افزایش دامنه نوسان به 3% در سال 1401 / اعمال تغییرات تدریجی و فصلی

طی چند ماه اخیر و در پی تصمیمات مختلف اتخاذ شده برای بهبود روند معاملات بورس، زمزمه هایی مبنی بر تغییر دامنه نوسانات به گوش می رسد و اعلام می شود سازمان بورس در حال انجام برنامه هایی برای تغییر دامنه نوسان است.

مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، در پی بحث های مشابه در بین اهالی بورس، اخیرا از تغییر دامنه تا پایان سال جاری خبر داد و اعلام کرد: امیدواریم تا پایان سال شاهد تغییر تدریجی در بورس باشیم. دامنه نوسانات، زیرا هرگونه مداخله خارج از نظم بازار (عرضه و تقاضا) تاریخچه تلخی از قیمت گذاری دستوری است.

اکنون با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال، اکثر فعالان بازار انتظار تغییراتی در دامنه نوسانات دارند. خبرنگار اقتصادی ایرنا به آخرین تصمیمات اتخاذ شده برای تغییر دامنه نوسانات اشاره کرد و افزود: اینکه می گویند دامنه نوسان در هیچ کجای دنیا وجود ندارد، اما در همه بازارهای دنیا محدودیت و توقف وجود دارد، کاملا اشتباه است. به قیمت سهام شرکت ها نباید بیش از مقدار تعیین شده کاهش یابد.


در هفته آخر سال تغییری در دامنه نوسانات ایجاد نخواهد شد و احتمالاً این درصد از سال اول اعمال خواهد شد.

وی گفت: در چند وقت اخیر شاهد ورود گسترده سهامداران خرد به بازار سرمایه ایران بوده ایم که در تصمیم گیری ها نیز باید به آن توجه کنیم.

سرمایه گذاران خرد علاقه مند به ورود مستقیم به بازار سرمایه هستند که این رفتار حرفه ای نیست

هدباش تاکید کرد: سرمایه گذاران بیش از آنکه از طریق صندوق های سرمایه گذاری غیرمستقیم به بازار سرمایه وارد شوند، علاقه دارند که این موضوع چندان رایج و حرفه ای نیست.

نایب رئیس هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: متاسفانه سهامداران معتقدند کمک گرفتن از کارشناسان بازار برای سرمایه گذاری بهتر در بورس اقدامی پرهزینه است. سرمایه وارد این بازار شده است. بنابراین این افراد به سرعت تحت تاثیر کوچکترین اتفاقی قرار می گیرند و شروع به رفتارها و تصمیم گیری های لحظه ای در بازار می کنند.


بیشتر بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل می دهند

وی افزود: به عنوان مثال، زمانی که قیمت های جهانی در نتیجه جنگ روسیه و اوکراین تغییر کرده است، سهامداران ممکن است شروع به انجام معاملات جسورانه کنند. وجود چنین مشکلاتی سازمان بورس را بر آن داشته تا در تصمیمات خود برای تغییر دامنه نوسانات، آنها را مد نظر قرار دهد.

هدباش گفت: برخی معتقدند دامنه نوسانات با کشورهای جهان تا 2 درصد تغییر خواهد کرد، اما با توجه به اینکه بخش عمده ای از بازار سرمایه ایران را افراد مبتدی تشکیل می دهند و سهامداران خرد را نیز در بر می گیرند، این اقدام چندان مناسب بازار نیست و نمی تواند. اعمال می شود.


افزایش دامنه نوسان تدریجی خواهد بود

به گفته نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، در کنار این موضوعات، معتقد به افزایش دامنه نوسانات هستیم که باید به تدریج اتفاق بیفتد.

وی ادامه داد: تا زمانی که اقتصاد کشور غیرقابل پیش بینی باشد; امکان افزایش دامنه نوسان در اعداد بالا مانند 4% یا 4% وجود ندارد. ناگهان سهامداران تحت تاثیر تصمیمی مانند افزایش احتمالی قیمت بنزین تا 3 درصد ضرر خواهند کرد و دارایی خود را از دست خواهند داد.

هدباش تاکید کرد: اگر بازار بتواند به شرایط باثبات برگردد، قطعا برنامه هایی برای افزایش دامنه نوسانات و اجرای آنها خواهیم داشت.


دامنه نوسانات سهام را در سال آینده به 4 درصد تغییر دهید

نایب رئیس هیئت مدیره بورس و سازمان اوراق بهادار ادامه داد: بر اساس تصمیمات اولیه اتخاذ شده، پیش بینی می شود دامنه نوسان تا 5 درصد تغییر کند.

وی گفت: این اقدام یکی از برنامه های سازمان بورس است و مقرر شد به تدریج دامنه نوسانات یک درصد و یک درصد افزایش یابد که در هیات مدیره بحث و تصمیم گیری خواهد شد.

هدباش ادامه داد: در بازار سرمایه هیچ چیز قطعی و آزمایشگاهی نداریم، بنابراین به هیچ وجه نباید سریع و بدون پاسخگویی تصمیم گیری کنیم، بلکه قطعا باید خود را هم در تصمیم گیری های خریدار و هم فروشنده و به نوعی تفکر قرار دهیم. “به آنها اجازه دهید.

نایب رئیس هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طی هفته پایانی سال تغییری در دامنه نوسانات ایجاد نمی شود و احتمال اعمال درصد از سال اول وجود دارد.

انتهای پیام/
منبع: ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید