توسعه صادرات با ارتقای استاندارد محصولات صادراتی ایجاد می شود/ بدنه استانداردی در کشور تدوین شود


ساعت: 12:19
تاریخ انتشار: 24.07.1401
کد خبر: 1903658

وزیر صامت لزوم ارتقای استاندارد محصولات مجتمع صادراتی را یک الزام دانست و گفت: توسعه صادرات با ارتقای استاندارد محصولات صادراتی ایجاد می شود، یکپارچگی برای محصولات لازم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سیدرضا فاطمی امین وزیر امنیت در همایش روز جهانی استاندارد با اشاره به سه کارکرد استاندارد گفت: کارکرد اول تعیین کننده کیفیت محصول، کارکرد دوم استاندارد زبان مشترک و سومین کارکرد مدیریت دانش است.

وی با بیان اینکه این سه کارکرد در چهار سطح قابل اجرا است افزود: سطح اول محصول یا خدمات، سطح دوم فرآیند، سطح سوم سازمان و سطح چهارم زندگی است.

وزیر صمت با بیان اینکه خدمات بیشتر نیاز به استاندارد دارد، افزود: از آنجایی که خدمات به مصرف کنندگان متصل است، ارائه استانداردها در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. این ذهنیت در بین مردم ایجاد شده است که سازمان ها نیازی به استاندارد ندارند. در این میان مدیریت مالی و مدیریت اسناد در سازمان ها بیش از هر چیز به استاندارد نیاز دارد.

به گفته فاطمی امین؛ استانداردها و نوآوری در سطح سازمان بسیار مؤثرتر از سطح محصول است.

وزیر صامت ادامه داد: سطح دیگر سطح جامعه است به عنوان مثال سازوکار بورس. اما بالاتر از همه، استاندارد زندگی است. حداقل استانداردها برای زندگی فردی و خانوادگی باید تضمین شود.

وی با اشاره به لزوم ایجاد استانداردهای بومی خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا اقتدار استاندارد در کشور توسعه یابد، نمی توان گفت کشوری مبتنی بر دانش هستیم و می خواهیم اقتصاد مبتنی بر دانش باشد. اما از سوی دیگر استانداردها فاقد صلاحیت هستند و محلی نیستند، بنابراین لازم است استانداردهای خود را مشخص کنیم.

فاطمی امین تصریح کرد: اگر بخواهیم به سمت سیستم استاندارد گسترده و فراگیر برویم باید چهار مولفه شامل تقویت، ویرایش، اعتبارسنجی و تایید صلاحیت ایجاد کنیم. فضای کاری بسیار مهم پیش روی همکاران سازمان ملی استاندارد است.

وزیر صامت لزوم ارتقای استاندارد محصولات پیچیده صادراتی را یک الزام دانست و افزود: توسعه صادرات با ارتقای استاندارد محصولات صادراتی ایجاد می شود، یکپارچگی برای محصولات ضروری است.

وی با بیان اینکه باید با موسسات و سازمان های استاندارد هماهنگی شود، افزود: صادرات ما رو به رشد است، سال گذشته صادرات غیرنفتی بیش از 48 میلیارد دلار و واردات ما حدود 52 میلیارد دلار بود و باید تلاش کنیم محصولات پیچیده ای از این قبیل را توسعه دهیم. به عنوان تجهیزات پزشکی و افزودن کالاهای پیچیده به محصولات صادراتی. ما می خواهیم درجه سختی از 52 در هر سطح به زیر 40 درصد کاهش یابد.

وی در پایان افزود: باید بتوانیم با کشورهای مختلف تعاملات تجاری داشته باشیم و استانداردهای یکدیگر را تایید کنیم و این نقطه عطفی ایجاد می کند چرا که از صادرات محصولات اساسی به سمت محصولات پیچیده حرکت می کنیم و این موضوع بین کشورهای مختلف باعث شده است. به یک اولویت تبدیل شود.

دیدگاهتان را بنویسید