افزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدید

افزایش حقوق بازنشستگان با فرمول جدید

در لایحه بودجه 1402، دولت فقط 20 درصد افزایش حقوق کارمندان و مستمری بگیران را پیش بینی کرده است. این در حالی است که بسیاری از مستمری بگیران و مستمری بگیران ارتش و صندوق های دولتی حداقل دستمزد دارند و افزایش بیست درصدی دستمزد آنها را زیر خطر فقر قرار می دهد.

محمدی (مستمری بگیر فرهنگی) با اشاره به الزامات قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: طبق مواد 125 و 64 این قانون، افزایش حقوق سالانه باید متناسب با نرخ تورم باشد. علاوه بر این، حقوق بازنشستگان و کارگران باید متناسب باشد.

این مستمری بگیر ادامه داد: وقتی تورم بالای 50 درصد است و آمارهای رسمی از همه حدود قبلی فراتر رفته، چگونه به فکر افزایش 20 درصدی دستمزد بوده اند؟ قانون این اجازه را نمی دهد!

محمدی به تورم بالای 63 درصدی مواد غذایی در آذر اشاره می کند و می گوید: افزایش 20 درصدی دستمزدها کفاف یک سوم گرانی ها را هم نمی دهد. با این افزایش، کارگران و بازنشستگان بیشتری نسبت به قبل به زیر خط فقر می‌روند.

این مستمری بگیر از نمایندگان مجلس تقاضای تعدیل افزایش دستمزد در لایحه بودجه و رساندن آن حداقل به سطح تورم رسمی را دارد. وی تاکید می کند: البته بسیاری از نمایندگان در روزهای اخیر انتقاد کرده اند که آستانه حقوق 7 میلیون تومانی ناچیز است و باید افزایش یابد; نامه هایی نیز توسط کانون بازنشستگان و فعالان من نوشته شده است. امیدواریم آستانه حقوق و نرخ افزایش با توجه به تورم و خط فقر 15 میلیون تومانی تعدیل شود. هیچ حقوق بگیری نباید کمتر از 15 میلیون تومان حقوق دریافت کند.

بر اساس تبصره 12 لایحه بودجه سال 1402، ضریب حقوق گروه های مختلف کارگران و کارمندان براساس آخرین حکم استخدامی به طور متوسط ​​20 درصد افزایش می یابد به نحوی که میزان حکم استخدامی رسمی و کارکنان قراردادی و مبلغ قرارداد ماهانه برای کارمندان قراردادی معین (مشخص) و کارکنان طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت سابقه خدمت نباید کمتر از هفتاد میلیون ریال باشد.

بر اساس این لایحه، حقوق تا سقف هفت میلیون تومان از مالیات معاف می شود و حقوق خانواده و حق اولاد به ترتیب 50 و 100 درصد افزایش می یابد.

همچنین در لایحه بودجه 1402 دولت افزایش 20 درصدی نرخ دستمزد مستمری بگیران را در نظر گرفته است. وجوه مربوط به دستگاه های اجرایی با نرخ متوسط ​​20 درصد افزایش می یابد به طوری که پس از اجرای این افزایش، حقوق بازنشستگان، مستمری بگیران و مشترکان صندوق های بازنشستگی مذکور کمتر از 63 میلیون ریال نخواهد بود. با توجه به سالها سابقه کار قابل قبول

بر اساس لایحه بودجه 1402، حقوق مستمری بگیران، خدمات رسان و مشترکان صندوق های بازنشستگی فوق الذکر به نسبت سنوات قابل قبول خدمت کمتر از شصت و سه میلیون ریال نخواهد بود.

دولت در لایحه بودجه سال آینده پیشنهاد کرد بر اساس آخرین دستور انتخاب شغل، میانگین حقوق کارکنان را 20 درصد افزایش دهد تا مبلغ قرارداد کمتر از هفت میلیون تومان نباشد.

در متن لایحه بودجه 1402 آمده است: نرخ دستمزد گروه‌های مختلف مزدی براساس آخرین حکم انتخاب شغل به‌طور میانگین 20 درصد افزایش یابد تا مجموع حکم انتخاب شغل برای مسئولان و کارکنان قرارداد کار. و مبلغ قرارداد ماهانه کارمندان و کارکنان پیمانی معین (مشخص) طرح خدمت پزشکان و پیراپزشکان در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به نسبت طول مدت از 70 میلیون ریال (هفت میلیون تومان) کمتر نباشد. خدمات

بر اساس بند 2 تبصره 12 لایحه بودجه 1402، حقوق بازنشستگان، سربازان وظیفه و مشترکان صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری ​​و سایر صندوق های بازنشستگی مرتبط با دستگاه های اجرایی به طور متوسط ​​بیست درصد (20%) افزایش می یابد. به طوری که پس از اجرای این افزایش، مصوبه حقوق مستمری بگیران، کارکنان خدماتی و مشترکین صندوق های بازنشستگی مذکور با توجه به سنوات قابل قبول خدمت، نباید کمتر از شصت و سه میلیون ریال باشد.

از آنجایی که پرداخت مستمری دیماه به بازنشستگان تامین اجتماعی از 30 آذرماه آغاز شد و تا 9 آذر ادامه داشت. اکنون پیش بینی می شود 1401 حقوق دی ماه فردا به حساب بازنشستگان واریز شود.

آیا زمان پرداخت حقوق بازنشستگان فرا رسیده است؟ از آنجایی که پرداخت مستمری دیماه به بازنشستگان تامین اجتماعی از 30 آذرماه آغاز شد و تا 9 آذر ادامه داشت. اکنون پیش بینی می شود از دی ماه 1401 به حساب بازنشستگان حقوق دریافت شود.

یک ماه قبل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی در بیستم به حساب آنها واریز شد. این پرداخت به ترتیب حروف الفبا انجام شده است. همچنین همانطور که در خبر آمده است در کنار مستمری هازارد یک ماه حقوق معوقه به مستمری بگیران سایر رده ها نیز پرداخت شده است. این مستمری بگیران در این ماه علاوه بر مستمری ماهانه مابه التفاوت فروردین ماه 10 و 38 درصد را دریافت کردند.

افزایش 38 درصدی حقوق بازنشستگان

در عین حال پیش بینی می شود حقوق بازنشستگان به ترتیب حروف الفبا پرداخت شود چرا که آخرین اطلاعات منتشر شده حاکی از آن است که بر اساس مصوبات اصلاحی جدید، حقوق بازنشستگان 38 درصد به اضافه 515 هزار تومان افزایش یافته است. بر اساس احکام صادره، مستمری بگیران تامین اجتماعی از بیستم تا سی و یکم شهریور ماه (به ترتیب حروف الفبا) با افزایش 38 درصدی به اضافه 550 هزار تومان حقوق و مزایای خود را دریافت خواهند کرد.

جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران برای سال آینده در رسانه ها منتشر شد که جزئیات آن نشان می داد حقوق بازنشستگان با دو میلیون تومان افزایش به ۹ میلیون و ۲۴۱ هزار و ۲۰۰ تومان می رسد.

این در حالی است که سال گذشته حقوق مستمری بگیران هفت میلیون و 150 هزار تومان تعیین شده بود و در ابتدای امسال با اندکی افزایش به هفت میلیون و 900 هزار تومان رسید.

با این حال، پیش‌بینی نهادهای پولی و مالی بین‌المللی حاکی از تداوم تورم بالا در اقتصاد ایران است. صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده است که اگر تحولاتی مانند لغو تحریم ها علیه ایران رخ ندهد، تورم بالای 50 درصد تا دو سال آینده ادامه خواهد داشت. با وجود این تورم، کارشناسان اقتصادی و فعالان کارگری ابراز نگرانی کرده اند که افزایش دستمزد پاسخگوی نیاز بازنشستگان نباشد. این مشکل باعث شده بازنشستگان در سال جاری به مشاغل دوم یا سوم روی بیاورند و به تشدید پدیده زمان فروش دامن بزنند. برخی اقتصاددانان نیز تخمین می زنند که 30 درصد خانوارهای ایرانی به دلیل فقر درآمدی در فقر فرو رفته اند که منجر به فروپاشی خانوار نخواهد شد.

در خصوص حقوق بازنشستگان کشوری نیز اطلاعات دیگری منتشر شده که نشان می دهد ماهانه بیش از 17 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می شود. همانطور که مقامات صندوق ملی می گویند، 90 درصد یا بیشتر از این میزان حقوق توسط دولت تامین می شود. لذا معتقدند صندوق باید برنامه 5 ساله دقیق و کارشناسی شده در حوزه اقتصادی خود تدوین کند و سهم این بخش از منابع حقوق بازنشستگان را برای تامین نیازهای آتی بازنشستگان افزایش دهد.

همچنین طبق مصوبه شورای عالی کار حداقل دستمزد کارگران برای یک نفر پنج میلیون و 679 هزار و 750 تومان است. این در حالی است که حداقل حقوق پایه بر اساس عیدی ۱۴۰۲ چهار میلیون و ۱۷۹ هزار و ۷۵۰ تومان بدون احتساب حق مسکن و مقرری بیکاری محاسبه می شود.

بر اساس این توضیحات عیدی کارکنان و کارگران در نوروز 1402 بین هشت میلیون و 359 هزار تومان تا 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان خواهد بود به همین منظور در این مقاله به میزان عیدی مستمری بگیران تامین اجتماعی با بیست سال سابقه ابتدا تفاوت بین مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی را توضیح می دهیم سپس در مورد میزان عیدی مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی در سال 1402 و زمان واریز عیدی در سال 1402 مستمری بگیران و مستمری بگیران تامین اجتماعی صحبت می کنیم.

بسیاری از ما در اخباری که هر روز در رسانه ها می بینیم، می شنویم یا می خوانیم به دو کلمه بازنشستگان تامین اجتماعی و بازنشستگان تامین اجتماعی برخورد کرده ایم و در نتیجه با این سوال مواجه شده ایم که آیا این دو کلمه معنی یکسانی دارد یا معنای دیگری دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید