اعلام تمایل 20 قاضی برجسته دیوان عالی کشور برای به روز بودن و مطلع شدن از تصمیمات متفق القول از تخصص خود/ قضات


ساعت: 16:02
تاریخ ارسال: 10/07/1401
کد خبر: 1920497

رئیس کل دادگستری با بیان اینکه 20 قاضی برجسته دیوان عالی کشور در زمینه آموزش و انتقال تجربه اعلام آمادگی کرده اند، گفت: 100 پرونده قضایی برای آموزش انتخاب شده است که معاونت منابع انسانی و مرکز آموزش از این پرونده استقبال می کند. . او یاور ما بود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از سوی دیوان عالی کشور، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مرتضوی مقدم، رئیس دیوان عالی کشور در اولین جلسه از سلسله جلسات آموزشی نقد و بررسی آراء قضایی قضات دیوان عالی کشور. فلسفه وجودی برگزاری این جلسات جلوگیری از اطاله دادرسی، ارتقای سطح علمی قضات، ارتقای نظرات قضایی و جلوگیری از صدور آراء متناقض است.

وی ایجاد رویه قضایی بین قضات و مراجع قضایی را از دیگر اهداف برگزاری این جلسه برشمرد و افزود: باید رویه واحدی در موضوعات مختلف قضایی اتخاذ شود تا ضمن پرهیز از سردرگمی و اعمال سلایق مختلف در صدور رأی، تصمیمات صادر شده از کیفیت کافی برخوردار است

رئیس کل دادگستری ادامه داد: در سطح کشور با نظرات متناقض مواجه هستیم و باید این مشکل از سیستم قضایی حذف شود.

مرتضوی مقدم بر اهمیت برگزاری نشست بررسی و تحلیل برای ارتقای سطح علمی قضات تاکید کرد و اظهار داشت: انتقال تجربیات و آشنایی با نظرات قضات و اساتید دیوان عالی کشور نقش مهمی در ارتقای سطح علمی قضات دارد. قضاتی که تازه وارد سیستم قضایی شده اند یا سابقه کیفری کمتری دارند.

رئیس کل دادگستری ابراز امیدواری کرد که با تفویض اختیار و شفاف سازی رویه های قضایی و آرای وحدت رویه قضات در سراسر کشور، تحول واقعی که سند تحول به دنبال ایجاد آن است، به خوبی محقق شود.

غلامعلی صدکی، معاون نظارت دیوان عالی کشور گفت: در بررسی قوه قضائیه استان ها به این نتیجه رسیدیم که قضات آگاهی کافی از رویه دادگاه ها ندارند یا این رویه ها در برخی موارد نامشخص و کلی است. از این رو در سال گذشته برنامه ای 12 بند تدوین و تصویب شد و یکی از این برنامه ها نشست مشترک قضات دیوان عالی کشور و دادگاه های سراسر کشور بود.

وی با بیان اینکه 20 قاضی برجسته دیوان عالی کشور در زمینه آموزش و انتقال تجربه اعلام آمادگی کرده اند افزود: 100 پرونده قضایی برای آموزش انتخاب شده و معاونت منابع انسانی و مرکز آموزش خوشحال هستند. از ما استقبال کرده و در این امر به ما کمک کنند و از رؤسا و ضابطان قوه قضائیه نیز انتظار می رود بستر لازم را برای حضور قضات در این جلسات آموزشی فراهم کنند.

معاون نظارت بر دیوان عالی کشور یادآور شد: در طول تاریخ دیوان عالی کشور 500 رویه قضایی معتبر داریم که هر کدام به اندازه یک کتاب و یک پایان نامه دکتری ارزش دارد و این رویه ها باید به قضات تازه کار آموزش داده شود. سیستم قضایی

وی تصریح کرد: همه آرای وحدت رویه به صورت سالانه منتشر می شود و این آرا در اختیار داوران ما قرار خواهد گرفت. سدهی با اشاره به اهمیت تحلیل آرای وحدت رویه افزود: تحلیل آرای وحدت رویه و آسیب شناسی از طریق ساماندهی و نهادینه سازی ارتباط مستمر و تخصصی با قضات در سراسر کشور از تخلفات مکرر رأی جلوگیری می کند و این امر رضایت مردم و عدالت قضایی را به همراه دارد.

قائم مقام دیوان عالی کشور با تاکید بر اینکه صرف صدور رأی وحدت رویه منجر به اتفاق نظر نمی شود، تصریح کرد: آرای وحدت رویه باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد و قضات آموزش ببینند و در این زمینه قضات ما با آغوش باز به سؤالات قضات همکاران پاسخ خواهند داد.

بر اساس این گزارش، در اولین نشست آموزشی نقد و بررسی آراء قضایی، موضوع اختلاف صلاحیت دادگاه های مدنی با حضور قضات دیوان عالی کشور و بیش از 200 قاضی حاضر در جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت. آنلاین و از طریق اتصال ویدئو کنفرانس.

دیدگاهتان را بنویسید