ایجاد هلدینگ صادراتی برای توسعه صادرات به روسیه / رشد صادرات با رفع برخی مشکلات صادرکنندگان

ساعت: 10:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۳
کد خبر: 1802651

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: با حمایت دولت و تلاش بخش خصوصی هلدینگ های بزرگی برای توسعه صادرات به روسیه و سایر کشورها ایجاد می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ گلام حسین شافعی درباره سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به روسیه و تاثیرگذاری وی بر روابط تجاری دو کشور گفت: ظرفیت همکاری های اقتصادی ایران و روسیه بسیار بالاست اما از این فرصت ها به طور کامل استفاده نمی شود.

وی افزود: در سفر رئیس جمهور کشورمان به روسیه بخش قابل توجهی از مذاکرات پیرامون مسائل اقتصادی صورت گرفت و رئیس جمهور با فعالان اقتصادی روسیه نیز دیدارهایی داشت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: توافقات مبادلات بانکی برای تسهیل روابط تجاری انجام شده است. صادرات ما به این کشور مانند جاده، دریایی و ریلی با تغییر مواجه خواهد شد و تسهیلات لازم برای افزایش صادرات فراهم می شود.

شفیعی گفت: تا آنجایی که من اطلاع دارم موضوعات مطرح شده در سفر رئیس جمهور به روسیه نتایج خوبی خواهد داشت.

در پاسخ به این سوال که آیا در صورت رفع موانع صادرات، تولیدکنندگان و صادرکنندگان ما ظرفیت صادرات به این کشور را دارند یا خیر، چند سال پیش و پس از بروز اختلافات بین روسیه و ترکیه، علیرغم اینکه روسیه می خواهد مقداری را تامین کند، نیاز به برخی از آنها وجود داشت. کالاهایی مانند مرغ از ایران، اما موفق به صادرات به آن کشور نشدند.

«بله، در آن زمان، اگرچه روسیه می خواست برخی از کالاهای مورد نیاز خود را از ایران تامین کند، اما این مهم است. دلیلش هم این است که صادرات ما کم بود و در برخی موارد امکان تامین زنجیره و نیازهای مستمر این کشور وجود نداشت. صادرکنندگان ما نتوانستند از این وضعیت به خوبی استفاده کنند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: اما در ادامه بخش خصوصی اقدام به راه اندازی هلدینگ صادراتی کرده و این موضوع از سوی دولت و به ویژه سازمان توسعه تجارت در حال پیگیری است.

وی افزود: برای صادرات به کشورهای مختلف و نه فقط روسیه نیاز به راه اندازی هلدینگ صادراتی داریم و باید هلدینگ های صادراتی منطقه ای راه اندازی کنیم تا ظرفیت، ظرفیت و سرمایه کافی برای صادرات داشته باشند.

شافعی در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به گفته رئیس سازمان توسعه تجارت که صادرات ایران به روسیه به 8 میلیارد دلار می رسد، آیا این فرصت و ظرفیت در شرایط فعلی امکان پذیر است، گفت: رفع برخی از مشکلات اصلی پیش روی صادرکنندگان، بخشنامه های مختلفی با آن مواجه شده است. و مقررات طی سه یا چهار سال گذشته.

وی افزود: شاید بتوان گفت تا کنون 60 درصد از مشکلات صادرکنندگان حل شده و افزایش صادرات در ماه های اخیر به دلیل رفع برخی مشکلات صادرکنندگان بوده است.

شافعی با اشاره به صادرات 40 میلیارد دلاری کشور گفت: این رقم برای صادرکنندگان بسیار امیدوارکننده است تا بتوانند با خیال راحت در صادرات به کشورهای مختلف از جمله کشورهای همسایه سرمایه گذاری کنند.

انتهای پیام/

منبع: فارس

دیدگاهتان را بنویسید