اعضای پارلمان بریتانیا خواستار فشار قوی بر عربستان سعودی شدند

در همین راستا، 16 قانونگذار در نامه ای به لیزتراس وزیر امور خارجه انگلیس بر لزوم اعتراضات دیپلماتیک علیه عربستان سعودی برای نجات جان حسن بن فرحان المالکی، اپوزیسیون و دانشگاهی در عربستان سعودی از مجازات اعدام تاکید کردند.

در این نامه، نمایندگان از وزیر امور خارجه بریتانیا خواسته اند تا «اعتراضات فوری و شدید» را به عربستان سعودی بیاورد تا او را برای جلوگیری از اعدام یکی از چهره های دانشگاه مخالف تحت فشار قرار دهد.

در این نامه آمده است: «ما عمیقاً نگران هستیم که یک روشنفکر سعودی به دلیل جنایات فکری اعدام شود. «اعدام حسن بن فرحان مالکی می‌تواند یک گام بزرگ به عقب برای عربستان سعودی در مسیر مثبت اصلاحات باشد.

حسن مالکی متولد 1970 است. او در جنوب غربی عربستان سعودی در مناطق سرسبز ساحلی نزدیک مرز با یمن به دنیا آمد. او دارای مدرک لیسانس تبلیغات و ارشاد اسلامی از دانشگاه محمد بن سعود ریاض است و در دوره های آموزشی برای علمای دینی در این شهر نیز شرکت کرده است.

مالکی که پیش از این چندین بار دستگیر شده بود آخرین بار در 11 سپتامبر 2017 بازداشت شد.

مالکی تنها یک سال پس از دستگیری متهم شد. در جریان محاکمه غیرعلنی او در دادگاه کیفری ویژه ریاض، یک دادستان خواستار اعدام او شد.

مالکی در عربستان سعودی به خاطر دیدگاه های مذهبی مخالف و معتدل، انتقاد صریح از تفکرات وهابی و سلفی و دیدگاه های صریح و متنوع سیاسی اش شناخته شده است.

حسن فرحان المالکی یکی از آن روحانیونی است که به دنبال ایجاد اصلاحات اساسی در جامعه عربستان است. وی همواره به وضعیت جامعه عربستان سعودی نگاه مسالمت آمیز داشته و افکار تندروها و وهابی های سعودی را به شدت مورد انتقاد قرار داده است.

مالکی بارها مطالبی در تمجید از شیعیان و مراجع شیعه منتشر کرده و همواره نگاهی منصفانه به شیعیان داشته و هرگز از بیان برخی حقایق درباره شیعیان هراسی نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید