مسئولیت؛ ویژگی بارز دولت سیزدهم/دولت جدید به ارث بردن یک موقعیت حساس با متغیرهای کلان است.

ساعت: 12:51
تاریخ انتشار: 1400/08/24
کد خبر: 1784428

خوش چهره با ابراز خرسندی از اقدامات دولت جدید و درخواست مشاوره علمی دولت، گفت: خوشبختانه در دولت فعلی درخواست مشاوره علمی بارها چه در قالب مناظره و چه در قالب های دیگر تکرار می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمد کوشچهره، اقتصاددان و مدرس دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران در گفت و گو با خبرنگار مرآت در خصوص ارائه دولت سیزدهم در اولین روز دولت گفت: دولت سیزدهم باید مراقب باشد در شرایط خاص مسئولیت پذیر باشد.ما می گوییم کشور. در یک مقطعی می گوییم کشور در برخی زمینه ها دچار مشکل است و در مقطعی مانند الان کشور در بخشی از حوزه های اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی دچار بحران است.

هوشره گفت: در شرایط فعلی کشور نیاز به مدیریت بحران است.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه دولت مدیران خود را به درستی انتخاب کرده است یا خیر، افزود: باید بررسی کنیم که آیا مجلس هم به حق اعتماد رای داده است یا خیر و اگر اینطور است این مصداق بی عدالتی است. باید در اینجا اعمال شود.

وی با بیان اینکه در دولت قبل در حوزه انتصابات انحرافاتی وجود داشت، تصریح کرد: در دولت های گذشته بارها این انحرافات در انتصابات مشاهده شده است که از آن تعبیر به «تغییر اتوبوس» می شود در حالی که عدالت اقتضا می کند فارغ از اصناف. و ملاحظات جناحی «به فرموده امام (ره) حب و بغض باید کنار گذاشته شود و رضای خدا در نظر گرفته شود.

وی گفت: در حوزه عدالت اقتصادی، بیشتر مردم باید از مزایای تولید ناخالص داخلی برخوردار شوند. آنها از درآمد سود می برند و این به نابرابری و بی عدالتی در توزیع ثروت و درآمد کمک می کند.

وی در خصوص روش های تولید و اشتغال زایی خاطرنشان کرد: در حوزه روش های تولید، اگر تولید بر اساس خام فروشی باشد یا با واردات متکی باشد، اشتغال لازم ایجاد نمی شود و این تولید خوبی است که متکی بر ملی باشد. رونق، تولید کشاورزی، برای بهره مندی از مزایای درآمد ملی تولید می شود.

خوش چهره با بیان اینکه باید صنایع پر اشتغال را به صنایع اتوماتیک و سرمایه گذاری با نسبت معقول ترجیح داد، تصریح کرد: اینها همان راه های رسیدن به انصاف در ایجاد فرصت های شغلی از بالا است، اما چون تعریفی از آنها نداریم، همچنان به نفت خام وابسته هستیم. این خود یکی از ریشه های بی عدالتی است.

این کارشناس اقتصادی مصرف درآمدهای نفتی بالا و افسانه ای در دولت های نهم و دهم را برای رفع موانع تولید ضروری دانست و گفت: این درآمدها باید صرف رفع موانع تولید می شد که این اتفاق نیفتاده است، مانند گذشته. دولت ها پول توزیع کردند، ما با پرداخت یارانه مخالف بودیم، اما این بدان معنا نیست که ما با فقر فقرا و ریشه های آن کار نداریم و شما با توزیع پول در کشور اشتباه گرفته اید. به بلند کردن دندان ادامه دهید تا زمانی که دندان های خود را به طور کلی از دست بدهید.

وی با ابراز خرسندی از اقدامات دولت جدید و جستجوی توصیه های علمی از سوی دولت، گفت: خوشبختانه در دولت فعلی، جستجوی توصیه های علمی بارها چه در قالب مناظره و چه در موارد دیگر تکرار شده است. تشکیل این جلسات شرایط خاص خود را می طلبد.

خوش چهره با اشاره به اینکه دولت جدید وارث وضعیت حساس متغیرهای کلان است، تصریح کرد: بسیاری از متغیرهای کلان مانند اشتغال، تولید ناخالص داخلی، تورم، سطح عمومی قیمت ها و… متغیرهای حیاتی در دانشگاه هستند. معمولا هر دولتی که در هر جای دنیا روی کار می آید یک یا دو متغیر بحرانی دارد اما ما در کشورمان چندین متغیر بحرانی داریم.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه اولویت سایت دولت با توجه به متغیرها خواهد بود گفت: به عنوان مثال در کشور ما اگر اشتغال متغیر بحرانی است دولت باید تمام تلاش خود را برای حل این مشکل و تمام سیاست های اقتصادی خود مانند بانک به کار گیرد. نرخ بهره یا مالیات بر تولید باید کم باشد یا واردات کالاهای غیر ضروری کاهش یابد تا تولید تحریک شود.

وی با تاکید بر اینکه ارز تورم زا است و تولید را از بین می برد، افزود: در دولت های گذشته هر جا کسری بود شوک ارزی و افزایش نرخ ارز آوردند. این شوک ارزی تورمی است و باعث ایجاد شکاف طبقاتی و از بین رفتن تولید شده است، البته حفظ ارز 4200 تومانی به معنای تایید وضعیت موجود نیست، اما نگاه به شوک های ارزی به ویژه افزایش انرژی که همین موضوع است، بسیار اشتباه است. موضوع داغ این روزها و اثرات تورمی شدیدی دارد.

انتهای پیام/ م

دیدگاهتان را بنویسید