پیش بینی بازار سرمایه/رشد در عدم تعدیل متغیرهای کلان یک تعدیل موقت است.


ساعت: 09:30
تاریخ انتشار: 27.08.1401
کد خبر: 1911489

یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تعدیل نشدن متغیرهای کلان اقتصادی گفت: بسته حمایتی دولت مانند کیسه خون بیماری است که منشأ آن مشخص نیست و رشد در شرایطی که متغیرهای کلان اقتصادی تعدیل نشود، محل اقامت موقت است. و دوام نخواهد آورد.”

به گزارش خبرنگار اقتصادی شبکه خبر راه دانا; بازار سرمایه در دومین ماه پاییز با نوسانات محسوسی همراه بود، هرچند در هفته اول آبان ماه سهامداران متحمل ضرر شدند، اما پس از آن با حمایت دولت، بازار سرمایه روند صعودی به خود گرفت. به گونه ای که پرتفوی سهامداران طی 2 هفته (7 تا 21 آبان) بیش از 771 هزار و 496 میلیارد تومان رشد کرد.

این وضعیت روز یکشنبه تغییر کرد و با وجود سیگنال مثبت بازار ارز و رشد حدود 500 تومانی هر دلار، سهامداران بازار سرمایه زیان 24 هزار و 147 میلیارد تومانی را در پرتفوی خود شناسایی کردند و روز گذشته بازار روند نزولی داشت و شاخص کل در معاملات پایانی با برداشت 10 هزار و 968 واحدی به رقم یک میلیون و 408 هزار و 171 واحد رسید.


بیشتر بخوانید:
پیش بینی بازار سرمایه/ مهاجرت پول از بازار سرمایه با وجود ارزش سهام


تغییراتی که بر متغیرهای کلان تأثیر نمی گذارد، تنظیمات موقتی هستند



فردین آقابزرگی، کارشناس ارشد بازار سرمایه درباره علت افزایش قیمت شاخص های سهام وی طی چند روز گذشته و عدم تداوم این روند و کاهش مجدد این شاخص اظهار داشت: هر جریان و شرایطی در بازار سرمایه و بورس در صورتی که مربوط به متغیرهای کلان و تأثیرگذار نباشد و صرفاً برای تغییر رویکرد موقت بازار از جمله بسته 10 تایی یا سؤالاتی که در مورد آزادسازی 7 میلیارد دلار از کره جنوبی از طریق آن مطرح شد، استفاده شود. بازار ارز به صورت ثابت و به صورت موقت فعال است.

وی ادامه داد: نباید انتظار داشته باشیم که تنها با یک تغییر جزییات کلان اقتصادی و بازار سرمایه در روزهای متوالی با افزایش 1.5 تا 3 درصدی شاخص همراه شویم.

آقابزوری خاطرنشان کرد: اگرچه معتقدم باید به جزئیات و مسائلی مانند تغییر ساعت توجه شود معامله در بورس اوراق بهادار و تغییر نام گزینه فروش تبعی بیمه سهام و جلوگیری از انتشار اوراق و غیره مهم است. اما اگر به موضوعاتی مانند تغییر نرخ سود و نرخ موثر اسناد خزانه و اوراق بدهی دولت و حذف عرضه اولیه بورس و بدهی کلان 525 هزار میلیارد تومانی دولت در بازار سرمایه و از همه مهمتر قیمت گذاری دستوری می پردازد. یکی از عوامل کلان اقتصادی محسوب می شود. این برای آینده این بازار اهمیت بیشتری دارد.


بسته حمایتی دولت مانند کیسه خون بیماری است که منشا آن مشخص نیست



او توضیح داد: تبادل مانند بیماری که در اورژانس است و فقط چند واحد خون تزریق می کنیم و خونریزی ادامه می یابد، بدون اینکه بدانیم ابتدا باید منبع آسیب آن بیمار را بدانیم تا آن را درمان کنیم.

مدیرعامل کارگزاری بانک رفاه ادامه داد: با توجه به کاهش بیش از حد قیمت ها، نسبت هایی مانند قیمت به درآمد و پوشش سود و زیان نسبت به دوره زمانی سال گذشته و تناسب وضعیت مالی تک تک صنایع و شرکت ها به عنوان یک کل نشان می دهد که بازار سرمایه نسبت به یکی دو سال گذشته بهتر است.

آقا بوجورگی افزود: اگر قرار بود سهام بیمه شود ابزار داخل است تبادل گزینه بیمه ثانویه نیز وجود دارد و اختیارات از گذشته وجود داشته است. اما برای در نظر گرفتن نقطه صفر و آن شاخص سهام رشد مداوم و ناگهانی منطقی نیست.


کاهش های اخیر به معنای واقعی شدن شاخص ها نیست



این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: کاهش های اخیر در تبادل این به معنای واقعی شدن شاخص ها نیست، گفت: به دلیل تورمی که در جامعه وجود دارد شاخص سهام باید 2 میلیون واحد می شد اما عواملی مانند قیمت گذاری اجباری و انتشار بیش از حد اوراق در بازار سرمایه و افزایش نرخ موثر بین بانکی همراه با انتظارات سود دولت صنایع بورس که (تقریباً برابر با کل مخارج عمومی دولت در سال 1401) اعتماد عمومی سهامدار خرد را که طی دو سال اخیر متضرر شده است، تأمین نخواهد کرد.

وی در پایان درباره نرخ سود بانکی گفت: در سه ماهه پایانی سال 1400 بر اساس دستور رسمی وزیر اقتصاد و دارایی مقرر شد نرخ سود 20 درصدی برای سود بانکی تثبیت شود تا اینکه امروز نرخ سود بانکی تثبیت شده است. به بیش از 21 درصد رسیده است بنابراین افزایش سود یک صنعت یا یک شرکت لزوماً به معنای ادامه سود شرکت نیست و باید نرخ سود بانکی و بین بانکی کنترل شود تا قیمت سهام در بازار سرمایه منطقی است

دیدگاهتان را بنویسید