درود بر 2 مشاور زن بشار اسد / از ستاره الجزیره تا یکی از اعضای ارشد حزب بعث

درود بر 2 مشاور زن بشار اسد / از ستاره الجزیره تا یکی از اعضای ارشد حزب بعث

این دو مسئول در هیأت سوری روسری و حجاب نداشتند و رئیسی از دست دادن با آنها خودداری کرد اما دستش را به نشانه سلام بلند کرد و لبخندی بر لب داشت.

اینها بتینا شعبان و لونا الشبل، مشاوران سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه هستند.

بوتینا شعبان; عضو قدیمی حزب بعث و مترجم حافظ اسد

«باتینا شعبان» (70 ساله) از سال 2008 مشاور رسانه ای و سیاسی بشار اسد بوده است.

او در 16 سالگی به عضویت حزب بعث سوریه درآمد و اکنون یکی از اعضای ارشد آن حزب است. بشار اسد رئیس جمهور “جمهوری عربی سوریه” و در عین حال رئیس “حزب بعث سوسیالیست عرب سوریه” است. حزب بعث حزب حاکم در سوریه است.

باتینا شعبان یکی از حامیان سرسخت بشار اسد در جریان بحران و جنگ داخلی سوریه بود و بارها با حضور در برنامه های رسانه ای از عملکرد دولت بشار اسد و خود در بحران سوریه دفاع کرده است. به همین دلیل او را یکی از جنجالی ترین چهره های حکومت سوریه می دانند.

بتینا همچنین بارها در مصاحبه های خود ایالات متحده، اروپا و ترکیه را علیه بشار اسد در زمینه سرکوب معترضان سیاسی و کشتن مردم معترض در خیابان ها یا در حملات هوایی و بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان و شکنجه و کشتن زندانیان سیاسی در سوریه متهم کرده است. زندان ها را رد می کند او بارها گفته است که بشار اسد در جنگ با تروریسم و ​​گروه های مسلح پیروز شده است.

باتینا شعبان، مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه

بتینا دارای مدرک دکترای زبان و ادبیات انگلیسی از دانشگاه وارویک انگلستان است. او برنده بورسیه تحصیلی از دانشگاه های دوک و رایس در آمریکا شد و در سال 2000 به عنوان استاد برجسته در دانشگاه میشیگان منصوب شد. باتینا در استان حمص سوریه به دنیا آمد، متاهل و دارای دو دختر و یک پسر است.

در سال 1980، بتینا شعبان به عنوان مترجم انگلیسی حافظ اسد، رئیس جمهور وقت سوریه منصوب شد و تا زمان مرگش در سال 2000 این سمت را بر عهده داشت و سپس به عنوان مدیر بخش اطلاعات خارجی وزارت خارجه سوریه منصوب شد و در این سمت باقی ماند. در این سمت به مدت دو سال.

وی سپس با حکم بشار اسد به عنوان «وزیر مشاور در امور اتباع مهاجر سوری» منصوب شد. مشاور وزیر مشاوری است با درجه وزیری که عضو شورای دولت بوده و حق رای دارد.

کتابی نوشته باتینا شعبان به نام “10 سال با حافظ اسد” درود بر 2 مشاور زن بشار اسد / از ستاره الجزیره تا یکی از اعضای ارشد حزب بعث

وی از سال 2008 مشاور سیاسی و رسانه ای بشار اسد بوده است. او به عنوان سخنگوی غیررسمی بشار اسد و دولت سوریه اظهار نظر می کند و کار می کند و حضور پررنگی در رسانه ها و برنامه های عمومی دارد.

وی همچنین استاد دانشگاه دمشق (استاد شعر و ادبیات تطبیقی ​​در گروه زبان انگلیسی) است و چندین کتاب از نوشته های او به دو زبان عربی و انگلیسی منتشر شده است.

باتینه شعبان یکی از اعضای برجسته حزب بعث است. وی در جلسات و کنگره ها و فعالیت های «حزب بعث سوسیالیست عرب» حضور فعال دارد و یکی از سخنرانان اصلی برنامه های این حزب است.

او قبل از شروع بحران سوریه و جنگ داخلی در سال 2011، چهره خوبی در غرب داشت، اما پس از آن به دلیل دفاع از عملکرد بشار اسد و دولت سوریه در آن بحران، با تحریم و تحریم کشورهای غربی مواجه شد.

او سال گذشته در کنگره جنجالی زنان تأثیرگذار در تهران که به دعوت جمیله علم الهادی همسر ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان به عنوان نماینده همسر بشار اسد برگزار شد، شرکت کرد و با خارجی ها نیز دیدار کرد. حسین امیرعبدالخیان وزیر ایران

7 کتاب به زبان عربی و 5 کتاب به زبان انگلیسی وجود دارد. کتاب های «روایت تاریخی از مذاکرات حافظ اسد و هنری کیسینجر» و «10 سال با حافظ اسد 1990 تا 2000» دو کتاب معروف او هستند که ترجمه انگلیسی آنها در آمریکا منتشر شده است.

لونا الشبل; از ستاره الجزیره تا مشاور بشار اسد

لونا الشبل در حال حاضر مشاور رسانه ای بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است. او گوینده اخبار الجزیره بود، اما چند سال بعد به نشانه اعتراض الجزیره را ترک کرد و به کشورش بازگشت تا به عنوان مشاور کابینه ریاست جمهوری سوریه در سال 2020 منصوب شود.

زمانی که در شبکه الجزیره فعالیت می کرد به عنوان یکی از ستاره های معروف و تاثیرگذار آن شبکه شناخته می شد.

او دارای مدرک کارشناسی ارشد روزنامه نگاری است. او ابتدا به عنوان گوینده، خبرنگار و گزارشگر برای تلویزیون دولتی سوریه کار می کرد.

در سال 2003 به الجزیره پیوست و در پوشش خبری رویدادهای مهم از جمله مرگ یاسر عرفات، جنگ 2006 اسرائیل علیه لبنان و اعدام صدام شرکت کرد. او همچنین سابقه مصاحبه با تعدادی از رهبران و شخصیت های سیاسی برجسته را دارد.

در سال 2010 به همراه 4 مجری شبکه الجزیره این شبکه را ترک کردند. همزمان، خبرگزاری فرانسه به نقل از یکی از آن 5 گوینده خبر اعلام کرد که این استعفا به دلیل اعتراض به روش های کاری الجزیره و برخورد تبعیض آمیز با کارکنان این شبکه بوده است.

وی سپس وارد شبکه سوریه شد و الجزیره را به “خیانت به اعتماد روزنامه نگاری” متهم کرد.
در سال 2020 بشار اسد با صدور فرمانی وی را به عنوان مشاور ویژه رئیس جمهور منصوب کرد.

او در بحران سوریه و جنگ داخلی از بشار اسد حمایت کرد و توسط آمریکا تحریم شد.

همسر اول لونا الشبل، «سامی کلب»، روزنامه نگار مشهور لبنانی-فرانسوی است که ابتدا گزارشگر و گوینده خبر در الجزیره بود، اما سپس به شبکه المیادین لبنان پیوست. این شبکه به ایران، حزب الله و سوریه نزدیک است.
همسر دوم و فعلی وی عمار ساعتی نماینده مجلس سوریه است.

دیدگاهتان را بنویسید