اعدام یک سرباز متهم به قتل یک فرمانده دو قربانی از خانواده های فقیر

اعدام یک سرباز متهم به قتل یک فرمانده  دو قربانی از خانواده های فقیر

روز جدید : آنطور که نزدیکان این سرباز به آفتاب نیوز گفتند، جمعی از بزرگان این طایفه چندین بار به یکی از روستاهای کرمانشاه در خوزستان رفتند و تقاضای بخشش و دیه کردند، اما خانواده مقتول درخواست خاصی داشتند. مقتول شهید اعلام شود. این در حالی بود که بنیاد شهید از این کار خودداری کرد تا اینکه سرانجام روز یکشنبه 22 خرداد با خانواده کیانی تماس دیگری دریافت کرد و از آنها خواستند برای تحویل پیکر فرزندشان برگردند. زندگی دو نفر که هر کدام از خانواده‌ای زیر خط فقر زندگی می‌کنند و دو نان‌آور که باید اضافه شوند و بایگانی شوند علاوه بر مرگ‌های دیگر در پادگان‌ها و سربازی، چنین بود.

10 اردیبهشت 1378 با پای پیاده از یکی از روستاهای خوزستان عازم پادگان کرمانشاه شد و امروز پیکر بی جانش به همان روستا بازمی گردد. «محمد کیانی دهکیانی» تازه وارد دوران جوانی شده بود که برای امرار معاش به خدمت سربازی رفت و به شدت نیازمند حمایت خانواده بود، اما سهم او از برنامه آویزان شد.

محمد کیانی دهکیانی خدمت سربازی خود را از اول اردیبهشت 1378 آغاز کرد و با وجود اینکه همه چیز به خوبی پیش رفت، با وجود سختی های معمول سربازی، در آخرین روزهای ماه ششم زندگی او فرمانده و خانواده دو طرف را تغییر داد. سرباز جوان که تازه از مرخصی برگشته بود به محل تمرین فراخوانده شد و مقاومتش برای ترک نکردن بی نتیجه ماند. وضعیت میدان تایر خوب پیش نمی رود و چالشی بین فرمانده و سرباز به وجود می آید. به گفته خانواده این سرباز، پس از شدت گرفتن درگیری و تحت فشارهای مختلف سرباز، تیری به سمت فرمانده خود شلیک کرده که تیر به فرمانده اصابت کرده است. حجاج یک گلوله دیگر شلیک کرد و این بار به شکم فرمانده اصابت کرد. انتقال فرمانده از میدان تیر به پادگان و سپس انتقال وی با تاکسی به بیمارستان باعث خونریزی زیادی شد و فرمانده چند روز بعد جان خود را از دست داد.

این سرباز همان روز دستگیر شد و در اعترافات اولیه دلیل این اقدام، خصومت شخصی بود که البته وکیل وی آن را نادرست و ناشی از فشارهای چند ساعت پس از حادثه دانست. فرماندهی که جان خود را از دست داد، سرباز روانه زندان شد و احکام پرداختی صادر و تایید شد. خانواده سرباز؛ دهقانی در خوزستان نه سواد داشت و نه توان مالی برای ادامه پرونده. این پدر و مادر البته یک روز با قرآن و خانواده مقتول به کرمانشاه رفتند که شاید راهی برای بخشش پیدا کرده بودند اما نه تنها جوابی دریافت نکردند بلکه مورد ضرب و شتم شدید قرار گرفتند. خانواده قربانی در همین حین خانواده و آشنایان این سرباز هزینه هایی را تهیه کردند و وکیلی گرفتند که او نیز نتوانست به سرباز جوان کمک کند. به گزارش آفتاب نیوز به نقل از بستگان این سرباز، جمعی از بزرگان این طایفه چندین بار برای استغفار و دیه به یکی از روستاهای کرمانشاه رفتند، اما خانواده مقتول درخواست خاصی داشتند. مقتول شهید اعلام شود. این در حالی بود که بنیاد شهید از این کار خودداری کرد تا اینکه سرانجام روز یکشنبه 22 خرداد با خانواده کیانی تماس دیگری دریافت کرد و از آنها خواستند برای تحویل پیکر فرزندشان برگردند. به این ترتیب سوابق زندگی دو نفر، هر دو از خانواده های کم درآمد و هر دو نان آور، به پایان رسید تا به سوابق فوت و سربازی سربازی اضافه شود.

رصدهای معمول خبرگزاری های رسمی نشان می دهد که آمار خودکشی و خودکشی سربازان سال به سال در حال افزایش است و در چند ماه اخیر شاهد چندین مورد خبری از تیراندازی سربازان به فرماندهان یا همرزمان و سپس خودکشی بوده ایم. این آمار البته بر مسئولان امر پوشیده نیست و اکنون بسیاری از مسئولان، نمایندگان مجلس و مراکز پژوهشی مانند مرکز پژوهش های مجلس از لزوم تغییر قانون نظام وظیفه می گویند. در تحقیقی که در سال 1980 توسط مرکز تحقیقات مجلس در مورد ارتش انجام شد، آمده است: «در هیچ کشوری در جهان خدمت سربازی به بدی ایران نیست. در این گزارش آمده است که روند کنونی فاجعه بار و برای سرمایه های جوان کشور مضر است. علاوه بر این، گزارش دیگری از مرکز پژوهش های مجلس در سال 95 حاکی از آن است که یک سرباز عمر خود را با عواقب منفی جبران ناپذیری تلف کرده است. علاوه بر این مطالعات، نتایج یک مطالعه رسمی توسط وزارت کار در اوایل دهه 1990 نشان می دهد که «خدمات نظامی بر فقر تأثیر دارد. از 618000 غایب، 418000 نفر از دهک پایین و 200000 نفر ثروتمند هستند. یعنی حدود 70 درصد مشمولان غایب دهک پایین هستند که به دلیل وضعیت مالی و تغذیه نمی توانند به سربازی بروند. در همین گزارش همچنین آمده است که بیش از 50 درصد فارغ التحصیلان در ایران برای فرار از سربازی فارغ التحصیل یا دانشجوی دکترا شده اند.

در شرایطی که روز به روز بر آمار خشونت ها و اخبار تلخ در پادگان ها افزوده می شود و مراکز تحقیقاتی رسمی کشور، نظامیان را خسارات جانی و مالی به پایتخت های کشور می دانند، هنوز تغییر اساسی در قوانین و مقررات نظامی ایجاد نشده است. آئین نامه.

دیدگاهتان را بنویسید