسائل مالی معاهده در اولویت است و شاید امکان جابه جایی پول وجود نداشته باشد. این موضوع را به باشگاه‌ها واگذار می‌کنیم تا خودشان کار کنند. اولین جلسه هیات مدیره شنبه هفته آینده برگزار می شود. امیدواریم پس از تایید این موضوع به باشگاه ها اطلاع رسانی کنیم. اگر مشکل خاصی وجود نداشته باشد و قرارداد با این شرکت به دلیل داشتن نماینده در کشور تایید شود، وارد مرحله آموزش داوران می شویم.

رئیس کمیته داوران فدراسیون فوتبال آیا درخواست ورود قبل از شروع نیم فصل VAR در فیفا ثبت نام کردند، گفت: 100 درصد قبل از شروع فصل گروهی VAR در مورد همه آیات حدود 50-60 نامه به فیفا فرستادیم. ما نیز درخواست خود را ثبت کرده ایم. مهدی تاج و تیم فعلی هیئت مدیره علیرغم همه فشارهایی که به نظام وارد است VAR آنها حساس هستند که این سیستم هر چه زودتر وارد کشور ما شود. برای کوچکترین کار باید از فیفا مجوز بگیریم. در فدراسیون جهانی کارگروهی وجود دارد که همه مسائل را رصد می کند.

افشاریان با توجه به اینکه برای برگزاری دوره آموزشی باید از سامانه آفلاین استفاده شود VAR کی در کشور ما آفلاین می شود، گفت: تا قرارداد نبندی نمی توانی کاری کنی.

وی با توجه به اینکه با این تفاسیر دوره های آموزشی که پیشتر میرشاد مجدی اعلام کرده بود برگزار نمی شود، پاسخ داد: 3 دستگاه از سامانه EDS در ایران داریم. صبح‌خدین قبلاً با استفاده از دستگاه‌های این شرکت کلاس‌های آموزشی در ایران برگزار می‌کرد و در برخی از بازی‌های ورزشگاه آزادی از دستگاه‌های این شرکت به‌صورت آفلاین استفاده می‌شد. آماده هر کاری هستیم و با تصویب مراحل قانونی و اداری قرارداد به سرعت شروع به کار خواهیم کرد.

عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال در خصوص اینکه آیا دوره های آموزشی که برگزار می شود مورد تایید فیفا است، گفت: صد در صد چون مدرس فیفا به ایران می آید. البته در کشور ما دانیال مرادی را داریم که مسئولیت آموزش را بر عهده دارد VAR و یک مدرس خارجی از فیفا به ایران بیاید.

افشاریان در خصوص اینکه در نیم فصل تمرینات داوری برگزار می شود، گفت: نمی توانم بگویم چه زمانی. ابتدا باید قرارداد ببندیم و بعد از آن مرحله اولین کار آموزش داوران است. شرکتی که مد نظر ماست در استادیوم هایی که فضا دارند تجهیزاتشان را با همان کیفیت نصب می کنند و ما به این شکل تمرین می کنیم.

وی در مورد اینکه آیا این شرکت با گذر از تشریفات انتخاب شده است یا خیر، افزود: طبق روند قبلی که داشتیم اسامی همه شرکت ها VAR به دوستان ناظرمان دادیم، آنها آن را تایید کردند که با ساختار صدا و سیما و سوالات نظارتی ما سازگار است.

رئیس کمیسیون داوران فدراسیون فوتبال درباره علت انتخاب نکردن شرکت اسلومو توضیح داد: برخلاف آنچه می گویند این شرکت روسی است، در سایت فیفا به صراحت اعلام شده که این شرکت آمریکایی است.

افشاریان درباره اینکه خود فدراسیون فوتبال و کمیسیون داوری یک فرآیند انتخابی است VAR وی این موضوع را به مراجع نظارتی واگذار نکرد و گفت: 5 شرکت را معرفی کرده ایم که می توانند با ما همکاری کنند. این شرکت ها همه تجهیزات را دارند. ما به عنوان پیمانکار با این شرکت قرارداد داریم. سپس خود باشگاه ها با شرکت مورد نظر قرارداد می بندند.

وی در خصوص شایعه انتخاب داوران و ریاست بر همه امور گفت: نمی خواهم گذشته را شخم بزنم اما در یک سال فقط 3 نظارت دارم. من اصلا کلاس نظارت و داوری نمی روم در حالی که همه این کارها را می توانم انجام دهم. شاید 40 کلاس داوری گذاشته ام اما یک ریال هم دریافت نکرده ام. دیروز صبح تا شب با 400 داور در کلاس کرج بودیم اما یک ریال هم دریافت نکرده ام. چیزی که واقعا برای من مهم است و در مورد آن نفس عمیق می کشم عزت نفس است.

رئیس کمیته داوران گفت: من به دپارتمان اعتقاد دارم و غلامرضا سلیمانی مسئول دپارتمان است. انتخاب صفر تا صد داور اصلا برام مهم نیست. من علاقه ای به انتخاب داوران ندارم، اما چیزی که نگرانم آینده داوری است. لیست زیر نظر من بسته شده است، اما همه بچه های بخش و کمیته کمک می کنند.

افشاریان افزود: من فردی هستم که ریسک می کنم و قبول دارم که همه باشگاه ها به من حمله کنند و به من توهین کنند اما درست است که داوران عالی قدم بردارند. اگرچه نباید بی عدالتی وجود داشته باشد، اما اشتباهاتی بوده، هست و خواهد بود. VAR بیا، وجود دارد، اما چیزی که باعث خوشحالی و نفس نفس زدن من می شود، دیدن پیشرفت داوران و ناظران است.

وی با توجه به اینکه کمیته داوران برای استفاده از داوران استانی تحت فشار هستند، خاطرنشان کرد: هیچ فشاری وجود ندارد و من مردی نیستم که فشار را چه درست و چه نادرست تحمل کنم، زیرا باید انصاف را رعایت کرد اما این نیز به عنوان مثال در کرمانشاه یا خوزستان داورانی هستند که می خواهند پیشرفت کنند. می گویند بیشتر به داوران ما نگاه کنید.

رئیس کمیسیون قضایی در خصوص اینکه به دلیل انتخابات نباید تعدد قضات وجود داشته باشد، گفت: از زمانی که من در کمیسیون هستم چنین چیزی دیده اید؟ در کلاس پیش فصل ما، 54 داور رد شدند و الان واقعاً با کمبود داور مواجه هستیم. حدود 25 قاضی در شش هفته قضاوت کردند.

در ادامه این گفت وگوی تلویزیونی، هوشنگ نصیرزاده، رئیس کمیته تدوین و اجرای قوانین فدراسیون فوتبال توضیح داد که آیا طبق اساسنامه، رئیس کمیته داوران باید عضوی از هیئت رئیسه باشد یا خیر. آنها یک اساسنامه ویژه برای همه کشورها فرستادند که همه 209 کشور باید آن را اعمال می کردند. در آن زمان این آیین نامه را نوشتیم که یکی از اعضای هیئت مدیره باید رئیس کمیته داوران باشد. به همین دلیل مهدی تاج با عضویت در هیات رئیسه مدتی رئیس کمیسیون داوران بود. این قاعده همچنان وجود دارد و اگر افشاریان ریاست کمیته را نداشته باشد، یکی از اعضای هیات مدیره باید ریاست کمیته داوران را بر عهده بگیرد.

وی افزود: اگرچه در دنیا تصمیمات داوری زیادی توسط این اداره گرفته می شود، اما طبق قانون اساسی باید ترتیب در کمیسیون انجام شود. از سوی دیگر، بر اساس موارد ماده 26، عزل روسای کمیته ها باید در هیات مدیره مطرح شود.

رئیس کمیسیون تدوین و اجرای آیین نامه فدراسیون فوتبال تصریح کرد: کمیته داوران قوانین مربوط به خود کمیته داوران و ابلاغ شده توسط فیفا را دنبال می کند. بر اساس این آیین نامه یکی از اعضای هیئت مدیره باید رئیس کمیته داوران باشد.

افشاریان در ادامه درباره ارزیابی خود از وضعیت داوری در شش هفته ابتدایی لیگ توضیح داد: راضی نیستم.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فوتبال انگلیس درباره جایگزینی حمید استیلی در تیم ملی گفت: از زحمات استیلی تشکر می کنم. به نظر می رسد بهرام رضایان که پیش از این در اردوها حضور داشته و به طور کامل از تیم ملی مراقبت می کند، سرمربی تیم ملی است و این موضوع امروز و فردا اعلام می شود. طبق صحبتی که با رضایان داشتم، او گفت که مهدی تاج به من گفته تو سرمربی تیم ملی هستی و با این تیم به اتریش می روی.

افشاریان درباره روند انتخابی تیم های ملی توضیح داد: در مراحل انتخابی تیم جلسات متعددی داشتیم. من دیروز در فدراسیون بودم و کارشناس فیبر باید برای تایید نهایی وارد می شد. چندین شرکت برای انتخاب وجود داشت و روند انتخاب تولید کننده پوشاک 100% درست بود. احسان اصولی که در بازاریابی نقش آفرینی می کرد با وسواس زیادی به این موضوع نگاه کرد تا ببیند کدام یک برای ما بهتر است، کدام شرکت سود بیشتری نصیب فدراسیون می کند و در نهایت با توجه به همه عوامل، برند داخلی انتخاب شد.

وی در گفت و گو با برنامه ورزشگاه افزود: اعضای هیات مدیره و تیم ملی وسواس زیادی به کیفیت بالای لباس دارند و با وجود اینکه با این شرکت قرارداد دارند اگر بدانیم جام جهانی لباس ها کیفیت بالایی ندارند، ممکن است راه حل دیگری را انتخاب کنیم. اولویت اول ما تیم ملی و سپس انتخاب سازنده ایرانی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه فوتبال انگلیس در خصوص نظر میرشاد مجدی و حمید استیلی در اعلام کمیته فنی مبنی بر اخراج اسکوچیچ گفت: ای کاش گذشته را شخم نمی زدم. حدود سه ماه پیش کمیته فنی فدراسیون فوتبال به اتفاق آرا به دلیل مشکلات اداری به جانشینی اسکوچیچ رای داد. استیلی هم همین نظر را داشت اما مجدی در جلسه کمیته نبود. با این حال هیئت مدیره به این نتیجه رسید که اسکوچیچ بماند زیرا این کار بار مالی دارد، شاید نتوانیم با مربی منتخب کمیته فنی به توافق برسیم و گزینه ایرانی ما علی دایی هم اعلام کرد که نمی توانم کمکی کنم. این لحظه

افشاریان گفت: خیر، زیرا پایگاه مادی در کشور اجازه انجام کار را به آنها نمی دهد.

دیدگاهتان را بنویسید