خبر خوب برای بازنشستگان/ آیا فرمول تعدیل حقوق بازنشستگان تغییر کرده است؟

خبر خوب برای بازنشستگان/ آیا فرمول تعدیل حقوق بازنشستگان تغییر کرده است؟

محمد اسکندری در یک برنامه تلویزیونی به تشریح مشکلات مربوط به مستمری بگیران این صندوق بازنشستگی پرداخت.

اسکندری در ابتدا درباره بیمه تکمیلی مستمری بگیران و لزوم اجرای ماده 85 قانون مدیریت خدمات کشوری گفت: در این ماده قانونی تاکید شده است که دستگاه های اجرایی باید خدمات بیمه تکمیلی را به مستمری بگیران خود ارائه دهند؛ در این ماده قانونی باید خدمات بیمه تکمیلی را به مستمری بگیران ارائه دهند. اما از آنجایی که این کار در دستگاه های اجرایی برای مستمری بگیران انجام نمی شود، خود صندوق بازنشستگی این کار را برای بازنشستگان متقاضی انجام می دهد.

وی با بیان اینکه آئین نامه بند 85 قانون مدیریت خدمات کشوری در صندوق بازنشستگی کشوری آماده و آماده ارسال به دولت است، گفت: اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده است و در صورت اجرای این حکم از نظر قانونی اجرا شود، هدیه بزرگی برای بازنشستگان خواهد بود.» این یک ایالت محسوب می شود و قطعاً می تواند دستاورد بزرگی برای دولت سیزدهم باشد.

صندوق بازنشستگی کشوری در دولت سیزدهم

مدیرعامل صندوق بازنشستگی با اشاره به نکات قابل توجه صندوق بازنشستگی در یک سال دولت سیزدهم، تصریح کرد: کاری که در این مدت توانستیم انجام دهیم پرداخت به موقع حقوق بازنشستگان بود که با حمایت ها انجام شد. دولت، اگرچه این حداقل تعهد صندوق بازنشستگی است.

اسکندری افزود: در خصوص پرداخت هزینه های درمانی مستمری بگیران نیز تا چند روز آینده هزینه های زیر 500 هزار تومان پرداخت می شود. در این بین سعی داریم سیستم ارجاع را در این حوزه پیاده سازی کنیم.

وی ادامه داد: در خصوص سفر مستمری بگیران نیز الزامات بسیار مهمی وجود دارد و در این راستا کار در حال انجام است. در مورد وام های پایه، هم تعداد دریافت کنندگان و هم حجم این وام ها افزایش یافته است، اما افزایش حجم وام همچنان یکی از خواسته های مستمری بگیران است.

وی در ادامه در خصوص وام ازدواج فرزندان مستمری بگیران گفت: تمامی متقاضیانی که در آخرین دوره برای دریافت وام ازدواج فرزندان خود ثبت نام کرده اند و مشمولان و مشمولان دریافت وام حمایت از پایان نامه دانشجویی یا طرح همپاد می باشند. وام خود را دریافت کرده اند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه خانه های امید یا مسکن مهر بازنشستگان را راه اندازی و فعال می کنیم، تصریح کرد: تلاش می کنیم امور این مراکز را به خود بازنشستگان بسپاریم چرا که خانه های امید در ورزش عملی هستند. و فعالیت های فرهنگی مربوط به مستمری بگیران است.

یکسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری

اسکندری با بیان اینکه «9 هزار میلیارد تومان برای همسان سازی حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در نظر گرفته شده است، اما نحوه توزیع و توزیع آن هنوز مشخص نشده است»، گفت: به دنبال اجرای قانون و همچنین هستیم. اصلاح قوانین مربوط به نوع پرداختی به ما مستمری بگیران؛ در خصوص همسان سازی و 9 هزار میلیارد تومانی اعلام شده، فرمول یا نحوه اجرا به صندوق اعلام نشده است.

وی افزود: در واقع 9 هزار میلیارد تومان سهام برای صندوق در نظر گرفته شده است که این موضوع مشکل ساز شده است، چرا که نقدینگی این میزان سهام از خود صندوق کار بسیار سخت و پیچیده ای است. راه درست این است که به جای سهام به صندوق بدهیم تا حقوق بازنشستگان را بدهیم.

وی با بیان اینکه «حقوق پرداختی به مستمری بگیران و حقوق آنها باید معادل 90 درصد حقوق همان کارکنان در گروه هایشان می بود»، گفت: از نظر تناسب هنوز سازمان برنامه و بودجه به ما اطلاعی نداده است. طرح و روش».

اسکندری در پاسخ به این سوال که چرا احکام مربوط به مستمری بگیران سلامت اجرا نمی شود، گفت: در دولت قبل قرار بر این بود که احکام این افراد صادر شود اما یک ریال از نظر پرداختی انجام نشد. تامین اعتبار و منابع و آنچه اعلام شد این کذب بود و سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم بودجه ای در این راستا نداد و همچنان منتظر تامین اعتبار هستیم.

وی افزود: از سوی دیگر در تلاش هستیم تا بار اعتباری و مالی این موضوع در رابطه با بهورزان تامین شود و این موضوع در سطح دولت نیز مطرح شده و منابع تعیین شده در 24 تیر 1400 هنوز تامین نشده است. پرداخت شده و در بودجه هستند.این مشکل در سال 1401 نیز دیده نشد.

درخواست افزایش حقوق بازنشستگان کشوری صحیح است

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری در خصوص افزایش اندک و تنها 10 درصدی حقوق بازنشستگان از این صندوق در سال 1401 گفت: این درخواست کاملاً دقیق و صحیح است و همواره به عنوان یک درخواست جدی از سوی بازنشستگان مطرح می شود. هم دولت و هم وزارت تعاون، کار و رفاه از این مشکل آگاه هستند و دولت هم مدافع این مشکل است. این موضوع باید لایحه شود و در بودجه 1402 مطرح و پیگیری شود.

وی افزود: در پیش نویس تهیه شده برای این لایحه سعی شده است حقوق بازنشستگان متناسب باشد و منابع مالی آنها دیده شود و خوشبختانه دولت نیز به این موضوع توجه دارد و مصمم به افزایش حقوق بازنشستگان است.

وی با بیان اینکه «صندوق بازنشستگی کشوری در اسفندماه 96 4 هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت کرد»، گفت: این رقم در حال حاضر به 14 هزار میلیارد تومان رسیده است. ما مشکلات و مسائل پیش روی سازمان برنامه و بودجه را درک می کنیم و می دانیم که آنها تحت فشار جدی هستند. اما باید در این زمینه برنامه ریزی کرد و این وضعیت بهتر شود.

پاسخگویی به سوالات بازنشستگان در حوزه خدمات صندوق

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره اخذ وام بدون ضامن برای مستمری بگیران گفت: لازم به ذکر است وام های بدون ضامن مربوط به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بازنشستگی نیست و همه افراد در کشور می تواند این وام ها را از بانک های مختلف دریافت کند. بنابراین وام های بدون وثیقه ای که اعلام شد ربطی به بازنشستگان و صندوق بازنشستگی نداشت و برای همه بود.

وی افزود: در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری 15 میلیون تومان در قالب وام پایه به مستمری بگیران تحت پوشش بدون ضامن پرداخت می کند و طی مراحل معمول بانکی، ثبت نام به صورت اینترنتی و کارمزد آن 4 درصد است.

اسکندری ادامه داد: وام ازدواج فرزندان مستمری بگیران کشوری در حال حاضر 25 میلیون تومان است. همچنین وام های 4 و 6 میلیون تومانی برای حمایت از پایان نامه های دانشجویی با حداقل تشریفات اداری پرداخت می شود.

وی تاکید کرد: در خصوص تعیین حقوق بازنشستگان، سامانه های مربوط به پرداخت حقوق بازنشستگان و پیگیری امور مربوطه در حال حاضر به صورت آنلاین انجام می شود. همچنین برای صدور گواهی کسر از حقوق و ضمانت بازنشستگان می توانند این گواهی را به صورت آنلاین و بدون مراجعه حضوری از سایت دریافت کنند.

اسکندری با اشاره به کاهش مراجعات بازنشستگان به صندوق بازنشستگی کشوری گفت: در صندوق بازنشستگی هوشمندسازی انجام شده و این موضوع همچنان جزو اولویت های صندوق بازنشستگی کشوری است.

اسکندری خاطرنشان کرد: دستگاه های اجرایی بودجه دریافت می کنند و موظفند بخشی از این بودجه را برای امور مربوط به رفاه مستمری بگیران خود اختصاص دهند.

وی با بیان اینکه بیمه آتیه شذازان کارگزار ما است، تاکید کرد: هزینه های زیر 500 هزار تومان را در عرض چند روز تا یک هفته پرداخت می کنیم اما گفته می شود گاهی تا 6 ماه هم طول می کشد تا این هزینه ها پرداخت شود زمان ارائه مدارک پزشکی. توسط برخی مراکز درمانی تمدید شده است.

اسکندری گفت: در حال حاضر مشکلی که به عنوان معضل مطرح می شود مربوط به چشم پزشکی است که با توجه به افزایش نرخ چشم پزشکی، مراکز درمانی خدمات خود را به مستمری بگیران متوقف کرده اند. اما این خدمات در تمامی مراکز چشم پزشکی به جز 2 مرکز که از مراکز معروف چشم پزشکی در کشور هستند برقرار است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری همچنین تاکید کرد: پرداخت مستمری های بازنشستگی باید توسط خود دستگاه ها پرداخت شود که در این زمینه مستمری بگیر عزیز جزو کارکنان آنها محسوب می شود و ربطی به صندوق بازنشستگی ندارد.

حقوق نجومی و نمایندگی شرکت های تابعه صندوق

اسکندری درباره مشکلات شرکت های مرتبط با صندوق بازنشستگی کشوری گفت: حقوق های نجومی از این شکل به شکل دیگر تغییر کرده است. حقوق های نجومی در حال حاضر از هیئت مدیره و مدیران عامل به سطوح پایین تر منتقل می شود و اگر آن را از فیش حقوقی خود خارج کنند، به شکایت و رأی می روند. از این رو لازم است قانونگذار به این موضوع فکر کند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی درباره وضعیت شرکت های صندوق بازنشستگی نیز گفت: در سه ماهه امسال سود این شرکت ها خوب است. در حال حاضر تمامی شرکت های تابعه صندوق صورت های مالی و صورت های ماهانه خود را به صورت شفاف در سامانه شفافیت صندوق بازنشستگی کشوری همانند کدال آپلود می کنند.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که در حال حاضر صندوق بازنشستگی کشوری چقدر از دولت می خواهد، اعلام کرد: در حال حاضر این رقم 30 هزار میلیارد تومان است.

دیدگاهتان را بنویسید