اعلام مبلغ قطعی و تاریخ پرداخت عیدی مستمری بگیران و مستمری بگیران

اعلام مبلغ قطعی و تاریخ پرداخت عیدی مستمری بگیران و مستمری بگیران

میزان کمک به مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی سال 1403 که به طور معمول در اسفند ماه پرداخت می شود معادل مبلغ کمک به مستمری بگیران و مستمری بگیران کشوری و لشکری ​​است.

همچنین این روزها درخواست افزایش تعطیلی عیدی کارگران بازنشسته که بر عهده سازمان تامین اجتماعی است صادر شد.

پرداخت بایرام به مستمری بگیران از اسفند 1402 آغاز می شود. میزان عیدی بازنشستگان کشوری همانند سال های گذشته توسط دولت و با تصویب هیات وزیران تعیین می شود. از این رو مبلغ پاداش پایان سال مستمری بگیران دولت در سال 1403 به عنوان عیدی کارکنان دولت در سال 1403 تصویب می شود اما تعداد کارگران بازنشسته عیدی هر سال به یکی از بحث برانگیزترین موضوعات خبری پایان سال تبدیل می شود.

معاون فنی و امور بیمه ای صندوق بازنشستگی کشوری اعلام کرد در صورت تصویب برنامه هفتم، برای اجرای تناسب حقوق بازنشستگان با کارگران، در سال اول به 48 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

اخیراً یدالله فرجی، فعال صنفی بازنشستگان و عضو سابق شورای اسلامی کار، خواستار پرداخت «تعطیلات کاری» به بازنشستگان تأمین اجتماعی شده بود.

وی با انتقاد از پرداخت عیدی به مستمری بگیران شاغل گفت: سال هاست یکی از مطالبات اصلی بازنشستگان تامین اجتماعی پرداخت حقوق عیدی بوده است. ما این خواسته را با دولت های مختلف مطرح کرده ایم اما متاسفانه هرگز شنیده نشده است.

به گفته فرجی، مدیر عامل تامین اجتماعی که در مورد تعداد بازنشستگان آن سازمان حرف آخر را می زند، باید بداند که با یک کارمند عیدی، کارگران بازنشسته شرمساری خانواده هایشان را خواهند آورد. در جایی که قانون می گوید سقف مرخصی کارگر 60 روز حقوق مصوب و حداکثر 90 روز حقوق است، در مورد مرخصی استحقاقی کارگران بازنشسته نیز باید این حد قانونی رعایت شود.

وی ادامه داد: انتظار داریم به تمام بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دو حقوق پایه عیدی بدهیم. وی افزود: بیش از 60 درصد بازنشستگان تامین اجتماعی حداقل دستمزد و زیر خط فقر هستند. چرا باید مرخصی آخر سال یک بازنشسته با حقوق 9 میلیون برابر با یک قاضی یا معلم باشد؟

اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس در لایحه بودجه 1403 به افزایش 25 درصدی حقوق کارمندان و مستمری بگیران رای دادند.

بالاخره این فعال صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: اگر بحث عدالت حقوقی است، سال به سال به ما بازنشستگان پرداخت کنند.

لازم به ذکر است که قانون تعطیلات کاری سال هاست که بدون تغییر خاصی اعمال می شود. قانونگذار با تصویب قانون نحوه پرداخت عیدی کارکنان دولتی مصوب 1393 از اعتبار قانون تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران شاغل در کارگاه ها موضوع قانون کار مصوب 1396 سلب نشد. آقای.؛ بنابراین تصمیم تعیین مرخصی به میزان 60 روز از آخرین حق الزحمه روزانه مشمولان قانون کار به قوت خود باقی است.