اشتیاق به قدرت یا نگرانی برای خدمت


ساعت: 13:57
تاریخ انتشار: 1402/02/12
کد خبر: 1836136

دین مبین اسلام به موضوع مهم مشاوره و مشاوره در زندگی روزمره و اداره جامعه اهمیت زیادی داده و اهمیت، جایگاه و فواید مشاوره را به جامعه مسلمانان یادآوری می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش قم، فردا نهم اردیبهشت 1358، رهبر معظم انقلاب به منظور مشارکت دادن توده های مردم مسلمان ایران در تعیین سرنوشت خود، فرمان تاریخی خود را مبنی بر برقراری حاکمیت ملت ایران بر ملت ایران اعلام کردند. سرنوشت خود و تشکیل شوراهای اسلامی اهمیت نهاد شوراهای اسلامی در اداره برخی از امور کشور به ویژه مسائل مربوط به خدمات، عمران و شهرسازی در فصل هفتم و اصول 100 تا 106 قانون اساسی جمهوری اسلامی. معین، سمت، شرح وظایف و اختیارات شورای اسلامی شهر و روستا را تعیین می کند.
در همین راستا به منظور بهره مندی از توان و تجربه نخبگان و افراد شایسته جامعه برای اداره امور شهر و روستا، اولین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر در تاریخ 17 اسفند 98 برگزار گردید. به طور رسمی در 30 می 1999 آغاز شد.

دین مبین اسلام به موضوع مهم مشاوره و مشاوره در زندگی روزمره و اداره جامعه اهمیت زیادی داده و اهمیت، جایگاه و فواید مشاوره را به جامعه مسلمانان یادآوری می کند.در احادیث و روایات پیامبر اسلام(ص) و ائمه اطهار(ع) بر اهمیت مشورت تاکید شده و مسلمانان به گفتگو و تبادل نظر با افراد صادق، آگاه و آگاه تشویق می شوند. پیامبر گرامی اسلام (ص) حضرت علی (ع) را به «مشاوره در همه امور» فراخواند.
خداوند در آیه بعد به نظر و دغدغه های مردم و اجماع مسلمانان اشاره می کند تا تاکید دین مبین اسلام بر اصل مشورت در همه امور برکسیت پوشیده نباشد.
و كسانى كه پروردگارشان را اجابت كرده و نماز و امرشان را به جا مى آورند، در ميانشان مشورت مى كنند و اگر راضى شوند، انفاق مى كنند.
و كسانى كه دعوت پروردگارشان را اجابت كردند و نماز خواندند و كار خود را در ميانشان انجام دادند [بر پایه]در آنچه به آنها روزی داده ایم، مشورت می کنند و انفاق می کنند.
با وجود همه کارکردهای مثبت شوراهای شهر روستایی در ایران، می توان به برخی مشکلات و کاستی ها در ارزیابی عملکرد شوراها اشاره کرد.
1_عدم نظارت صحیح بر کار شوراها:
یکی از مهمترین مشکلات شوراهای اسلامی شهر و روستا عدم نظارت دقیق بر اجرای آنهاست. جنبه نظارتی هیئت ها بسیار ضعیف است. در واقع هیچ نهاد قانونی برای نظارت بر کار شورا وجود ندارد و همین عدم نظارت موجب تخلفات مشابه در شوراها شده است.
و این تخلفات اسماعیلی، سخنگوی سابق قوه قضائیه را بر آن داشت تا وارد عمل شود و گفت:
《با کمال تأسف اعلام می کنیم که شوراهای شهر برای خدمت به مردم و کمک به توسعه شهرها و اداره امور شهرها انتخاب شده اند. در مواردی مرتکب اعمال مجرمانه و سوء استفاده از بیت المال می شوند. اگرچه این یک مشکل رایج نیست، اما در موقعیتی که افراد برای اداره شهرها انتخاب می شوند، موارد کمی غیرقابل قبول است. متاسفانه تعداد تخلفات در حوزه شوراهای شهرداری بسیار زیاد است.
2- سیاسی کردن شوراها:
متاسفانه شوراها به دلیل دخالت مسئولان، نمایندگان و افراد تاثیرگذار جامعه در اهداف بلندمدت خود تا حد زیادی سیاسی شده اند. و از نصیحت به عنوان سکوی پرش استفاده کنید.
3- عدم بیان صریح برخی از اعضای هیئت مدیره:
متأسفانه با توصیه هایی مواجه هستیم که برخی از اعضای آن در مورد مسائل بسیار مهم حوزه مسئولیت خود سکوت کرده و حاضر به پرداخت هزینه بیان نظرات خود و حتی ترک دادگاه برای اتخاذ تصمیمات مهم نیستند. در جلسه رای گیری شرکت نمی کند و ممکن است هر دو طرف با این طرح مخالف و موافق باشند!!!
4_ نداشتن تخصص مناسب
یکی دیگر از مشکلات شوراها عدم تخصص و تجربه مدیریتی اعضای شورا است، آیا می توانید شهرداران و فرمانداران شهر را انتخاب کنید؟
5- تراکم فروش برای تامین بودجه
در بررسی مشکلات شوراها موضوع مهم دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که علیرغم کاهش بودجه دولتی شهرداری ها چاره ای برای این کار وجود ندارد، آسیب هم برای انضباط شهری و هم برای مردم بود!!!
6- استقلال شوراها:
از سوی دیگر، هر چند شوراها طبق ضوابط و در ظاهر دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند; با این حال، اکثر تصمیمات آنها منوط به تایید کارمندان دولت و به تعبیری توسط یکی از سازمان های وزارت کشور است.
در نهایت می توان به موارد زیر به شوراها اشاره کرد: 《محدودیت دامنه فعالیت و اختیارات شوراها که آنها را به سطح شورای شهر رسانده است، اختلافات درونی بر اساس قومیت، نگرش فردگرایانه برخی از اعضای شوراها. شهردار یکی دیگر از موارد قابل توجه در این پرونده است. 》
سوال خیلی ها این است:
اینکه هزاران نفر در کشور و بیش از 3000 نفر در پایتخت و کلانشهر تهران برای 21 کرسی شورای شهر می جنگند، آیا همه دغدغه خدمات را دارند؟!!!! اگر ما اعلام آمادگی نکنیم تعهد ما نیز زیر سوال می رود.

دوستت دارم

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید