افزایش شیب تولید خودرو/ اولین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد گمرک می شود


ساعت: 09:46
تاریخ انتشار: 1301/09/22
کد خبر: 1917566

وزیر صامت گفت: تمرکز ما بر تولید خودرو است و شیب تولید خودرو به شدت افزایش یافته و هفته آینده اولین خودروهای وارداتی وارد گمرک می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه علنی امروز (سه شنبه 31 آذرماه) شورای اسلامی در پاسخ به سوال جلال رشیدی کوچی درباره دلایل افزایش قیمت خودرو، اظهار داشت: اگر هستیم. به دنبال تعادل در بازار خودرو، باید عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کنیم و هر چه شکاف بین عرضه و تقاضا بیشتر باشد، نوسانات بازار بیشتر می شود و تحت تاثیر نرخ ارز قرار می گیرد.

وی خاطرنشان کرد: در 8 ماهه امسال نسبت به 8 ماه گذشته 32 درصد افزایش عرضه خودروهای سواری داشته است. همچنین در آبان ماه 122 هزار دستگاه خودرو سبک و سنگین تولید شد که رکورد 5 ساله آبان ماه امسال را شکست. همچنین تولید خودروهای سنگین 176 درصد افزایش یافت و روی تعادل تولیدکنندگان تمرکز کردیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: سال گذشته خودروسازان غیر از ایران خودرو و سایپا حدود 70 هزار دستگاه خودرو تولید کردند و امسال به 200 هزار دستگاه رسیده است که به این معناست که سهم تولید خودرو از 7 درصد افزایش یافته است. به 15 درصد دستاوردهای خوبی در زمینه تولید داشته ایم و شیب تولید خودرو رو به افزایش است. ایران خودرو اوایل امسال قول تولید حدود 10 هزار دستگاه و سایپا حدود 8 هزار دستگاه را داده بود. از زمانی که در وزارت حراست شروع به کار کردیم روی تولید خودرو متمرکز شدیم و به نتایج خوبی رسیدیم و شیب تولید خودرو افزایش چشمگیری داشته است.

وی با اشاره به اینکه عرضه خودرو و روند ساخت آنها افزایش یافته است، گفت: در صورت تحقق واردات خودرو، تقاضا و عرضه خودرو متعادل می شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: از ابتدای امسال به واردات خودرو نگاه کردیم و جلساتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام داشتیم که در آن مصوب شد برای تنظیم بازار خودرو نیاز به واردات داریم.

فاطمی امین گفت: البته نگرانی هایی برای تامین ارز خودرو وجود داشت. در اوایل شهریور 1401 آیین نامه واردات خودرو به تصویب دولت رسید، اما هیات اجرا سه ایراد به آن داد و در آبان ماه این ایرادات توسط دولت رفع و آیین نامه واردات خودرو نهایی شد.

وی افزود: در حال حاضر متقاضیان برای واردات خودرو اعلام آمادگی کرده اند که تعدادی از آنها دارای صلاحیت اولیه بوده و چهار تقاضا ثبت شده است و هفته آینده اولین خودروهای وارداتی وارد گمرک می شود.

وزیر صامت با بیان اینکه متأسفانه بین تقاضا و عرضه خودرو فاصله وجود دارد، گفت: این موضوع باعث شده بازار خودرو سفته بازی شود، به محض اینکه قیمت دلار گران می شود، قیمت خودرو نیز بالا می رود زیرا بسیاری مردم به اشتباه به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه نگاه می کنند.

وی گفت: درخواست ما از شورای اسلامی این است که هر چه سریعتر طرح مالیات بر عایدی سرمایه تصویب شود تا بتوانیم بازارهای سفته بازی از جمله خودرو را مدیریت کنیم و علاوه بر این باید عرضه خودرو نیز افزایش یابد.

دیدگاهتان را بنویسید