اصولگرایان و برگزاری همه پرسی نماز عید سعید فطر

اصولگرایان و برگزاری همه پرسی نماز عید سعید فطر

تفسیر اصولگرایان از رفراندوم و مصادره نمازگزاران در یکی از مساجد تهران باعث گمراهی اصولگرایان و مسئولان و خشم مردم شرکت کننده در این زیارت و خنده و تمسخر دیگرانی شده که آن را نشانه ای می دانند. از ورشکستگی سیاسی-مردمی اصولگرایان.

رضا غبیشاوی در عصر ایران نوشت: تعبیر «رفراندمی» از نماز عید سعید فطر در مصلی تهران، سوء استفاده برخی اصولگرایان از نماز مردم است. سوء استفاده هایی که ممکن است مسئولان را به گمراهی و نتیجه گیری نادرست سوق دهد.

پس از اقامه نماز عید سعید فطر شنبه گذشته در مصلی تهران، برخی از فعالان اصولگرا با انتشار عکس های هوایی از واژه رفراندوم (رفراندم) برای این مراسم استفاده کردند. برخی پا را فراتر گذاشتند و اهداف و شعارهای خود را به نیت خواندن نمازگزاران تکرار کردند.

1- اینکه مردم در جامعه مسلمانان نماز می خوانند چیز عجیبی نیست و تاییدی بر این یا آن سیاست تلقی نمی شود، اما اگر اصولگرایان نگران نمازگزاران هستند و کمیت و کیفیت آنها را بررسی می کنند، بهتر است مراجعه کنند. مساجد تهران سه بار صبح و ظهر و عصر ضربه زدند. آنها می توانند وضعیت نماز در مساجد تهران را با شهرهای دیگر ایران (به ویژه شهرهای شرقی، جنوبی و غربی) یا سایر کشورهای اسلامی مقایسه کنند. حتی می توانید به نماز جمعه هفتگی تهران سر بزنید و آن را با اولین نماز جمعه دانشگاه تهران مقایسه کنید.

2- تأکید بر برداشت استفتاء یا برداشت سیاسی یا وزن سیاسی از نماز عید فطر در مسجد تهران نادرست و مضر است. زیرا این امر هم تأییدی بر استدلال افرادی است که به دلایل مشابه از شرکت در این مراسم خودداری می کنند و هم هشداری به شرکت کنندگان در نماز تهران که اگر به هر دلیلی در این نماز شرکت کنید، سوء استفاده می کنیم. ما آنها را صرف شعارهایمان می کنیم. این بدترین نوع سوء استفاده از حرکت جمعی مسلمانان برای انجام یک عبادت است.

3- فعالان سیاسی چنان سوء استفاده می کنند که در صحنه روشن و واقعی رقابت و وزن کشی سیاسی بازی را باخته اند. آنها در انتخابات رقابتی شکست می خورند و علاقه مند به انتخابات انتخابی هستند. آنها رقبا را حذف می کنند و حداقل انتخابات بدون مخالفت را برای پیروزی با شکست آرای نامعتبر برگزار می کنند. در نتیجه این قشر از اصولگرایان حضور مردم در نماز جماعت عید سعید فطر را پشتوانه خود می دانند. جایگاه سنجش سیاسی در انتخابات است. اگر به رفراندوم و دانستن نظر مردم اهمیت می دهیم، بیایید انتخابات واقعی داشته باشیم.

4- اگر به گفته این اصولگرایان شرکت در نماز عید سعید فطر در مصلی تهران استفتاء است چرا قبل از اقامه این نماز این موضوع را شفاف و شفاف اعلام نمی کنند؟

5- اگر شرکت در نماز عید سعید فطر در مصلی تهران استفتاء است موضوع استفتاء چیست؟ چه گزینه هایی وجود دارد؟ اگر اصولگرایان از این دعا نتیجه می گیرند که اکثریت با آنهاست پس چرا هر روز علیه مردم فریاد می زنند؟ یک روز برای روسری یا نپوشیدن و یک روز برای روزه گرفتن. یک روز با تهدید مصادره، روز دیگر با پلمپ و هشدار تعطیلی…

6- کسانی که نماز عید فطر را در مسجد تهران می خوانند، استفتاء هستند و مدعی تبعیت از آیت الله خامنه ای هستند. رهبری در خطبه های این دعا بر وحدت مردم، پرهیز از حاشیه سازی های داخلی، ایجاد دعوا و جنگ بین سلایق و منافع مختلف در جامعه ایرانی تاکید کردند و همه افراد با علاقه و سلیقه را به همزیستی و همزیستی دعوت کردند. سوء استفاده از حضور مردم برای اقامه نماز عید سعید فطر در مصلی تهران مصداق حاشیه سازی داخلی و ایجاد تفرقه مصنوعی در بین مردم است.

7- اگر اصولگرایان علاقه مند به رفراندوم هستند چرا بر اساس سازوکارهای اصولی و استانداردهای جهانی رفراندوم نمی گذارند تا مشخص شود آنها و شعارهایشان چه جایگاهی در بین مردم دارند. به اصولگرایان باید گفت که اگر رفراندوم را دوست دارید رفراندوم واقعی داشته باشید، اگر دوست ندارید چرا به هر تجمعی برچسب رفراندوم و تایید خود می زنید.

8- آیا اصولگرایان می دانند که تعبیر رفراندوم و مصادره حضور مردم در نماز عید فطر در مصلی تهران ممکن است این سوال را ایجاد کند که: دیگرانی که اصلاً در نماز شرکت نکرده اند یا شرکت کنندگان در نماز عید سعید فطر در مناطق مختلف تهران در دسته مقابل قرار دارند. هدف از ایجاد این دسته از افراد چیست؟

9- اصرار برای رفراندوم برای نماز عید فطر در مسجد تهران این پیام را به شرکت کنندگان می دهد، نماز در مسجد تهران به معنای تامین سوخت برای مانور ما اصولگرایان است. اصولگرایان با شکست در انتخابات و ناتوانی در رقابت، به مصادره و سوء استفاده از نماز مردم تهران رفتند.

10- آیا نماز عید فطر مردم در مسجد تهران تنها مصداق استفتاء است یا هر نماز جمعه تهران همین کارکرد را دارد؟ آیا اقامه نماز یکپارچه عصر و عصر در مساجد تهران مصداق رفراندوم است؟

11- تعبیر اصولگرایان از رفراندوم و مصادره نمازگزاران در مسجد تهران، اصولگرایان و مسئولان را به بیراهه می کشاند، خشم مردم شرکت کننده در این زیارت و خنده و تمسخر سایرین که آن را زیارت می دانند. نشانه سیاسی – ورشکستگی ملی اصولگرایان.

دیدگاهتان را بنویسید