اعضای شانگهای بر سر سازوکار پیوستن ایران به این سازمان توافق کردند


ساعت: 09:49
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۱
کد خبر: 1814821

در پی رایزنی های جمهوری اسلامی ایران و نمایندگان سازمان همکاری شانگهای، مراسم امضای صورتجلسه رایزنی های ایران و کشورهای عضو آن در تاشکند برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ در پی رایزنی های جمهوری اسلامی ایران با نمایندگان کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، مراسم امضای نتایج رایزنی های ایران و کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در تاشکند برگزار شد.

در این سند، طرف ایرانی تمایل خود را برای تکمیل فرآیند کسب وضعیت عضویت دائمی در سازمان همکاری شانگهای اعلام کرده است.

در این مراسم ولادیمیر ناروف، معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان، روسای نهادهای دائمی سازمان همکاری شانگهای، هماهنگ‌کنندگان ملی کشورهای عضو، روسا و نمایندگان نمایندگی‌های دیپلماتیک چین و ایران در تاشکند حضور داشتند. .

امضای این پروتکل گامی عملی در راستای اجرای تصمیمی بود که سال گذشته سران 8 کشور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در دوشنبه برای آغاز روند الحاق ایران به این سازمان اتخاذ کردند.

این سند نشان دهنده آمادگی طرف ایرانی برای پیوستن به سازمان و رعایت اهداف و اصول منشور سازمان همکاری شانگهای، معاهدات بین المللی و اسناد مصوب این سازمان برای ارتقای روابط دوستانه و همکاری های متقابل سودمند با کشورهای عضو است.

این مراسم با حضور حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در جمهوری ازبکستان برگزار شد. وی در سخنان خود با تشکر از حمایت کشورهای عضو از پیوستن کشورمان به این سازمان، چندجانبه گرایی، همکاری جمعی و مبارزه با تروریسم را از ویژگی های بارز سازمان همکاری شانگهای دانست.

سفیر کشورمان در تاشکند با بیان اینکه سازمان همکاری شانگهای یک «باشگاه شرقی» است، گفت: اساس همکاری در این سازمان استفاده از ظرفیت عظیم سازمان در چارچوب دوستانه و با اجماع است.

گام بعدی در این روند، امضای یادداشت تفاهم در حاشیه نشست آتی سازمان همکاری شانگهای در سمرقند در ماه سپتامبر سال جاری خواهد بود. پس از آن، رهبران کشورهای عضو با اعطای وضعیت عضویت در سازمان همکاری شانگهای به کشورمان موافقت خواهند کرد.

ولادیمیر ناروف معاون وزیر امور خارجه جمهوری ازبکستان در سخنانی خاطرنشان کرد که ایران از سال 2005 به عنوان کشور ناظر در فعالیت های سازمان همکاری شانگهای مشارکت فعال داشته است. او به طور منظم در جلسات نهادهای کلیدی و بحث در مورد مسائل امنیت منطقه ای شرکت می کند. به ویژه، ساختارهای ذیصلاح جمهوری اسلامی ایران روابط کاری خود را با ساختار منطقه ای مبارزه با تروریسم سازمان همکاری شانگهای برقرار و حفظ کرده اند.

وی افزود: ورود کشوری مانند ایران حوزه «مسئولیت جغرافیایی» سازمان همکاری شانگهای را گسترش می‌دهد و چشم‌انداز جدیدی را برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای باز می‌کند.

ژانگ مینگ، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای که از طریق ویدئو کنفرانس در این مراسم شرکت کرده بود، از ازبکستان که ریاست سازمان همکاری شانگهای را بر عهده دارد، برای سازماندهی این رویداد تشکر کرد و از همه طرف ها خواست تا با یکدیگر همکاری کنند و از نهایی شدن الحاق ایران به این سازمان قدردانی کرد. سازمان همکاری شانگهای

سازمان همکاری شانگهای یک سازمان بین‌المللی بین‌المللی است که در ۱۵ ژوئن ۲۰۰۱ در شانگهای چین توسط قزاقستان، چین، قرقیزستان، روسیه، تاجیکستان و ازبکستان تأسیس شد.

هند و پاکستان در نشست این سازمان که در 8 و 9 ژوئن 2017 در آستانه، پایتخت قزاقستان برگزار شد، به عضویت دائم سازمان همکاری شانگهای درآمدند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید