افزایش حقوق بازنشستگان در مهرماه پرداخت شد

افزایش حقوق بازنشستگان در مهرماه پرداخت شد

پرداخت حقوق ماهانه مهر به نزدیک به 4 میلیون نفر از بازنشستگان و بازنشستگان تامین اجتماعی در نهایت حدود 2600 میلیارد تومان به مجموع هزینه های پرداختی ماهانه مستمری نسبت به ابتدای سال اضافه کرد.

این دومین ماه از پرداخت حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی پس از تصویب مصوبه شورای عالی کار در مورد مستمری سایر مقاطع بازنشستگی است و طبق اعلام قبلی سازمان تامین اجتماعی، پرداخت حقوق بازنشستگان مابه التفاوت مستمری 5 ماهه ابتدای سال جاری برای این دسته از مستمری بگیران نیز از آبان ماه آغاز می شود.

افزایش سالانه مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی در سال جاری سابقه پر فراز و نشیب داشت و اکنون که موضوع با برآورده شدن آرزوی بازنشستگان سایر رده ها به پایان رسیده است نشان از تلاش مستمر مسئولان سازمان تامین اجتماعی دارد. دولت مردمی، مجلس انقلاب و سازمان تامین اجتماعی در این مدت و همچنین اقدامات پیگیری مستمری بگیران مراکز برای افزایش چشمگیر پرداخت مستمری در تمامی سطوح مستمری بگیران و بازنشستگان.

بر اساس حکم یکصد و یازدهمین ماه قانون تامین اجتماعی، حداقل مستمری پرداختی به مشمولان مستمری کامل هر ساله (شامل مستمری از کارافتادگی کلی، مستمری بلندمدت و مستمری بازماندگان عمومی) نباید کمتر از حداقل دستمزد تعیین شده توسط شورای عالی کار برای کارگران مشمول قانون همچنین سازمان تامین اجتماعی طبق مفاد ماده 96 قانون تامین اجتماعی موظف است مبلغ کلیه مستمری های خدمت بیمه ای، ازکارافتادگی کلی را پرداخت کند. و مستمری های ارث عمومی در فواصل کمتر از یک بار در سال با احتساب افزایش هزینه های زندگی با تصویب هیات وزیران به همان نسبت افزایش می یابد.

در سال جاری و پس از تعیین افزایش سالانه حداقل دستمزد کارگران مشمول قانون در شورای عالی کار در روزهای پایانی اسفندماه 1400، روند تدوین طرح پیشنهادی سازمان تامین اجتماعی در خصوص میزان و نحوه آن. افزایش مستمری مستمری بگیران و سایر مستمری بگیران این سازمان در اولین روزهای کاری پس از تعطیلات نوروزی با مشارکت و همکاری اعضای هیئت مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران آغاز شد.

میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی 24 فروردین و اولین روز کاری پس از تعطیلات نوروزی با شرکت در نشست با نمایندگان کانون های بازنشستگی از افزایش عادلانه مستمری مستمری بگیران در سال 1401 و پس از برگزاری جلسات متعدد با نمایندگان مستمری بگیران، پیشنهاد هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی مبنی بر افزایش حقوق سالانه مستمری بگیران از طریق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به هیات وزیران ارسال شد. قانون تامین اجتماعی و با عنایت به مفاد شورای عالی کار، با ابلاغ مصوبه شورای دولت مبنی بر افزایش مستمری مستمری بگیران از سازمان نظام وظیفه در ۲۴ خردادماه، مشخص شد که هیات وزیران پیشنهاد افزایش حداقل ۵۷.۴ درصدی را داده است. حقوق بازنشستگی و افزایش 38 درصدی به اضافه مبلغ ثابت 515 هزار تومانی سایر سطوح مستمری این با تغییراتی همراه بود.

اما پس از ابلاغ این مصوبه، سازمان تامین اجتماعی بلافاصله از همان خرداد ماه افزایش مقرر را به حداقل حقوق بگیران و سایر سطوح مستمری بگیران اعمال کرد و با اعمال افزایش مقرر، دستمزد خرداد ماه آنان محاسبه و پرداخت شد. با مابه التفاوت ماه های فروردین و اردیبهشت و در ماه های تیر و حقوق مستمری بگیران و مستمری بگیران در مرداد ماه پرداخت می شود، اما از همان روز هیات وزیران مصوبه 24 خردادماه سازمان تامین اجتماعی را بدون توجه به جنجال های رسانه ای به دنبال اصلاح این مصوبه آغاز شد و با دستور رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور نسبت به بررسی مجدد موضوع افزایش مستمری بازنشستگان اقدام کرد و همچنین با اقدامات بعدی نمایندگان مجلس، امیدها برای اصلاح این مصوبه افزایش یافت. .

با تلاش های صورت گرفته، هیئت وزیران اختیار تصمیم گیری در مورد میزان افزایش مستمری مستمری بگیران سایر رده ها را به وزرای عضو هیأت امنای سازمان تامین اجتماعی تفویض کرد و در نهایت در تاریخ 6 مردادماه در جلسه جلسه شورای عالی کارگران بازنشسته و مستمری بگیران تامین اجتماعی که در شهر بندرانزلی برگزار شد، تصمیم وزرای هیات امنای سازمان تامین اجتماعی مبنی بر اجرای مصوبه شورای عالی کار به افزایش سطوح غیر از حداقل مستمری مستمری بگیران تامین اجتماعی.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در این جلسه اعلام کرد که احکام جدید این دسته از مستمری بگیران در شهریور ماه صادر و حقوق شهریور ماه آنها بر اساس افزایش 38 درصدی به اضافه مبلغ ثابت 515 هزار تومان محاسبه و پرداخت می شود.

در نهایت بر اساس وعده مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، حقوق مستمری بگیران در شهریور ماه با افزایش مستمری سایر رده ها پرداخت شد و اکنون با آغاز فصل پاییز، در حالی که پرداخت مستمری ها در حال انجام است. در مهرماه به عنوان دومین ماه از اجرای افزایش به شرط تصویب شورای عالی کار مستمری سایر مقاطع و همچنین پایان این سطوح در موعد مقرر، سازمان تامین اجتماعی تلاش می کند اعتبارات لازم را تامین کند. مابه التفاوت ماه های فروردین و مرداد را به مستمری بگیران سایر مقاطع پرداخت کنند.

با تصویب وزرای شورای امنای تامین اجتماعی در خصوص افزایش مستمری سایر سطوح، ماهانه 2600 میلیارد تومان به هزینه پرداخت مستمری اضافه شد و مجموع مستمری پرداختی ماهانه توسط سازمان تامین اجتماعی به این مبلغ رسید. رقمی بالغ بر 30 هزار میلیارد تومان.

دیدگاهتان را بنویسید