خبر مهم تعدیل حقوق بازنشستگان

محمد اسکندری در مراسم هفدهمین سالگرد روز خانواده و تجلیل از بازنشستگان که به همت صندوق بازنشستگی کشوری در پژوهشگاه صنعت نفت با استناد به ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری برگزار شد، گفت: ما هر دو کار کردیم. سخت در فصل بودجه در سازمان برنامه و در مجلس که در آن هم اشاره شد که کمیسیون تلفیق بیاید اما ایرادات مالی به این موضوع وارد شد.

خبر مهم تعدیل حقوق بازنشستگان
وی افزود: اکنون آیین نامه پیشنهادی ما در این زمینه آماده است و امروز آن را به وزارتخانه ارسال می کنیم تا به دولت ارسال شود.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در فصل بودجه پیشنهاد دادیم دستگاه های اجرایی 20 درصد از اعتبارات اجتماعی را برای بازنشستگان اختصاص دهند، گفت: پیشنهاد ما این است که این موضوع در قانون بودجه در قانون بودجه لحاظ شود. فرم یک حکم ساده و پیوست بدون بار مالی جدید.

اسکندری با اشاره به موضوع تامین مسکن مستمری بگیران گفت: این موضوع در وزارتخانه در حال پیگیری است. چند ماه پیش از استان ها خواستیم زمینی وارد کنند و هر استانی اعلام کرد و به وزارت راه منعکس کردیم. با این حال هنوز هیچ خبری از این موضوع در دست نیست. امیدوارم در این دولت خبرهای خوبی در این باره داشته باشیم.

وی ادامه داد: با جدیت پیگیر تشکیل شورای عالی کانون هستیم، اگر بازنشستگان کانون منسجمی داشته باشند بهتر می توانند از حقوق خود دفاع کنند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه اکنون 12 درصد منابع پرداخت دستمزد را از محل سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی خود تامین می‌کنیم، در حالی که قبلاً این رقم 0 تا 5 درصد بود، ادامه داد: البته صندوق‌ها تحت فشار هستند. علاوه بر این 24 هزار میلیارد تومان از کسورات کارکنان دریافت می کنیم و می توان گفت بیش از 28 درصد منابع حقوق را خود صندوق و کسورات کارکنان تامین می کند و این سهم در دو سه سال اخیر افزایش یافته است.

اسکندری افزود: برای تسویه کسورات مستمری بگیرانی که دیر پرداخت شده اند به پرداخت 2 هزار میلیارد تومان نیاز داریم. زمانی که از سازمان برنامه خواسته ایم بودجه خود را به ما اختصاص دهد، 30 تا 45 روز تاخیر پرداخت می شود.

وی در خبری مبنی بر اینکه فردا برنامه سفر بازنشستگان اعلام می شود، گفت: البته بودجه فشرده بود. وام ازدواج فرزندان نیز یک بار به روز شده است و در تلاش هستیم تا مجدداً آن را به روز کنیم و بدون صف به ذینفعان واریز کنیم. وام مستمری بگیران به 15 میلیون تومان افزایش یافته است.

رئیس صندوق بازنشستگی کشوری با بیان اینکه همیشه برای اقشار مختلف چه شاغل، چه بازنشسته و چه بیکار مشکلات وجود داشته است، افزود: نسبت دستمزد شاغل به بازنشستگی نمی تواند در یک سازمان 150 درصد و در سازمان دیگر 70 درصد باشد. . این تبعیض ها آزاردهنده است. قانون پیشنهادی جایگزینی نظام چندلایه تامین اجتماعی را تهیه و به معاونت رفاه اجتماعی ارائه کرده ایم و معتقدم این روند منجر به عدالت خواهد شد. ما نمی توانیم وضعیت فعلی معیشتی بازنشستگان را انکار کنیم. بابت هر گونه نقص و کاستی در مدیریت و عملکردمان پوزش می طلبم.

اسکندری درباره سهمیه بندی حقوق در سال 1401 نیز گفت: فرمول سهمیه بندی هنوز مشخص نیست. این نسبت معادل 90 درصدی دستمزد مستمری بگیران و کارگران در 20 گروه ایجاد شده است، اما در این زمینه دو تفسیر وجود دارد. یکی برای مستمری بگیرانی است که بعد از اسفند 1400 بازنشسته شده اند بر این اساس تعدیل شوند. تعبیر دوم این است که درست است که الان در هر 20 گروه 90 درصد مستقر است، اما برخی دستگاه ها زیر 90 درصد هستند که در قانون و بخشنامه نیست و باید اصلاح شود و این 9000 میلیارد تومان باید اینجا خرج شود یا باید. برای همه باشد؟ البته سازمان برنامه هنوز فرمول را اعلام نکرده است.

وی ادامه داد: در مقابل بودجه متناسب به ما سهام می دهند. می گویند سهام را بفروش و پول را در خزانه بگذار تا بتوانیم به تو پس دهیم. آیا به جای سازمان خصوصی سازی برای این کار سهام می فروشیم؟ باید به ما پول بدهند.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری درباره معوقات 15 درصدی مستمری بگیران پزشکی نیز گفت: چند ماه پیش گفتند که معوقات پرداخت شده و صندوق به حساب بانکی خود گذاشته است، در حالی که وام 15 درصدی تامین نشده است و ما این معوقات را پرداخت کرده ایم. نیز در حال پیگیری هستند.

اسکندری در پایان افزود: در طرح های خرید لوازم خانگی نواقصی وجود داشت که اصلاح شده و به زودی مراحل ثبت نام از امروز و فردا آغاز می شود.

دیدگاهتان را بنویسید