افزایش قیمت شیرینی روز جدید

افزایش قیمت شیرینی روز جدید

در حالی که در جدیدترین لیست قیمت اتحادیه قنادان مصوب 17 شهریور 1400 توسط اتاق بازرگانی ایران، قیمت برخی از مدل های محدود شیرینی ممتاز به ازای هر کیلوگرم از 49 تا 78 هزار تومان و قیمت برخی از مدل های درجه دو تعیین شده است. آب نبات از 41 تا 60 هزار تومان است که امروزه قیمت انواع آب نبات در قنادی های سطح شهر بسیار بالاتر است و حتی می توان گفت دو برابر قیمت اعلام شده یا حتی بیشتر است. به عنوان مثال در حالی که قیمت هر کیلوگرم مربا و خامه درجه یک در فهرست بهای انجمن صنفی قنادی ها و قنادی ها و کافه قنادی تهران 78 هزار تومان است، اما قیمت یک کیلوگرم از این نوع مربا. ( مربای مخلوط که بین 20 تا 24 عدد است ) موجود در قنادی از 165 هزار تومان تا 270 هزار تومان . یا قیمت یک کیلو نبات دانمارکی درجه یک که در لیست قیمت اتحادیه قنادان 65 هزار تومان است در برخی قنادی ها تا 174 هزار تومان به فروش می رسد. قیمت هر کیلوگرم شیرینی زبان (56 تا 60 عدد) 148 هزار تومان و هر کیلوگرم نان خامه ای 165 هزار تومان به فروش می رسد. در لیست قیمت اتحادیه قنادی و قنادی و کافه قنادی تهران فقط قیمت 5 نوع کیک سطح 1 و 2 که شامل کیک یزدی، کیک زبان و پاپیون، کیک گل محمدی و کیک خامه ای می باشد و قیمت درج شده است. از شیرینی های عید (کیک نخودچی، کیک کره ای، کلوچه گردویی، پفک و …) که اغلب حجم کمتری دارند و بیشتر برای این ایام استفاده می شود، ذکر نشد، در حالی که قیمت این نوع آبنبات در قنادی ها به شدت افزایش یافت. مغازه های سطح شهر امروزه افراد کمی خواهان این نوع نبات نیستند به همین دلیل قیمت آب نبات کره بادام زمینی برای هر بسته 273 هزار تومان یا قیمت هر بسته نبات در همان قنادی با وزن خالص است. از 650 گرم 210 هزار تومان.

یکی دیگر از شیرینی های مورد استفاده در ایام نوروز (گاز) است که این روزها قیمت آن به قدری افزایش یافته است که قیمت بسته 600 گرمی (آرد گاز) 436 هزار تومان یا بسته 750 گرمی است. (سوهان لقمه ) 377 هزار تومان رسید. البته نوروز 1402 هم مصادف با ماه رمضان است و یکی از شیرینی های مورد علاقه روزه داران این روزها زولبیا بامیه و گوشفیل است که هر کیلو از این شیرینی در شیرینی فروشی های شهر 143 هزار تومان اعلام می شود.همچنین ، در قسمت شکلات قیمت ها افزایش یافته است به گونه ای که قیمت بسته بندی شیرشکلات فرمند 330 گرمی به 120 هزار تومان رسیده یا شیرشکلات کیلویی با فندق آیدین به 295 هزار تومان رسیده است. .

قدرت خرید مردم نسبت به قبل کمتر شده است

علی بهرمند، رئیس اتحادیه قنادی ها، قنادی ها و قهوه خانه داران تهران درباره افزایش قیمت شیرینی ها در بازار شب عید به اعتماد گفت: هر ساله فروش شیرینی سه چهار روزه در بازار آغاز می شود. آخر سال و اکثر قنادی ها هم در این ایام نوروزی می فروشند و سرشان شلوغ است و امیدواریم امسال این شعبه فروش خوبی داشته باشد البته با توجه به گرانی های اخیر که در همه جا شاهد هستیم. قیمت شیرینی ها نیز تا حدودی افزایش یافته است. این ذینفع با بیان اینکه قدرت خرید مردم نسبت به قبل کمتر شده است، افزود: قطعا افزایش قیمت مواد اولیه شیرینی پزی و همزمانی عید نوروز یا ماه مبارک رمضان در این بازار تاثیرگذار خواهد بود. وی در پاسخ به این سوال که چرا قیمت ها نسبت به سال قبل تغییر و افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر قیمت مواد اولیه شیرینی پزی بسیار افزایش یافته و در نتیجه محصول نهایی گران می شود. و قنادی ها مجبور به افزایش قیمت شیرینی جات هستند ذینفع با اشاره به نوسانات نرخ ارز و رشد دلار گفت: این التهابات در بازار منجر به افزایش قیمت تمام اجناس و قنادی ها شد. قیمت های خود را تا حدی افزایش دادند تا بتوانند به تجارت خود ادامه دهند. رئیس اتحادیه قنادی ها در پاسخ به این سوال که چند درصد از مواد اولیه شیرینی پزی وارد می شود، افزود: حدود 70 درصد این محصولات برای پخت شیرینی وارد می شود و نیمی از ارز هم داده نمی شود. برای تجارت ما و هیچ یارانه ای وجود ندارد. نرخ دولتی برای قنادی ها در نظر گرفته نمی شود و همه اقلام را با ارز آزاد خریداری می کنیم.

قنادی ها با توجه به کیفیت مواد اولیه ای که استفاده می کنند قیمت ها را تعیین می کنند

رئیس اتحادیه قنادی ها، قنادی ها و کافه داران تهران در پاسخ به این سوال که چرا قنادی های مختلف قیمت های متفاوتی را برای یک نوع قنادی اعلام می کنند، گفت: این امری طبیعی است زیرا با توجه به مواد اولیه و کیفیتی که هر یک از قنادی ها دارند. قنادی ها برای پخت کیک استفاده می کنند، این قیمت ها نیز متفاوت انجام می شود، البته آنالیز مواد مورد استفاده در پخت کیک باید به تایید انجمن قنادی و قنادی برسد.

دیدگاهتان را بنویسید