افزایش صادرات غیرنفتی از 5.8 میلیون تن به 8.5 میلیون تن / کمترین مصرف آب کالاهای صادراتی.


زمان: 12:50 بعد از ظهر
تاریخ انتشار: 1301/08/10
کد خبر: 1907545

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: از سال 1392 تا 1393 از 5.8 میلیون تن کالای صادراتی به بیش از 8.5 میلیون تن رسیده ایم که به این معناست که میزان صادرات افزایش یافته است. ، اما ارزی که به ازای هر تن صادرات دریافت کردیم. از 1.2 دلار به 0.6 دلار رسید، بنابراین کالاهای بیشتری صادر می شود، اما ارزش ارزی آنها 50 درصد کاهش یافته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ عباس کشاورز، معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران، امروز در اولین نشست بازرگانی کشاورزی و مواد غذایی که در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد، گفت: آب بزرگترین چالش برای کشور است و پس از آن، از دیگر چالش های پیش روی کشور، اشتغال است که در صورت موفقیت می توان به پایداری آن امیدوار بود اگر در مقابل این دو چالش قبل از تبدیل شدن به بحران ورشکستگی اقدام کنیم.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران گفت: راه حل مشکل آب را از سال 1394 در همایشی که در این خصوص در اتاق بازرگانی برگزار شد مطرح کردیم و آخرین راه حلی که بین آن ها تصویب شد. اتاق بازرگانی و دولت، یعنی. وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی.

وی با بیان اینکه برای حل مشکل آب در این برنامه دو روند در نظر گرفته شده است، گفت: گرایش اول این است که برای پایداری باید مصرف آب در بخش کشاورزی را بازنگری و بازتوزیع کنیم و روند دوم این است که باید بر بهره وری و بهره وری تمرکز کنیم. ما باید با تمام ابزارها، فناوری ها و رویه های موجود در کشاورزی تلاش کنیم تا بهره وری را افزایش دهیم، زیرا وضعیت آب در حال حاضر بر عهده فعالان کشاورزی نیست و وظیفه سیاستمداران نیز تامین غذای مورد نیاز کشور نیست. که پیشنهاد ما در آن زمان به رئیس مجلس آن زمان آقای لاریجانی ارائه شد.

کشاورز تصریح کرد: ضایعات کشاورزی ما نه سر سفره بلکه از مزرعه تا مصرف کننده نزدیک به 10 میلیارد متر مکعب است، البته نمی شود، گفت می توان آن را به صفر رساند اما 10 میلیارد متر مکعب رقم است. برای کشور ما که با مشکل بحران آب مواجه است بسیار بزرگ است.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید در زمینه صادرات محصولات کشاورزی تصمیمات جدیدی اتخاذ شود، گفت: البته برخی محصولات خاص مانند زعفران، پسته و خرما نیز وجود دارد. که نمی توان انتظار داشت صادرات آنها را متوقف کند، اما در مورد برخی دیگر از محصولات کشاورزی باید صادرات آنها نیز بازنگری شود، البته باید توجه داشت که برنامه ما حذف صادرات نیست.

وی افزود: بنابراین باید کالاهایی را صادر کنیم که کمترین مصرف آب را داشته باشند و از طرفی کالاهایی را وارد کنیم که بیشترین مصرف آب را دارند.

معاون پژوهشی مرکز ملی تحقیقات کشاورزی و آب اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: از سال 1393 تا 1400 از 5.8 میلیون تن کالای صادراتی به بیش از 8.5 میلیون تن رسیدیم که به این معناست که میزان صادرات افزایش یافته است. اما ارزی که به ازای هر تن دریافت کردیم. صادرات از 1.2 دلار به 0.6 دلار افزایش یافته است، بنابراین کالاهای بیشتری صادر می شود، اما درآمد ارزی آنها 50 درصد کاهش یافته است.

وی گفت: از نظر آب در سال 93 حدود 5 میلیارد دلار صادرات داشتیم و 7 میلیارد دلار درآمد داشتیم اما در سال 1400 5 میلیارد دلار آب صادر کردیم اما 5.3 میلیارد دلار درآمد داشتیم. یعنی در سال 1400 در سال 93 40 درصد کمتر از صادرات آب درآمد داشته ایم.

دیدگاهتان را بنویسید