اعلام جزئیات موافقت‌نامه تجارت آزاد ایران با اوراسیا

طی مراسمی در حاشیه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در سن پترزبورگ روسیه، اولین توافقنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا شامل روسیه، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس به امضای وزیر صنعت، معدن و تجارت رسید. و تجارت ایران و مقامات 5 کشور عضو این اتحادیه و کمیسیون اقتصادی اوراسیا امضا شد.

به گزارش خبرگزاری موج


، سازمان توسعه تجارت توضیحاتی درباره توافقنامه تجارت آزاد ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا پیشنهادی. بر این اساس، این موافقتنامه تجارت آزاد اولین و جامع ترین موافقتنامه تجاری ایران است که پس از حدود سه سال مذاکره و با توجه به تجربه اجرای توافق موقت میان ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا منعقد شد.

پیش از آن قراردادی با سوریه با نام آزاد منعقد شد که مفاد قرارداد و ماهیت آن عملاً از تجارت آزاد دور بود. سایر قراردادهای ایران نیز قراردادهای ترجیحی با عناصر و کارکردهای محدود هستند. این توافقنامه حاوی کاملترین و جزئی ترین متن قرارداد تجاری ایران با 11 فصل و ضمیمه مربوط به فهرست محصولات هر دو کشور می باشد.

فصول این موافقتنامه عبارتند از: مقدمه، تجارت کالا، اقدامات تجاری، اقدامات فنی، اقدامات بهداشتی، قوانین مبدأ، همکاری گمرکی، حل و فصل اختلافات، خریدهای دولتی، همکاری های بخشی (در حمل و نقل، انرژی، صنعت خودرو، مناطق آزاد تجاری و … بنگاههای کوچک و متوسط) و مقررات نهایی و کالاهایی که مشمول حذف عوارض گمرکی نیستند در پیوست آن قید شده است.

بر اساس این قرارداد تجارت آزاد، به منظور افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور و گسترش همکاری ها، علاوه بر تسهیل تجارت و رفع موانع غیرتعرفه ای، تعرفه واردات حدود 87 درصد از کالاهای دو کشور حذف می شود.

اتحادیه اقتصادی اوراسیا با جمعیتی بالغ بر 183 میلیون نفر و واردات 388 میلیارد دلاری از جهان، بازار بسیار بزرگی نزدیک به ایران محسوب می شود و تقویت روابط بین آنها این امکان را به کشور می دهد که از این پتانسیل و بزرگ حداکثر استفاده را ببرد. بازار. با توجه به واردات قابل توجه اوراسیا از جهان، با انعقاد موافقتنامه تجارت آزاد، انتظار می رود با افزایش سرمایه گذاری ها و تولیدات مشترک و فراهم شدن زیرساخت های مناسب، تبادل کالا بین دو کشور رشد قابل قبولی داشته باشد.

شایان ذکر است که پس از تأسیس اتحادیه اقتصادی اوراسیا که شامل کشورهای بلاروس، قزاقستان، روسیه، ارمنستان و قرقیزستان در سال 2015 است، بسیاری از کشورها تمایل خود را برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با این اتحادیه اعلام کرده و مذاکرات را آغاز کردند.

ایران از سال 2014 مذاکرات اولیه را برای بررسی چگونگی گسترش روابط تجاری و اقتصادی با اتحادیه فوق الذکر و پس از امضای موافقتنامه موقت ایجاد منطقه آزاد تجاری بین جمهوری ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ماه مه آغاز کرده است. 2017، توسط مقامات طرفین و در طی فرآیند تایید داخلی در طرفین، این موافقتنامه موقت از 5 نوامبر 2018 اعمال خواهد شد.

با ارزیابی مثبت از اجرای توافق موقت (افزایش 82 درصدی صادرات اقلام ترجیحی ایران مشمول توافق موقت در سال اول اجرا)، مذاکرات برای تبدیل این موافقتنامه موقت به توافقنامه تجارت آزاد در سال 2019 و پس از آن آغاز شد. برگزاری جلسات متعدد هماهنگی داخلی با مرتبط و بیش از 30 جلسه مذاکره در قالب ویدئو کنفرانس و 6 دور مذاکره حضوری بین تیم های مذاکره کننده 5 کشور عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کمیسیون اقتصادی اتحادیه در خصوص از یک سو و تیم مذاکره کننده ایران توسط نهادهای داخلی ذیربط زیر نظر سازمان توسعه تجارت، در پایان این قرارداد روز دوشنبه 13 دی ماه بین مقامات کشورها امضا شد.

پس از طی مراحل تصویب توسط مراجع قانونی کلیه امضاکنندگان، این موافقتنامه لازم الاجرا خواهد شد.



آیا این خبر مفید بود؟