رویترز: بشار اسد پیشنهاد دیدار با اردوغان در حضور پوتین را رد کرد

رویترز: بشار اسد پیشنهاد دیدار با اردوغان در حضور پوتین را رد کرد

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع اعلام کرد که پس از بیش از یک دهه تیرگی روابط با ترکیه، سوریه در برابر تلاش‌های میانجی‌گری روسیه برای برگزاری نشست بین رهبران دو کشور مقاومت می‌کند. این منابع به رویترز گفتند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، پیشنهاد دیدار با اردوغان، همتای ترکیه ای خود در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را رد کرد.

ایسنا: به دنبال لحن آشتی‌طلبانه مقامات ترکیه در قبال سوریه در ماه‌های اخیر و احتمال دیدار سران دو کشور، منابع آگاه از رد پیشنهاد مسکو برای برگزاری نشست سه جانبه روسای جمهور ترکیه توسط بشار اسد خبر دادند. ، سوریه و روسیه.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع اعلام کرد که پس از بیش از یک دهه تیرگی روابط با ترکیه، سوریه در برابر تلاش‌های میانجی‌گری روسیه برای برگزاری نشست بین رهبران دو کشور مقاومت می‌کند.

این منابع به رویترز گفتند که بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، پیشنهاد دیدار با اردوغان، همتای ترکیه ای خود در حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را رد کرد.

به گفته یکی از این منابع، دمشق معتقد است که چنین دیداری موقعیت اردوغان را در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تقویت خواهد کرد. به ویژه، موضوع بازگشت بخشی از 3.6 میلیون آواره سوری به کشورشان مورد بحث قرار گرفته است.

این منبع تاکید کرد: چرا به اردوغان یک پیروزی مجانی بدهیم؟ قبل از انتخابات روابط نزدیکی وجود نخواهد داشت.

منابع مذکور همچنین گزارش دادند که دمشق نیز پیشنهاد دیدار وزرای خارجه ترکیه و سوریه را رد کرده است.

یک منبع آگاه دیگر که یک دیپلمات است به رویترز گفت: سوریه معتقد است که این نشست اگر به نتایج ملموسی منجر نشود بی فایده است و خواسته فعلی سوری ها خروج کامل نیروهای ترکیه از کشورشان است.

الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه دولت روسیه در امور سوریه روز جمعه در سخنانی با اشاره به موانع موجود بر سر از سرگیری روابط سوریه و ترکیه از تلاش مسکو برای برگزاری نشست روسای جمهور دو کشور خبر داد.

این مقام روسی تصریح کرد: احتمالا دو عامل اصلی مانع از عادی سازی روابط می شود. عامل اول مسئله مرزها و حضور ترکیه در خاک یک کشور مستقل و دارای حاکمیت است و عامل دوم حمایت همه جانبه ترکیه از مخالفان سوری است. این دو موضوع مانع از نزدیک شدن دمشق و آنکارا می شود یا شاید در این زمینه تاثیر منفی داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید