اعلام آخرین وضعیت ورود VAR به فوتبال ایران

حسین شریفی در خصوص استفاده از سامانه ویدیویی برای کمک به داوران فوتبال ایران گفت: از همان روز اول که شروع به کار کردیم متوجه شدیم که راه اندازی این سامانه در ایران حدود 15 تا 18 ماه زمان برده است. این شرکت برای بازی ایران و کره دعوت شد و شرایط را بهتر کرد، اما من جو و دلیل این همه حملات را متوجه نشدم. در نهایت این شرکت اعلام کرد که نمی تواند به همکاری خود در ایران ادامه دهد و آنجا را ترک کرد.

وی ادامه داد: باید موضع رسمی فدراسیون را اعلام کنم. فضایی ایجاد شد که این شرکت اعلام لغو کرد و از ادامه همکاری ابراز پشیمانی کرد. در 29 آبان 1400 نامه از فیفا دریافت کردیم مبنی بر اینکه انحصار 15 شرکتی که با فیفا درگیر و کار می کردند برداشته شد. از ابتدای دی یا تیر، هرکسی که ادعا کند می تواند در پروژه کمک داور ویدیویی کمک کند، آمادگی خود را اعلام می کند. این اطلاعیه را هم در سایت فدراسیون منتشر کردیم. فدراسیون ها در این فرآیند دخالتی ندارند و می توانند مستقیماً با لینکی که ما ارائه کرده ایم، پیوندهای لازم را ایجاد کنند.

سخنگوی فدراسیون فوتبال گفت: همه نمی خواهند از فردا این موضوع را در لیگ ایران اعمال کنند. در عوض باید تست های فیفا را پشت سر بگذارد و سپس به لیست شرکت های مورد تایید فیفا اضافه شود. از جولای 2022، برچسب کیفیت فیفا نیز برای VAR اجباری خواهد بود. با فیفا مکاتبه کردیم و پرسیدیم آیا باید با همان شرکت های قبلی به مذاکره ادامه داد یا منتظر واگذاری شرکت های جدید بود؟

شریفی که به عنوان سخنران مهمان در برنامه ورزش و مردم حضور داشت، افزود: پس از مکاتبات قبلی، کار خود را با فیفا ادامه داده ایم و منتظر اعلام نظر فیفا هستیم. ابتدا نام 3 شرکت اعلام شد و اکنون این تعداد به 5 شرکت رسیده است، برای اینکه مشکوک نباشیم، استعلام رسمی از فیفا دریافت کردیم که آیا شرکتی در ایران یا خاورمیانه وجود دارد یا خیر.

او در مورد آزمایش 300000 دلاری گفت: “قیمت ها متفاوت است.” این بدان معنا نیست که 300000 یورو یا دلار باید خرج شود. قیمت ها بسته به شرکت انتخابی متفاوت است. می تواند از 120000 دلار تا 900000 دلار قیمت داشته باشد. در بازی ایران و کره جنوبی از تیم اول کمک گرفتیم و می خواهم بگویم تامین زیرساخت ها بسیار سخت خواهد بود. ما نباید فراموش کنیم که فیفا از نرم افزار VAR و کپی رایت درآمد کسب می کند و همه باید قوانین قیمت خاصی را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید