اسکوچیچ راهش را گم کرد!

اسکوچیچ راهش را گم کرد!

اگرچه از زمان حذف تیم ملی مصر توسط کارلوس کی روش از رقابت های مقدماتی جام جهانی 2022 شایعاتی مبنی بر نیمکت نشینی او در تیم ملی ایران شنیده شد، اما انتشار گزارشی در رسانه های عربی به این شایعات دامن زد. سایت قطری الکوره مدعی شده است که کوروش پس از قطع همکاری با تیم ملی مصر از چهار کشور که یکی از آنها ایران است، پیشنهاد دریافت کرده است. اگرچه فدراسیون فوتبال با لحنی نه چندان قاطع این خبر را تکذیب کرده است، اما می دانیم که برخی از اهالی این سریال گزینه بازگشت سرمربی پرتغالی را نمی پسندند. بخشی از افکار عمومی نیز از چنین اتفاقی استقبال می کنند. برای این گروه شاید آشنایی قبلی کیروش با فوتبال ایران دلیل خوبی برای این انتخاب باشد چرا که در صورت تغییر دراگان اسکوچیچ هر مربی خارجی دیگری برای تسلط بر فوتبال ایران به زمان زیادی نیاز خواهد داشت. با این حال سوال اینجاست که پرونده کیروش در فوتبال ایران کی به پایان می رسد؟ با این ذهنیت گذشته نگر، شاید این اتفاق حتی پس از مرگ سرمربی پرتغالی هم رخ ندهد!

یک علاقه و 3 سوال

در مورد علاقه برخی (چه مدیران فدراسیون و چه هواداران) به بازگشت کارلوس کی روش به تیم ملی صحبت های زیادی وجود دارد. شاید اصلا دیدگاه و سلیقه آنها درست باشد. این لزوماً رد چنین تفکری نیست. فقط چند سوال ساده و قابل تامل را مطرح می کند. اولین سوال؛ آیا بعد از این عملکرد استثنایی در مرحله مقدماتی باید جایگزین دراگان اسکوچیچ شویم یا خیر؟ غیر از کارهایی که انجام داد، برای نشستن روی نیمکت تیم ملی در جام جهانی چه کار دیگری باید انجام می داد؟ می دانیم که دنیای فوتبال حرفه ای عرصه ایدئولوژی و دانش نیست، اما آیا واقعا انصاف است مردی را که تیم ملی ایران را از خطر شدید حذف در مرحله مقدماتی نجات داد، طرد کنیم؟ سوال دوم؛ اگر اسکو نیاز به تعویض داشته باشد، آیا کارلوس کی روش بهترین گزینه برای جایگزینی اوست؟ با این حال همه می دانند که کیروش مربی ارزان قیمتی نیست و برخی معتقدند با چنین پولی می توان مربی بزرگ دیگری را با ایده های جدید و متفاوت روی نیمکت تیم ملی ایران نشاند. سوال سوم؛ امروز که احساس می کنیم در جام جهانی به فوتبال دفاعی نیاز داریم، خیلی ها کارلوس کی روش را به یاد آورده اند. فردا که بخواهید دوباره در جام ملت های آسیا به فوتبال حمله کنید، چه خواهید کرد؟ بازم خسته نشدی و توئیت های طنز علیه فوتبال اقتصادی بزرگسالان نمی نویسی؟

تاریخ دردناک تقسیم

اما موضوع کیروش از منظر دیگری قابل تامل است. جامعه هواداران در فوتبال ایران نگاهی کاملاً دوقطبی به آن دارند. گروهی بسیار شیفته این مربی هستند و گروهی دیگر از او ابراز انزجار می کنند. حتی اگر روزی کارلوس کی روش به فوتبال ایران بازگردد، این انشعاب سمی در خون تیم ملی خواهد بود. بدون شک موج جدیدی از مخالفت ها و اصطکاک های بی دلیل وجود خواهد داشت. جنگ ها و جنجال هایی که واقعا غیر قابل تحمل شد.

کیروش در تونس؟ این پایان نیست

در عین حال اخبار ضد و نقیضی درباره توافق کیروش با فدراسیون فوتبال تونس برای راهیابی تیم ملی این کشور به جام جهانی به گوش می رسد. تونس در گروه چهارم با فرانسه، دانمارک و برنده پلی آف (استرالیا-امارات/پرو) همگروه است. این دو حالت نیست. یا شایعه مورد نظر کذب است و در این صورت بحث بازگشت کیروش به فوتبال ایران ادامه پیدا می کند و یا اینکه سرمربی پرتغالی واقعا روی نیمکت تیم ملی تونس می نشیند که تازه شروع بدبختی است زیرا در این صورت نتایج جام تیم ملی ایران در تونس مقایسه نتایج و عملکرد! به نظر می رسد تنها راه رهایی از این شکنجه تغییر تفکر هواداران در فوتبال ایران است. اعتراف به نبود کیروش و فکر کردن به او و جنگیدن برای این مربی برای تیم ملی خوب نخواهد بود. این عصا را بگیر و بگذار وارث کیروش – هر که هست – نفس بکشد و کار را تمام کند.

دیدگاهتان را بنویسید