اظهارات عجیب وزیر ارتباطات روز جدید

زارع پور گفت: وزیر عراقی نیز در این زمینه ارائه اینترنت ماهواره ای استارلینک در عراق را منوط به رعایت قوانین عراق دانست. همچنین هفته گذشته در جلسه ای که زیر نظر ITU که بالاترین مرجع تصمیم گیری در حوزه ارتباطات رادیویی در جهان است، برگزار شد، اسپیس ایکس موظف شد مجوز فعالیت در ایران را دریافت کند. ما معتقدیم این اتفاق خوب و مساعدی برای فعالیت قانونی استارلینک در ایران است.

زارع پور در پاسخ به اینکه پایانه های استارلینک دچار اختلال می شود، گفت: من وزیر اتصال هستم و همچنین در تلاش هستم تا شرایط را برای فعالیت قانونی استارلینک در کشور فراهم کنم. دلایل این امر را نیز ارائه خواهیم کرد. تاکید می کنم که کار من از کار انداختن نیست. کار من فعال کردن است. کسانی که وظیفه قانونی در این زمینه دارند پیگیر این مشکلات هستند.

وزیر ارتباطات درباره اینکه آیا ITU می تواند از فعالیت بخش خصوصی در کشوری جلوگیری کند، گفت: دوست دارم حقوقدانان در این زمینه با یکدیگر صحبت کنند، زیرا با پیگیری هایی که انجام دادیم، یک اتفاق بزرگ حقوقی است. ITU قبلاً چندین مصوبه دارد، یکی ماده 18 و دیگری قطعنامه 23 از جلسه WRC است که تأکید می کند اگر شخصی می خواهد اینترنت ماهواره ای را در کشور دیگری راه اندازی کند، باید از رگولاتور آن کشور مجوز بگیرد. ITU همچنین فعالیت استارلینک در ایران را تایید کننده این دو قطعنامه دانست و به صراحت اعلام کرد که باید مجوز فعالیت را از رگولاتور ایرانی دریافت کند.

زارع پور ادامه داد: اتحادیه جهانی مخابرات نامه ای به رگولاتور فناوری نروژ که استارلینک در آن ثبت شده است ارسال کرده و تاکید کرده است که ضوابط تاییدیه ای که ذکر کردم را به فوریت رعایت می کند. نتیجه این است که عملیات استارلینک مشمول این تاییدیه‌ها می‌شود و برای دریافت مجوز لازم است.

دیدگاهتان را بنویسید