اظهارات تکان دهنده داود اوغلو درباره اردوغان و بشار اسد


ساعت: 21:30
تاریخ انتشار: 1401/01/15
کد خبر: 1819579

رهبر حزب آینده معتقد است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اندیشه و سیاست محافظه کارانه سیاسی را کنار گذاشته و عملاً به یک مجری تبدیل شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ منتقدان مواضع سیاسی رجب طیب اردوغان افزایش یافتند و کمالیست ها و مخالفان سکولار مدعی شدند که او ترکیه را به ورطه پرتگاهی انداخته است، اما اکنون به جایی رسیده است که علاوه بر مردم عادی، تعدادی از سیاستمداران محافظه کار و ملی گرای ترکیه نیز به شدت اردوغان و حاکم هستند. احزاب در تضاد هستند و جالب است بدانید که در میان منتقدان محافظه‌کار نام‌هایی وجود دارد که قبلاً از رفقای بلندپایه و افراد سرنوشت‌ساز تشکیل‌دهنده حزب عدالت و توسعه بودند.

دیروز علی باباجان یکی از بنیانگذاران حزب عدالت و توسعه که اکنون رهبری حزب پرش و دموکراسی را بر عهده دارد، اتحاد کنونی اردوغان-باغچلی را شرم آور خواند. وی ویدئویی از سخنرانی اردوغان و باغچی چند سال پیش منتشر کرد که در آن کلمات بسیار تندی علیه یکدیگر به کار بردند.

باباجان پس از پخش این ویدئو از افکار عمومی ترکیه پرسید: “شرم نیست؟” آیا این دو سیاستمدار که روی توپ به هم گره خورده بودند، حالا باید دست به دست هم بدهند و منافع و آینده کشور ما را به ورطه ورطه برسانند؟»

همچنین روز یکشنبه احمد داوود اوغلو علیه اردوغان صحبت کرد و گفت اردوغان افکار و سیاست محافظه کارانه سیاسی را کنار گذاشته و عملاً به مجری تبدیل شده است.


ترکیه، رجب طیب اردوغان،

مصاحبه امروز احمد داوودو آیلو، نماینده پارلمان ترکیه و تحلیلگر روزنامه جمهوریت نشان می دهد که افکار و اقدامات اردوشاهان از سوی اسلامگرایان به چالش کشیده شده و حامیان وی در حال کاهش هستند.

داود اوغلو گفت: اردوغان از یک سیاستمدار محافظه‌کار اسلام‌گرا به یک مجری تبدیل شده است. او در یک آزمون مهم، آزمونی چندگانه، مردود شد، زیرا یک سیاستمدار محافظه کار با مسئله حاکمیت و قدرت روبرو شد. اردوغان نه تنها تاریخ جمهوری، بلکه تمام پس‌اندازها و مؤسسات دوره سلیم سوم عثمانی را به پایان رساند و ویران کرد. متأسفانه بازی اردوغان با مفاهیم مذهبی به جایی رسیده است که او سیاست را تنها در این خلاصه می کند که از این ارزش ها به نفع خود استفاده می کند و ربطی به عواقب آن ندارد. اگر امروز حزب عدالت و توسعه را یک حزب اسلامی می دانید، به آن حزب خدمت کرده اید! زیرا اصولاً این حزب در شرایط کنونی ربطی به ارزش‌های اسلامی ندارد.

داود اوغلو گفت: “وجدان من در روند خروج از حزب عدالت و توسعه بسیار راحت است، من در حالی که در اقامتگاه نخست وزیر نشسته بودم، غذای ممنوعه نخوردم و هزینه بشقاب هایی را که برای خانواده ام آورده بودند از پذیرایی رسمی زیر پرداخت کردم.” طبقه بالا حساب کردم و از جیب خودم پول دادم. من تمام هدایایی را که دریافت کردم بعد از خودم به نخست وزیر بن علی ییلدیریم تحویل دادم. نمی خواستم در این سرقت شرکت کنم.»


ترکیه، رجب طیب اردوغان،

نخست وزیر سابق ترکیه که زمانی اردوغان او را ارباب و خواجه خطاب می کرد و اکنون یکدیگر را تحت الشعاع قرار داده اند، حضور پررنگی در ائتلاف شش حزب مخالف اردوغان دارد.

داووتو او لو، گردهمایی شش حزب را هیجان انگیزترین اتفاق زندگی خود می داند.

نظر او درباره حضور در اینجاست: «این میز بزرگترین نشست سیاسی در تاریخ جمهوری است. همه رنگ های ترکیه با هم است، این یک حرکت سیاسی در جهت جامع تر است. دو ائتلاف در انتخابات آتی با هم رقابت خواهند کرد، اقتدارگرایی، دوقطبی، نهاد زدایی، سیاست تک حزبی و لیبرال دموکراسی، فراگیری و نظام پارلمانی واقعی. خواهید دید که سران شش حزب دور هم جمع می شوند و با در نظر گرفتن واقعیت های ترکیه و تعیین نامزد ریاست جمهوری در مسیر عقل و خرد پیش می روند. وقتی از من پرسیدند: «چرا با یک حزب کمالیست و سکولار متحد شده‌اید؟» «در ترکیه زلزله آمده است و همه ما باید متحد شویم».


اظهارات عجیب داود اوغلو درباره بشار اسد

برخی از تحلیلگران سیاسی و سیاستمداران ترکیه احمد داوود اوغلو را مسئول یکی از شکست های بزرگ ترکیه در پرونده سوریه می دانند. منتقدان می گویند افکار و کنایه های مداوم احمد داوود اوغلو وزیر امور خارجه وقت و هاکان فیدان، رئیس اطلاعات ترکیه، اردوغان را به سمت برگزاری انتخابات پرهزینه سوق داد و او را به این فکر انداخت که می تواند با حمایت از فراریان شروع کند. سوریه همچنان با حمایت اخوان، ترکمن ها و افراط گرایان، سوریه را به مهم ترین منطقه تحت نفوذ ترکیه تبدیل خواهد کرد.

اما این سناریو در محل شکست خورد و منجر به ورود نزدیک به 4 میلیون پناهجوی سوری به ترکیه و آنکارا شد، علیرغم صرف میلیاردها دلار، در واقع به نتیجه خاصی رسید.

اما داود اوغلو در این زمینه دو دفاع دارد و می گوید: من به تنهایی مسئول نبودم، تصمیماتی که گرفته شد جمع بندی مشترک دولت بوده و من ثبت نمی شوم.


ترکیه، رجب طیب اردوغان،

داووتو او لو با جمله ای عجیب ادامه می دهد که ممکن است هر شنونده یا خواننده ای را متحیر کند.

او گفت: «اگر همین الان نزد بشار اسد بروید و از او بخواهید نام سه یا چهار نفری را که بیشتر به آنها اعتماد دارید، معرفی کند، یکی از پاسخ های او احمد داود اوغلو خواهد بود، اما خوب. “این یک دلیل نیست. از مواضع انتقادی خود عقب نشینی کنم و چیزی علیه او نگویم!»

داود اوغلو پیش از این در چند مصاحبه دیگر گفته بود که پیش از آغاز بحران سوریه حداقل 10 بار به دمشق سفر کرده و بارها از بشار اسد خواسته بود تا با اجرای یک سری اصلاحات سیاسی ظرف چند ساعت سوریه را به جهات مختلف ببرد. اما درخواست ترکیه را نپذیرفت. البته خود مقامات سوریه گفته بودند که ترکیه مدام به دنبال مداخله و نفوذ در سوریه است و دمشق نمی تواند این را مصداق حسن نیت بداند.

به هر حال، انتقاد مداوم از سیاستمداران برجسته محافظه کار مانند عبدالله گل، علی باباجان، بولنت آرچ، احمد داود اوغلو، عبداللطیف شانور و طیف وسیعی از اسلام گرایان علیه رجب طیب اردوغان نشان می دهد که رویدادهای اخیر باعث شده اردوغان در ظاهر سیاستمداری همچنان محافظه کار باشد. و گفتار، اما در اجرای سیاست داخلی و همچنین در جهت گیری و رویکرد سیاست خارجی ترکیه راهی را در پیش گرفت که او را از آرمان ها و نگرش های محافظه کاران جدا کرد، بنابراین در شرایط کنونی، سیاست سیاسی اردوغان و حزب حاکم ترکیه هیچ ارتباطی با شعارها و آرمان های اصلی حزب محافظه کار موسس ندارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید